• Finesse

När började ni väcka era barn på dagen?

När började ni väcka era barn på dagen?

Ebba har alltid fått sova så länge hon vill under dagen. Nu har hon börjat hos dagmamma och sover där mellan 12-14 och hon har varit en ängel att lägga på kvällen.

Dom dagarna hon sovit mer än 2 timmar så är hon hopplös att lägga (som ikväll). Hon blir uppe till 21-22 och sen är hon ju jättetrött på morronen dagen efter.

Så min fråga är när började ni bestämma hur länge ert barn fick sova under dagen? Eller ska man inte göra det? Jag sitter och funderar på om jag ska säga till dagmamman att väcka henne efter 2 timmar, för som det är nu så funkar det inte alls.

• Svar på tråden När började ni väcka era barn på dagen?
  • mianyckelpiga

Vi började väcka Zion efter 1 timme i våras. Då var han drygt 1,5 år. Han var omöjlig att lägga på kvällen.

• AW76

Sonen började påverkas av dagssömnen vid 2-2½ år. Vi drog successivt ner dagssömnen från 2 timmar till 1 timme till 45 minuter osv.

Dottern som är 1 år har alltid sovit betydligt mindre. Nu sover hon 1-1½ timme. Men de gånger hon har sovit över 1½ timme (väldigt sällan) så tycker jag att hon har varit svår att lägga på kvällen. Så med henne måste man nog börja dra ner dagssömnen tidigare än vad vi gjorde med sonen.

Tycker du kan säga till dagmamman. 2 timmar är ju ändå ordentlig dagssömn, det borde hon klara sig på och så får du förhoppningsvis mindre strulig läggning.

• Lady Gaga

Fliz sover middag 12-14 på dagis och på lediga dagar fortsätter vi med det. Det har helt enkelt blivit en rutin.

Bättre bly än illa fäkta
  • Finesse

Just nu är hon PIGG och leker.. sätter vi henne i sin säng skriker hon bara..

igår sov hon 1½ timme mitt på dagen och somnade på 2 sekunder i sin säng..

• AW76

Finesse skrev 2009-02-05 21:10:23 följande:

Just nu är hon PIGG och leker.. sätter vi henne i sin säng skriker hon bara..igår sov hon 1½ timme mitt på dagen och somnade på 2 sekunder i sin säng..
    Det låter som att det är dags att dra ner på vilan då, kanske till 1½ timme och inte 2 timmar?
  • Finesse
    AW76 skrev 2009-02-05 21:12:23 följande:
    Finesse skrev 2009-02-05 21:10:23 följande: Det låter som att det är dags att dra ner på vilan då, kanske till 1½ timme och inte 2 timmar?
    Fast när hon sovit 2 timmar har hon funkat att lägga oxå..

Idag sov hon dock mellan 12-15.. alltså 3 timmar! vilket blir alldeles förmkt.

Men det känns samtidigt lite elakt mot henne.. hon är ju så liten..
  • solfrost

Jag började väcka den stora när hon vart svårsomnad på kvällen.
    Den lille (2) väcker jag inte än.
    Han sover ca 2-2½ och somnar vid 19-19.30

• Paninaro

Jag vet inte varför, men jag har inte gillat idén att väcka dottern (19 mån) på dagen. Känns som om hon ska få sova så mycket hon vill och behöver.
    Till slut blev det dock ohållbart när hon kunde sova i mer än tre timmar efter lunch. Vi bestämde då att hon skulle få sova max två timmar. Efter att ha fått väcka henne tre eller fyra gånger var det precis som om hon själv ställde om och slutade sova så länge. Nu vaknar hon oftast efter 1 1/2 timme.
    Om hon inte somnar på kvällen tycker jag att ni ska väcka henne efter två timmar. Som du säger, de kan ju inte vara hur trötta som helst på morgonen heller.

• Kornblume

Jag har redan börjat väcka för annars kan min lille 16-manaders sova upp mot 4 timmar. Men gar ända gärna isäng vid nio och vill stiga upp vid halv sex. Det gar inte sa han far max sova 2 timmar pa dagen nu. Da sover han 11 timmar pa natten sa hans totala sömnbehov verkar vara 13 timmar nu.

• Finesse
    Paninaro skrev 2009-02-05 21:18:03 följande:
    Jag vet inte varför, men jag har inte gillat idén att väcka dottern (19 mån) på dagen. Känns som om hon ska få sova så mycket hon vill och behöver. Till slut blev det dock ohållbart när hon kunde sova i mer än tre timmar efter lunch. Vi bestämde då att hon skulle få sova max två timmar. Efter att ha fått väcka henne tre eller fyra gånger var det precis som om hon själv ställde om och slutade sova så länge. Nu vaknar hon oftast efter 1 1/2 timme. Om hon inte somnar på kvällen tycker jag att ni ska väcka henne efter två timmar. Som du säger, de kan ju inte vara hur trötta som helst på morgonen heller.
    Jag känner oxå så.. hon har fått sova när hon vill och hur mkt hon vill förut.. nu har vi ju redan begränsat till en gång om dagen.

Det hade varit en helt annan sak om hon fick sova på morronen.. men nu kan hon inte det när hon ska upp till dagmamman.. hon börjar ändå inte förrän 9 men vill gärna sova länge och dessutom bara ligga å dra sig på morronen..
Svar på tråden När började ni väcka era barn på dagen?