• Lixen19

Damm i sovrummet, vad göra?

Hejsan!
    Jag blir snart tokig på allt damm som samlas i sovrummet.
    Städar sovrummet 1 ggr/veckan. Men efter några dagar är det hur mycket damm som helst.

har ni några tips på hur man kan bli av med damm, inte all kanske men just så att det inte blir så mycket..

Damm är min värsta fiende =)

• Svar på tråden Damm i sovrummet, vad göra?
  • fru2005

borde det inte hjälpa om du vädrade ut huset ordentligt? jag vädrar varje dag.

• Trolli

Likadant här.. Det är sängkläder/gardiner/mattor.. Ja, tyg öht som drar till sig damm..
    Jag städar också minst 1 ggn/veckan.. Och det är alltid lika dammigt..

• storhumlan

Skaka sängkläderna varje dag.

Ta bort mattorna i sovrummet.
    Dammsug madrasser,resårbotten mm mm.

Vädra varje dag.

Dammsug gardinerna.

• Hallonröd

Damm kommer man inte ifrån...även om man vädrar, städar osv. Så fort man t.ex bäddar så flyger det damm från sängkläder och överkast eftersom textilier släpper ifrån sig småpartiklar (damm).
    Det går ju liksom inte att vädra bort damm...till en liten viss del kanske men bara för att man öppnar ett fönster och vädrar så betyder inte det att allt damm far ut genom fönstret.
    Visst, det hjälper nog lite grann att skaka alla textilier ute men tror det mer hjälper för stunden.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Viewsonic

Damm kommer mest från textilier, papper och husdjur. Svårt att undvika.

• mimmi 1

jag tror det beror mest på att man klär av o på sej i sovrummet, och så varje gång man bäddar, osv. precis som andra skrivit, så kommer ju det mesta dammet från textilier... Men gör en storstädning, med tvätt av täcken, kuddar, madrasskydd, damma överkastet noga, damma mattorna ordentligt, våttorka.. så håller det sej nog ett tag

• Viewsonic

Vi har skippat alla mattor.

• mimmi 1

Viewsonic skrev 2009-02-07 15:29:48 följande:

Vi har skippat alla mattor.
    mattorna dammar ju inte, gör väl snarare att dammet inte virvlar runt det är väl mer de textilier som man viftar runt med hela tiden som gör att det bilas damm...
  • Viewsonic

mimmi 1 skrev 2009-02-07 16:16:20 följande:

Viewsonic skrev 2009-02-07 15:29:48 följande:
    mattorna dammar ju inte, gör väl snarare att dammet inte virvlar runt det är väl mer de textilier som man viftar runt med hela tiden som gör att det bilas damm...
    Mattorna är dammsamlare och svåra att få rena. Om man dammsuger ofta så virvlar inget runt.
  • mimmi 1

jag menade ungefär så att mattorna i sej inte gör att det bildas mer damm, utan att de är dammsamlare, att de binder dammet och gör att det inte virvlar runt... så att ta bort mattorna gör väl varken till eller från, om man har problem med mycket damm ?

• Brittan

Ett tips om man vill ha mindra damm på möblerna är att hälla lite sköljmedel i damtorksvattnet. Möblerna blir mindre statiska då.

Svar på tråden Damm i sovrummet, vad göra?