Cissela skrev 2009-02-08 03:16:29 följande:
Exakt så är det för båda våra stora tjejer, de hade det så enkelt i de lägre klasserna och blev uppflyttade, älsta dottern gick aldrig i trean och mellandotten gick i ettan en vecka. De kunde allt redan och behövde inte läsa på till prov eller liknande... sedan kom högstadiet och då brast bubblan. Älsta gick ut med någerlunda betyg men har hoppat av två gånger från gymnasiet nu, mellantjejen har inte ens betyg i alla ämnen (går i nian) och har fått extrahjälp trots att alla säger att hon har extremt lätt för sej... suck :(
Uj det där låter som mig då jag va liten...
Kunde läsa flytande och tjocka böcker då jag började 1:an..fick då svårare böcker och sitta i ett annat rum med en lärare och läsa högt.
I 2 och 3:an fick vi (minns ej namnet på de) nå läs o skrivböcker som jag gjorde ut lååångt innan de andra..Min mamma bad då lärarna att ge mig andra lite svårare uppgifter..Men det fick jag icke..!
Fick gott sitta o vänta in de andra innan jag fick börja me nästa uppgift.
Min mamma blev ju såklart arg.
I 7:an sen gick det bara utför... hade jättelätt att lära mig det jag tog mig för och läste många språk, men tröttnade lätt iomed att det gick så sakta..
Gick sen ut 9:an med skitbetyg..

O lärarma va på mig ständigt om att "du har ju så lätt för att lära"..men jag liksom ledsnade tillslut.
Är nu lite orolig om samma sak kommer att hända mina två äldsta som idag är 4 resp. 5,5år.
Bägge kan läsa och skriva, kan räkna (plus och minus, fast sonen e aningen bättre på det), lägger pussel utan problem (de svårare)..
Jag HOPPAS verkligen att de tar tag i barnen o är lyhörda..alla barn utvecklas ju olika snabbt..det borde ju de om några veta.