• Stossan

Vi som plussat i februari 2008 forts. (IV)

Vi började vår resa ihop för ett år sen då vi plussade efter många års längtan. En del av oss fick hjälp genom IVF och några på "annat" sätt. Nu är våra barn födda och nu stöttar vi och ger varandra råd om hur vi bäst ska ta hand om våra dyrbara juveler

Födda

Selenea: Flicka, 20/9
    Peki: Pojke, 28/9
    Tic1: Flicka 30/9
    lillawi: Pojke & flicka 7/10
    embla253: Flicka 13/10
    Fjällsippan: Pojke 14/10
    Cakan5: Pojke 14/10
    Stossan: Flicka 19/10
    Primrose: Pojke 22/10
    Selinda: Flicka 22/10
    Pajama: Pojke 29/10
    Carrie: Pojke 1/11
    SysterYster2: Flicka 10/11
    Lycklig 78: Pojke 15/11

Gravida

Lycklig 78: Plus 27/2, BF 3/11

Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m32421531.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m29474744.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m34967649.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m38054168.html
    FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 12:47
    Ursäkta min klumpighet..det blev dubbelt på Lycklig 78...
  • Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (IV)
  • Carrie

Tack för ny tråd Stossan!

Äntligen! 1/11 föddes vår son!
  • Selenea

Tack för nya tråden!

Vet ni, Freja håller på att få sin första tand! Ett ytte pytte litet riskorn på övre höger sida. Helt otroligt! Fast inte om man frågar mina bröstvårtor...

• Stossan

Hoppas allt är bra med er. Här är allt fint..snöar som attan ute idag så det blir nog en mysdag hemma med lite tvätt o annat. Ska väl försöka skriva ut dopinbjudningarna oxå...kanske läge att skicka ut dem..

Har haft några nätter med täta amningar...sisådär 1½-2 timmar emellan men nu börjar det närma sig 3 timmar igen...hon har väl sugit igång produktionen o kräker mycket igen efter att ha ätit på ett bröst. Försöker fortfarande med ersättning o köpte Nan igår istället för Baby semper...o kanske att hon tyckte den va bättre...fick i sig i alla fall 30 ml.. Köpte en Tommee-flaska...som ser ut som ett bröst..men sådär lång bröstvårta har inte jag så den ligger hon bara o leker med med tungan.

Kram på er!

FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Fjällsippan

Pajama: jag tolkar nog inte boken så bokstavligen, utan mer schematiskt - de raddar ju upp ganska många exempel på färdigheter i samband med varje språng och barnet kanske klarar vissa av dem, men absolut inte alla. Min J har börjat undersöka sina fötter igår, men inte greppat tag i dem riktigt ännu. Och han verkar ha långt kvar till att kunna dra sig upp till sittande/stående - han kämpar på i sin egen takt !

Stossan: lycka till med flaskan! Har du testat att låta sambon mata? Ibland kan det tydligen funka bättre när någon annan än mamman ger flaskan. Har du gjort dopinbjudningarna själv? Tänkte försöka hinna med att fixa våra i helgen, men kreativiteten flödar inte direkt för tillfället.

Selenea: vad gulligt med första tanden! Förresten, hur har det gått med din bvc-sköterska och vikttagningen?

• Selenea

Fjällsippan skrev 2009-02-06 12:05:13 följande:

Selenea: vad gulligt med första tanden! Förresten, hur har det gått med din bvc-sköterska och vikttagningen?
    Jadu, för tillfället är hon lugn. Vi var inne i tisdags och då var Freja ganska exakt 4,5 månader och vägde 4710 g. Tydligen var det lite bättre i kurvan igen, så jag slapp förmaningar. Sa till SSK att jag ändå ville börja med smakisar nu, och fick faktiskt inget motstånd. Så igår fick Freja smaka puré för första gången - och det gick riktigt bra! Så vi får se...kanske kommer vikten ifatt lite nu, och kanske slipper jag mer obehagligheter med SSK.
  • Lejondrake

Hej på er,

Har bytt signatur (förr embla253) & har haft en paus ifrån listan och gör nu en snabbvisit tillbaka. Vi behövde helt enkelt mer tid tillsammans i familjen, särskilt vår son. Vi har nu äntligen fått en bättre vardag där det flyter på bättre med både rutiner och syskonrivalitet. Vi har varit lite förkylda men annars har det lugnat sig med sjukdomar nu. Vi var extra glada över att lilla dottern inte ville sova förra torsdagen då vi i samband med det upptäckte att det brann i garaget. Vi hade tur sade räddningstjänsten, 5 min senare så hade det varit kört i alla fall med garaget (som är sammanbyggt med huset). Maken & grannen hann att släcka det mesta innan brandkåren kom. Sonen blev chockad & skakade i flera timmar efteråt efter snabbt uppvakande & förflyttning till grannen mitt emot oss. Så det blir en hel del att bearbeta tillsammans där. Vi kunde inte bo hemma under ett par dagar heller pga av röklukt inne samt brandsanering & återuppbyggnad i uterum, garage & förråd.

Vår lilla tjej mår bara bra och följer utvecklingen som hon ska.
    Använder Tommee flaska med ersättning upptill amning.

Får se när jag tittar in här nästa gång. Tills dess får ni ha det så gott!

• Carrie

Oj, Lejondrake, det lät dramatiskt. Ta nu hand om er själva riktigt mkt!

Ammar ni ff på nätterna? På föräldraträffen denna veckan sa bvc att från 6 mån ska bebisen inte äta på nätterna & att man kan börja försöka att sluta med det redan nu så jag undrar hur ni gör? Ludvig blir vansinnig & vill inte sluta amma på natten, han ammar alltid ngn gång mellan kl. 02-04.

Äntligen! 1/11 föddes vår son!
  • Fjällsippan

Lejondrake: instämmer med Carrie - ta hand om er själva nu efter all dramatik. Verkligen läskigt med branden!

Carrie: jag har aldrig hört förut att bebisen ska sluta med nattmål vid 6 månader...däremot nämnde min bvc-sköterska vid förra föräldraträffen att hon vid nästa tillfälle ska ge oss lite tips om vi vill sluta med nattamningarna.  Men just nu känns det väldigt långt bort för oss att sluta med nattätandet - J har iofs ätit väldigt ofta den senaste veckan för att få upp produktionen, annars äter han cirka var tredje timme dygnet runt, mao 00, 03, 06, 09...osv .

Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (IV)