• HarperSeven

Min treåring har börjat lära sig plus och minus

Min son fyller fyra år i mars. Han har börjat lära sig plus och minus. Han kan t.ex. räkna att tre bilar plus två bilar blir fem bilar och om man har fem kakor och äter upp en så har man fyra kakor kvar. Just sista exemplet så kunde han 5-0, 5-1, 5-2, 5-3, 5-4 och 5-5 (fast i slumpmässig ordning).

Tycker era barn det är roligt med matematik? Vad tycker de är roligt?

• Svar på tråden Min treåring har börjat lära sig plus och minus
  • senixxa

jahaaaaa här e den riktiga tråden

• Some Say Love

Aha, här var det mer text...

Grattis till en smart liten grabb.. nog inte såå vanligt med matematik i den åldern.

• Tant Green

Plus med siffror upp till fem håller min tjej på med ofta, men hon har inte börjat tänka på minus.

• ViviViol

Min son älskar siffror och bokstäver, han fyllde fyra i oktober, och kan också framförallt plus ganska bra.
    Sen älskar han att färglägga (väldigt noga och innanför linjerna) och pussla.
    Sen att rada upp tex sina bilar i långa rader efter färg och storlek. Även sina djur sorterar han och ställer upp.
    Så han verkar brås på sin mor och bli en bra organisatör...

• Cocarola

Min lillkille gillar också matte, och vill gärna "göra läxor", dvs göra räkneövningar i pysselböcker. Guldstjärneböckerna har vi köpt, där man får klistra in en guldstjärna för varje sida man gjort färdigt - poppis! Räkna sparpengarna är också kul.

När vi är ute och går ger han gärna mig matteuppgifter som han vill veta svaret på, läser tal på portar och bilskyltar. Räknar tiotal och femtal, fram- och baklänges. Räknar så långt han kan/hinner, ibland vill han att vi ska säga varannat tal.

• Cissela

Här är en till liten mattetjej, räknar jämt allting, lägger till och drar ifrån men på mkt enkel nivå än så länge. är även jätteintresserad av bokstäver... hör kanske ihop? Hannah blir fyra år i september.

En av hennes storasystrar kunde addition, subtraktion, division och multiplikation innan hon fyllde fem år. Farmor som är lågstadielärare upptäckte det av en händelse, vi hade inte lärt henne det... inte heller lärde vi henne läsa men det kunde hon som fyraåring... dock så går hon i högstadiet nu och har verkligen inte toppbetyg...

• Rix

Kajsa kan siffrorna vad dom heter och hur många fingrar en åtta är tex. Men hon räknar inte plus och minus.
    Hon kan däremot skriva första bokstaven i sitt och storasysters namn K och E.
    Jag tror sån här typ av utveckling går i vågor. Vissa barn lär sig siffror och bokstäver fort och vissa lär sig nåt annat och sedan växlar det.
    Syrrans pojk kan lägga riktigt svåra pussel medans kajsa pratar bättre osv...

• HarperSeven
    Cocarola skrev 2009-02-05 21:02:05 följande:
    Min lillkille gillar också matte, och vill gärna "göra läxor", dvs göra räkneövningar i pysselböcker. Guldstjärneböckerna har vi köpt, där man får klistra in en guldstjärna för varje sida man gjort färdigt - poppis! Räkna sparpengarna är också kul.När vi är ute och går ger han gärna mig matteuppgifter som han vill veta svaret på, läser tal på portar och bilskyltar. Räknar tiotal och femtal, fram- och baklänges. Räknar så långt han kan/hinner, ibland vill han att vi ska säga varannat tal.
    Tack för tipset om guldstjärneböckerna. Jag ska försöka köpa några böcker i den serien och testa. Jag såg att det fanns mycket att välja på just med avseende på matematik.
  • HarperSeven

Cissela skrev 2009-02-06 02:32:42 följande:

Här är en till liten mattetjej, räknar jämt allting, lägger till och drar ifrån men på mkt enkel nivå än så länge. är även jätteintresserad av bokstäver... hör kanske ihop? Hannah blir fyra år i september.En av hennes storasystrar kunde addition, subtraktion, division och multiplikation innan hon fyllde fem år. Farmor som är lågstadielärare upptäckte det av en händelse, vi hade inte lärt henne det... inte heller lärde vi henne läsa men det kunde hon som fyraåring... dock så går hon i högstadiet nu och har verkligen inte toppbetyg...
    Tyckte storasyster att det var tråkigt när hon började skolan och redan kunde så mycket? Det finns forskning som säger att överbegåvade barn (nu vet jag inte om din dotter är det men) kan få problem i skolan pga att de tycker att skolan är tråkig samt att de inte lär sig någon studieteknik pga att de har så lätt för sig.
  • Cissela

Exakt så är det för båda våra stora tjejer, de hade det så enkelt i de lägre klasserna och blev uppflyttade, älsta dottern gick aldrig i trean och mellandotten gick i ettan en vecka. De kunde allt redan och behövde inte läsa på till prov eller liknande... sedan kom högstadiet och då brast bubblan. Älsta gick ut med någerlunda betyg men har hoppat av två gånger från gymnasiet nu, mellantjejen har inte ens betyg i alla ämnen (går i nian) och har fått extrahjälp trots att alla säger att hon har extremt lätt för sej... suck :(

• Sawalee

Vår 3-åring om två veckor har börjat räkna, men inte riktigt plus och minus än. Fast hon kan bokstavera och snart läsa... Kanske lite mycket och ta matten med då?

