• Nethizen

efternamn

Hej.
    Väntar nu barn med en ny man, mina andra fyra har samma pappa och samma efternamn som både pappan och jag har. Nu till min fråga?? Vad känner ni för det här med efternamn till ert nya barn, ifall du och övriga barn har annat efternamn än den nya pappan har?
    Nethizen

• Svar på tråden efternamn
  • snuttan2

beror på om ditt efternamn är ditt flicknamn eller din fd mans namn... skulle inte vilja ge mitt nya barn ett namn som är min fd. och tror inte pappan till barnet skulle tycka det var ok heller, jag skulle skrika NEJ iallafall.

• Nethizen

Hej Snuttan.
    Just där har vi problemet, det är min fd mans efternamn och mitt nya barns pappa tycker inte om att vi ska ta det då. Men för mig är det mer bundet till mig och barnets övriga syskon, inte till min fd man. Det är ett vanligt sonnamn. Mitt förslg är att den får heta bägge två efternamnen.
    Nethizen

• Soon2be

jag skulle också köra på båda.

• With a devilish smile

Jag skulle inte uppskatta om min dotter skulle fått en namn som min man delat med någon annan , nu hade han inte det men om.
    Känns lite som att pappan till det kommande barnet blir uteslutet om ni bara använder ditt namn .

Ängla 081028
  • solfrost

Vi skaffade ett helt nytt efternamn som alla heter.
    Just för att stärka syskonkänslan/vi känslan.

• snuttan2

Måste säga att jag förstår din man. Jag hade nog hellre valt att ge det ny barnet pappans namn ev. bytt till mitt flicknamn och gett barnet det oxå...

• snuttan2
    solfrost skrev 2009-02-05 21:47:12 följande:
    Vi skaffade ett helt nytt efternamn som alla heter.Just för att stärka syskonkänslan/vi känslan.
    Bara nyfiken... förstår jag dig rätt att även ditt ex har tagit samma namn som ni?
  • ludenben

Jag förstår pappan, jag skulle verkligen inte velat ha ett namn på mitt barn som sambon fått från sin fd. Jag skulle inte heller valt att behålla exets namn på mig själv efter en skillsmässa utan jag hade bytt till mitt flicknamn och låtit barnen behålla sina namn från sin pappa. Det nya hade fått antingen mitt flicknamn eller min nya sambos namn.

BF 23/4- 09
  • solfrost

Nej bara jag och min nya och barnen.
    Vi diskuterade det med exet och han tyckte som vi att det viktigaste var att barnen hette lika som varandra och han förstod att min man inte ville heta som han:)

snuttan2 skrev 2009-02-06 07:58:31 följande:
    solfrost skrev 2009-02-05 21:47:12 följande:
    Bara nyfiken... förstår jag dig rätt att även ditt ex har tagit samma namn som ni?
  • snuttan2
    solfrost skrev 2009-02-06 10:11:42 följande:
    Nej bara jag och min nya och barnen.Vi diskuterade det med exet och han tyckte som vi att det viktigaste var att barnen hette lika som varandra och han förstod att min man inte ville heta som han:)
    Vilken förstående ex du har!!
    hmm en tanke han har inte tänkt skaffa fler barn då..??
  • solfrost

Jo men han tyckte det var viktigare att de hette som de de bor med.
    Han är helgpappa.
    Ja han är verkligen ett super ex:)

snuttan2 skrev 2009-02-06 10:51:20 följande:
    solfrost skrev 2009-02-06 10:11:42 följande:
    Vilken förstående ex du har!! hmm en tanke han har inte tänkt skaffa fler barn då..??
Svar på tråden efternamn