• mysocla

Sjukskriven, hur blir det med FP?

Nån som vet hur det blir för mig med tanke på föräldrapenningen.

Är 1/2 sjukskriven pga reumatism och jobbar 50%.
    Får jag då 80% av hela inkomsten (sjuklön + lön) eller fortsätter jag vara sjukskriven med hel sjuklön på halva tiden och får 80% av lönen för den halvan jag jobbar?
    Sjukskrivningen har ju inget med graviditeten att göra.

• Svar på tråden Sjukskriven, hur blir det med FP?
  • Mickis74

FP beräknas på din lön som du har i vanliga fall.

• Mickis74

När barnet kommer så går väl sjukskrivningen över till föräldrapenning helt.....80% av din lön.

• mysocla

jo men om man säger så här.

Jag har 4500:- i sjuklön & 8500:- i lön. (13000

Får jag då 80% av 13000:- eller blir det 80% av vad jag skulle tjänat om jag jobbat heltid alltså 80% av 8500+8500=16000.

• Helle76

Men har du sjukpenning eller aktivitetersättning?

Du får ju 80 % av din sjukpenninggrundande inkomst ifall du har sjukpenning. Alltså den lönen du skulle ha haft om du jobbade full tid.

• mysocla

Jag har aktivitetsersättning.
    Men om de räknar 80% av min inkomst senaste året så blir det ju 80% av aktivitetsersättningen som i sin tur är 64% av min tidigare årsinkomst som de räknade fram på året innan då jag var sjukskriven och hade 80% av lönen.

Alltså först jobbade jag och tjänade säg 100:-
    Blev sjukskriven och fick sjuklön 80% av 100:- alltså 80:-
    Efter det skulle det ändras till aktivitetsersättning som var 64% av min inkomst det senaste året. Alltså 64% av 80:- (inte av de ursprungliga 100 då blev det kvar 51,2:- som jag har i sjuklön nu.
    Ska de då räkna likadant på föräldrapenningen så blir det ju 80% av 51,2:- alltså 40,96:-

Det är alltså ca 40% av min ursprungliga lön.

• louice80

jag är också sjukskriven på 50% och jag ringde till fk
    för att fråga vad min fp skulle beräknas på och fick då till svar
    att det bara kommer att beräknas på 50% och inte heltidtjänt som jag trodde först.
    så det innebär att jag lägsta fp bara för jag är 50% sjukskiven men om jag om jag var 100% sjukskriven så skulle dom har räknat på min heltid skumt tycker jag.

men jag får bara 2500 aktivitetersättning plus lön 5500 allså 8000 får jag ut varje månad.

• mysocla

Menar du att du kommer få lägsta ersättningen bara eller får du din sjuklön med?

• mysocla

aktivitetsersättning menar jag.

• Helle76

Eftersom du har aktivitetsersättning så tror jag att det blir annorlunda.

Vet en som hade hel aktivitetsersättning och där fick pappan ta föräldraledigt eftersom hon hade aktivitetsersättning. Så om samma regler gäller för dig så kan du bara vara föräldraledig halva dagar och så måste din sambo ta resterande.

Lättast är nog att ringa FK och höra hur detta kommer att påverka dig.

• louice80

ja får lägsta men jag är sjukskriven pga en skada jag har
    jag har jobbat 100%

men var är skilnaden på sjukersättning och aktivetersättning
    för jag är ju sjukskriven på 50%

• louice80

nu fattar jag inget
    kan jag inte ta heldagar bara för jag har aktivetetersättning
    vi klarar ju oss inte ekonomiskt om jag bara får halvdagar
    och sen försvinner ju min aktivtetersättning när jag blir mammaledigt
    så om jag fattar rätt så måste min man komma hem efter sin halva arbetsdag
    och ta fp på det sättet.

• Helle76

Hon fick inte vara hemma och vara mammaledig eftersom hon hade aktivitetsersättning (fd sjukpension för 19-29 år). Men det kan ju ha vart något special med hennes fall.

Sjukersättning är fd sjukpension fast för personer som är 30-64.

Sen har du ju vanliga sjukpenningen.

Om det inte är så som hon jag känner var tvungen att göra så kan du ju ta hela dagar.

Men om det är så som hon hade så blir din man tvungen att komma hem efter halva dagen.

Tycker att olika handläggare på FK säger olika saker och bestämmer olika, borde finnas några grundregler vid detta med tycker man.

Enkalst är att höra med Försäkringskassan om hur de ställer sig till detta och hur det blir när man väl ska vara mammaledig.

Svar på tråden Sjukskriven, hur blir det med FP?