• EXPOSED

Min tös som nu är 5,5 år lärde sig skriva när hon var runt 4 år, när hon var 4,5 år lärde hon sig att läsa. Idag kan hon åttans gångertabell , inte ens jag kan den. Hon kan även många, många ord på engelska.

Våra duktiga barn .

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • HarperSeven

Sawalee skrev 2009-02-08 18:43:44 följande:

Vår 3-åring om två veckor har börjat räkna, men inte riktigt plus och minus än. Fast hon kan bokstavera och snart läsa... Kanske lite mycket och ta matten med då?
    Fantastiskt att hon snart kan läsa. Jag blir jätte imponerad. Min son har lärt sig kanske åtta bokstäver och kan nästan alla siffror mellan 1-9.
  • HarperSeven

EXPOSED skrev 2009-02-08 22:43:42 följande:

Min tös som nu är 5,5 år lärde sig skriva när hon var runt 4 år, när hon var 4,5 år lärde hon sig att läsa. Idag kan hon åttans gångertabell , inte ens jag kan den. Hon kan även många, många ord på engelska.Våra duktiga barn .
    Jag är jätte imponerad av din dotter också. Vad duktig hon är? Det finns en bok som heter "Att skriva sig till läsning" av Arne Trageton. Kontentan i den boken är att det är lättare att lära sig skriva än att lära sig läsa. Det verkar som det stämmer på din dotter. Har du uppmuntrat din dotter att skriva och läsa? Hur har du gjort i så fall?

Är du säker på att du inte kan åttans gångertabell?
  • A S

Här är en till med en 3-åring (fyller 4 i juli) som kan plus och minus upp till 5. Kan alla bokstäver (stora, samt känna igen en del små) och kan skriva ord, även lite längre med typ 5 bokstäver om hon stavar sig igenom ordet. Kan också bokstavera ord när hon läser, men "hör" liksom inte vad det blir förrän jag boksaverar - då hör hon... Men det känns ju inte som bråttom direkt... Hon älskar också allt vad pyssel är, måla, rita, klippa, klistra, lägga pussel, fixa i pysselböcker... Ganska skönt - när jag ska laga mat får hon papper, penna, sax och limstift. Sen roar hon sig själv- -länge!

• 5 barnsmamman

min 3 åring kan oxså räkna han sitter ofta vi syskonen när dom gör läxorna så dom lär sig

• EXPOSED
    Filip 2 år skrev 2009-02-09 10:42:43 följande:
    EXPOSED skrev 2009-02-08 22:43:42 följande: Jag är jätte imponerad av din dotter också. Vad duktig hon är? Det finns en bok som heter "Att skriva sig till läsning" av Arne Trageton. Kontentan i den boken är att det är lättare att lära sig skriva än att lära sig läsa. Det verkar som det stämmer på din dotter. Har du uppmuntrat din dotter att skriva och läsa? Hur har du gjort i så fall?Är du säker på att du inte kan åttans gångertabell?
    Vi har inte uppmuntrat henne på något vis, det var hon som började med "mamma hur stavar man det, och det, och det", dagarna i ända, ända tills det lossnade. Man var lagom "irriterad" på det evinerliga tjatet, haha, vilket jag givetvis inte visade henne .

Min dotter brås helt klart på sin pappa, han läste när han var tre år, och han är nu medlem i Mensa. Jag lärde mig typ läsa i ettan, och matte har alltid varit min svaga sida.

Jag kan inte åttans gånger lika rinnande som när jag gick i skolan, det sticker jag inte under stol med .
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Jenna82
    Cissela skrev 2009-02-08 03:16:29 följande:
    Exakt så är det för båda våra stora tjejer, de hade det så enkelt i de lägre klasserna och blev uppflyttade, älsta dottern gick aldrig i trean och mellandotten gick i ettan en vecka. De kunde allt redan och behövde inte läsa på till prov eller liknande... sedan kom högstadiet och då brast bubblan. Älsta gick ut med någerlunda betyg men har hoppat av två gånger från gymnasiet nu, mellantjejen har inte ens betyg i alla ämnen (går i nian) och har fått extrahjälp trots att alla säger att hon har extremt lätt för sej... suck :(
    Uj det där låter som mig då jag va liten...
    Kunde läsa flytande och tjocka böcker då jag började 1:an..fick då svårare böcker och sitta i ett annat rum med en lärare och läsa högt.
    I 2 och 3:an fick vi (minns ej namnet på de) nå läs o skrivböcker som jag gjorde ut lååångt innan de andra..Min mamma bad då lärarna att ge mig andra lite svårare uppgifter..Men det fick jag icke..! 
    Fick gott sitta o vänta in de andra innan jag fick börja me nästa uppgift.
    Min mamma blev ju såklart arg.
    I 7:an sen gick det bara utför... hade jättelätt att lära mig det jag tog mig för och läste många språk, men tröttnade lätt iomed att det gick så sakta..
    Gick sen ut 9:an med skitbetyg..
    O lärarma va på mig ständigt om att "du har ju så lätt för att lära"..men jag liksom ledsnade tillslut.
    Är nu lite orolig om samma sak kommer att hända mina två äldsta som idag är 4 resp. 5,5år.
    Bägge kan läsa och skriva, kan räkna (plus och minus, fast sonen e aningen bättre på det), lägger pussel utan problem (de svårare)..
    Jag HOPPAS verkligen att de tar tag i barnen o är lyhörda..alla barn utvecklas ju olika snabbt..det borde ju de om några veta.
    (¯`°?.¸ ♥ Liam 030603 ♥ Nova 041021 ♥ Leia 080602 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Min treåring har börjat lära sig plus och minus