• Amandass

~ Vad är/innebär kryptorchid, på en hund? ~

Har haft utkik efter en lite äldre valp (ca 6 månader och uppåt) på lite olika sidor och hittade nu en som passade in på det. Det står dock att hunden har "Kryptorchid" eller något sånt, och att priset på hunden därför är lägre.
    Men vad innebär det om en hanhund har kryptorchid?

Jag läste mig till att det betydde att de inte har några testiklar, typ. Men hur påverkar det hunden?
    Det stod att den har förhöjd risk att få en elakartad tumör? Stämmer det?

Någon som vet lite mer?

• Svar på tråden ~ Vad är/innebär kryptorchid, på en hund? ~
  • Birgitta2

Såvitt jag förstått innebär det att en eller båda testiklarna inte traskat ner i pungen utan ligger i bukhålan nånstans.

• köttbullelydnad

Bara ena pungkulan har trillat ner. Bör opereras.

• Kattägd

Min hankatt var det, han hade ena testikeln i så det blev en större operation än vanligt när han kastrerades.

• kimsi

köttbullelydnad skrev 2009-02-05 14:48:58 följande:

Bara ena pungkulan har trillat ner. Bör opereras.
    Eller så har ingen trillat ned.

TS Det finns en något ökad risk för att testiklar som ligger kvar i bukvärmen utvecklar tumörer, sedan finns det också veterinärer som påstår att krypta hanar producerar för mycket testosteron vilket kan göra dem ganska så jobba. MEN detta har jag aldrig läst i någon rapport att forskning har visat, så om det är en sanning eller myt låter jag vara osagt.

Däremot har jag haft många med krypta hanar på kurs hos mig och de hanarna har varit väldigt stimmiga och jobbiga, men om det har berott på dålig uppfostran eller för mycket testosteron låter jag vara osagt.

En kryp hane får heller inte ställas ut eller avlas på!
  • kimsi

En krypT hane får heller inte ställas ut eller avlas på ska det naturligtvis stå

Svar på tråden ~ Vad är/innebär kryptorchid, på en hund? ~