• isisisis

Vad kan man bjuda fint på om man ska bjuda GI?

Ska bjuda på middag,lite festligare.
    Men vi är allihop på diet mer eller mindre.
    Själv tycker jag det är jättegott med en lite festligare sallad,med lite dyrare ingridienser....

Men så tänkte jag att det kanske är lite torftigt iaf,när man har tid på sig att fixa ju..

Men fantasin tryter.

Jag är inte någon biffmänniska,så det känns inte som det godaste jag har i tanke ..

Nån som kan ge nåt litet inspirationstips?

tar tacksamt emot.

• Svar på tråden Vad kan man bjuda fint på om man ska bjuda GI?
  • Tingeling83

4 portioner.

Du behöver
    2,5 dl Dinkel i hela korn.
    5 dl vatten.
    1 buljongtärning med grönsaker.
    2 matskedar röd pesto.

1 strimlad röd paprika.
    1 skalad apelsin.
    Mangold.
    1 rödlök.
    1 dl urkärnade svarta oliver.
    2 matskedar rapsolja eller olivolja.
    1/2 grillad kyckling.
    100 gram mager fetaost.
    Mineralsalt.

Koka och marinera dinkel

Hetta upp vattnet med buljongtärningen. Häll i dinkel och värm på låg temperatur under 35 minuter. Kornen ska ha tuggmotstånd kvar.

Häll av vattnet och rör ner den röda peston tillsammans med dinkeln. Ställ in i kylskåpet.

Grönsaker tillsammans med dinkelkorn

Gör en grönsallad av mangolden, apelsinen i klyftor, oliverna, rödlöken och den vegetabiliska oljan. Blanda med de svala dinkelkornen och fetaosten. Servera med den grillade kycklingen vid sidan.

Nästan all sallad kan kombineras med dinkel på samma sätt. Kokade dinkelkorn kan i många recept ersätta quinoa, ris, vildris och liknande örtfrön och sädeskorn.

• Tingeling83
    3 st Avacados
    3 st Äpplen av söt sort
    Gräslök
    Salt
    Peppar

Ev citron som pressas efter smak och tycke (jag tycker ej om det)
    Gör tärningar av avacadon och äpplena
    Klipp gräslök, salta, peppra
    rör om
    Mums! Till alla dina grillrätter, kött, fisk mm
    Nyttigt å gott!
  • Tingeling83

Det är lite konstigt att man inte hunnit tröttna på sallad än. Äter det väldigt ofta men det är fortfarande lika gott. Till Gi-middagen igår serverades en slags “röra” med köttfärs, champinjoner, lök, vitlök, paprikakrydda, vitpeppar och svartpeppar. Till det vart det vanlig grönsallad med lite vinäger på, och till dricka blev det ett glas vatten med citron.

• Xantippa2004

Men är inte en exotisk planka med massa kyckling, fläskfile, rostbiff, korvar och massa frukt och grönt bra då? Inga prob att servera potsallad och bröd brevid. Alla nöjda

• Tingeling83
    Xantippa2004 skrev 2009-02-05 21:08:54 följande:
    Men är inte en exotisk planka med massa kyckling, fläskfile, rostbiff, korvar och massa frukt och grönt bra då? Inga prob att servera potsallad och bröd brevid. Alla nöjda
    Fy fan de lät gott , hungrig jag blev nu :P
  • Xantippa2004

MammanEmma1983 skrev 2009-02-05 21:09:50 följande:

Fy fan de lät gott , hungrig jag blev nu :P
    De är ju kanongott och friskt. Går ju att beställa rätt billigt med på vilken konsumbutik som helst i stort sätt. Och alla äter ju vad dem vill
    Går ju lätt att göra själv också... Eftersom de med Gi inte äter potsallad så kan man ju lägga till skaldjur och lax också. Så blir det mer mat
  • Tingeling83
    Xantippa2004 skrev 2009-02-05 21:11:46 följande:
    MammanEmma1983 skrev 2009-02-05 21:09:50 följande: De är ju kanongott och friskt. Går ju att beställa rätt billigt med på vilken konsumbutik som helst i stort sätt. Och alla äter ju vad dem vill Går ju lätt att göra själv också... Eftersom de med Gi inte äter potsallad så kan man ju lägga till skaldjur och lax också. Så blir det mer mat
    MUMS!!!

typsikt att konsum o ica stängt nu haha
  • isisisis

Ja,nåt sånt skulle man kunna göra också ju.
    Men ha dinkelröra med pesto till?

Eller nån Quinoaröra?
  • Xantippa2004

isisisis skrev 2009-02-05 21:12:21 följande:

Ja,nåt sånt skulle man kunna göra också ju.Men ha dinkelröra med pesto till?Eller nån Quinoaröra?
    Absolut. Massa olika (fullkorns)pastaröror/sallader, quinoa, dinkel. Går ju att mixa massa och ändå få det GI rätt. + att de inte blir nån som känner sig påtvingad konstig mat (jag har en hel del sånna vänner ) utan de kan ju hålla sig till franskbröd, potsallad och kyckling då
Svar på tråden Vad kan man bjuda fint på om man ska bjuda GI?