• Indra

Operera bort halsmandlarna

Usch nu är jag i valet och kvalet och hoppas att någon med erfarenhet här kan ge mig lite råd.

Har för femte gången på ett år fått streptokocker (de senaste fyra med rejält ont i halsen men ingen feber, den femte med hög feber i två dagar och halsontet från hell... :(). När jag var på VC träffade jag en ÖNH-läkare som tyckte att det var dags att plocka bort mandlarna for good. Enligt honom var det en liten rutinoperation, det skulle göra lite ont efteråt men det fick man smärtlindring mot, och jag skulle troligtvis få gå hem samma dag. En veckas konvalescens.

Problemet är att vetgirig som jag är (och korkad!) har jag nu suttit och läst om folks erfarenheter av operation borttagning av mandlar på olika forum, och det är inte pretty... Två veckors sjukledighet, ingen mat som går ner blodsmak i munnen etc. etc.

Är det verkligen så här hemskt, för då måste jag veta att det verkligen är värt det innan jag lägger mig under kniven. Någon som vet?

• Svar på tråden Operera bort halsmandlarna
  • Zenobia

Oavsett hur man mår efter operationen och ett par dagar efter eller veckor senare. Så är det värt det, för om man beräknar hur mycke annars man lider av att ha halsmandlarna kvar, är den lilla tiden en droppe i havet.
    Bara få slippa sen att ha beskymmer med dom är bara guld värld det.

• Che82

Vill bara säga att det finns risker med en sådan operation som man bör överväga innan. Det kan hända, även om det är ovanligt, att du efter op börjar blöda. Ganska svårt att få stopp på en blödning i halsen då det ligger lite dumt till så att säga. Ta reda på relevanta risker innan. Att bli sjukskriven en eller två veckor med blodsmak i munnen är liksom en piss i havet mot vad som kan hända. Dock är inte läkarna så ärliga med dessa risker, vi fick informationen att det är ett vanligt rutiningrepp o att sövningen är risken. Men allt är en avvägning. Lycka till vad du än väljer!

• dalkulla26

hej
    ska var ärlig ta bort halsmandlarna gör fruktansvärt ont ca 1v . Men är oilka från person till peson hur stora man har och hur fastväxta de är. Men facit efteråt det bästa jag gjort är inte ens 1/3 del så mkt sjuk efteråt

• nathis

Ta bort dem, visst det är ett rent helvete efter men det är det värt, du kommer för all framtid bli av med besvären med både bölder och halsfluss. Du kommer inte kunna äta mkt de kommade veckorna efter å det kommer göra ont men ja tyckte helt klart att de var värt det. Lycka till

• systersandra

Har varit med på många tonsillektomier,som detta ingrepp vackert heter som operationssköterska och ska säga att det är ett rutiningrepp.
    Idag finns väldigt lite risker med sövning om man är frisk.(alltså inte allvarligt hjärt-lungsjuk och sjuklig fetma bla).

Risken är så liten att man inte behöver tänka på att det är farligt med narkos när man överväger att göra en operation.

Efter att man tagit bort tonsillerna ser man till att det är ordentligt blodstillat.Man använder ev med ström(diatermi)för att stilla blödningar.Man ser till att det inte blöder innan man väcker patienten.

Ibland kan det dock hända att patienten behöver reoperas då en blödning uppstår antingen på operationssalen när man håller på att väcka eller på uppvakningen.
    Då får man söva patienten för att stilla blödningen,ev för man knyta på blodkärlet som blöder.
    Klart det inte är jätteskönt efteråt,man har blodsmak i munnen och det är obahagligt.Man har svårt att svälja och man har ont.
    Man får förstås smärtlindring.
    Men du kommer ju inte ha problem med halsmandlarna sedan så du får avväga en veckas obehag och smärta med detta.
    Men operationen isig behöver du inte vara orolig för!

• ginzen

HEJ
    Har sj tagit bort båda min och tro mig det e värt det, fick gå hem dagen efter och hemma några dagar Tyckte inte det gjorde så jätte ont men var ju löart öm i halsen och man får ju äta lite flyttande efter men med tanke på hur ont det gör när man har halsfluss så är det inget eng mig!!
    Kommer inte ångra dig!

• Dakota

Ta bort dom om du har chansen! Jag tog bort mina för tio år sen och har sen dess bara ätit penicillin 2 ggr isf som innan en ggn varannan månad.
    Jag var vaken under ingreppet och det var helt okej eftersom jag hade fått lugnade innan. Risken om du sövs är att du sväljer blod vilket kan göra att du kräks, inte så trevligt med två öppna sår i halsen...
    Jag låg kvar en natt på sjukhuset. Eftersom jag gick i skolan och gjorde ingreppet två dagar innan julafton så var jag aldrig sjukskriven.
    Julmat vet jag iaf att jag åt utan större problem.

Lycka till.

• Che82

Jag vill bara klargöra att blödningen kan uppstå efter operation också. Tom två gånger. Jag pratar om kraftiga blödningar som är direkt livshotande om man ej får stopp på dessa. I värsta fall blir det ny akutoperation för att försöka få stopp på blödningen.

• tossesnurran

ta bort dem, du kommer inte ångra dig! jag har inte varit sjuk i halsen sen jag opereade bort dem för 16 år sedan!=)

• Batseba

Jag tog bort mina för 14 år sen.
    Ha de ont i två veckor och luktade gammal sur filmjölk i munnen, men det var klart värt det.
    I våran släkt på min mors sida är vi minst 6 personer som tagit bort dom, alla lika nöjda.

• Larissa

Tog bort mina när jag var 6 år, hade inte så mkt att säga till om då (mina föräldrar och läkaren tyckte det var bäst eftersom det blev stora uppehåll mede min andning). Jag var på sjukhus i ett dygn och en halv dag, fick smärtstillande efteråt och fick äta yoghurt, fil glass m.m. (glass var ju inte så tokigt när man var 6 år).

Tycker det är helt rätt att ta bort dem om man har problem av dem, varför plåga sig i onödan?

• Indra

Tack snälla snälla för alla svar! Risker finns ju med allt och detta är en jag är beredd att ta för nu är jag så jäkla less på att äta Kåvepenin i tid och otid. Har som tur var sluppit halsböld peppar, peppar... Har fått tid om två månader (vilket kan behövas med tanke på att jag behöver äta upp mig lite efter senaste antibiotikakurerna och då det inte verkar bli något större frosseri den närmsta veckan efter operationen. Men som sagt, tack snälla!

Svar på tråden Operera bort halsmandlarna