Kastrering av hund?
Jag är inne på att kastrera vår hund, husse är inte helt otippat emot.
Vad har ni för erfarenheter av kastrering? Blev hundarna förändrade? Tjocka?
Jag är inne på att kastrera vår hund, husse är inte helt otippat emot.
Vad har ni för erfarenheter av kastrering? Blev hundarna förändrade? Tjocka?
Min kompis har en schäfer hane som är kastrerad. Han är superfin o kan inte vara i bättre form.
Det beror väl lite på hundens ålder hur kastreringen "tar" också. Hur gammal är eran? Vad är anledningen till att du vill kastrera och varför är husse emot? Förutom att han kanske själv får ångest av tanken
Hunden är 1 år och 2 månader. Jag var också lite tveksam till kastrering eftersom vi fått höra att han är så fin och funderade på att ställa ut honom och sen ev avel. MEN efter röntgen av höfterna som tyvärr visade att han har lindrig dysplasi på ena höften är ev avel utesluten.
Vi har en hel del tikar i vår närhet och bland våra vänner, det skulle underlätta en hel del om han kastrerades. Sen har ju labradorer ett rykte om sig att kunna vara 'översexuella' (en veterinärs ord ).
Husse får bara total ångest och har egentligen ingen bra anledning till att inte göra det. Han är väl lite rädd att han ska bli tjock men det får vi ju hålla koll på så att han inte blir. Extra viktigt nu också när han har en dålig höft.
Så, med lite mer info, vad tycker ni nu?
Jag vet inte. Det är svårt att råda. Fast att ni har många tikar i närheten tycker jag inte är någon direkt anledning. Man får hålla dem i sär bara när den tiden är. Är hunden jobbig och /eller aggresiv mot andra hannar eller så?
Är det alltså att ni upplever honom som översexuell som är problemet, eller är ni bara rädda att det ska bli så?
Bäst är väl att diskutera med en vetrinär och för/nackdelar.
Nä än så länge har han inte visat någon aggresivitet mot andra hannar och om han är översexuell eller inte vet jag inte, har inget att jämföra med men jag är verkligen rädd att det ska bli oäktingar som han/vi är orsaken till. Har en 'granne' med tik som rastas genom att de öppnar ytterdörren. När den löpte förra gången hängde den här en del till vår förtret.
De veterinärer/djurskötare jag pratat med tycker att det är en bra idé om han inte ska användas till avel eller utställning.
Att kastrera honom är inte livsnödvändigt men det vore intressant att få höra om andra som kastrerat sina hundar märkt någon förändring på hunden.
hundarna brukar bli rätt så mycket lungnare med om man gör det.... och umgås ni mycket med tikar som då och då löper så kan det vara smart...jag hade gjort det....
Ja, det kanske är bra då. Fast om grannen släpper ut sin löpande tik kan ju knappast ni hållas ansvariga.
Det finns ju även kemisk kastrering (ges i spruta)om man vill slippa själva ingreppet som en vanlig kastrering innebär.
Vet iofs inte hur det är med bieffekter av medlet, kanske är det nåt som brukar rekomenderas till äldre hundar...det bästa är ju att prata med en vetrinär om alternativen, en kemisk kastrering är ju iaf inte defenitiv så vill man ha hunden okastrerad så låter man ju bara bli att fortsätta med sprutorna(ges var 3:e eller var 6:e månad tror jag det var)
Även om hunden är dysplast kam han ställas ut. Och om ni är intreserad av utställning skulle ni kanske prova med en kemisk kastrering innan ni kastrerar helt och hållet.
Jag har bara positiva erfarenheter av det. men prata med olika vet, och hör vad de säger.
Att kastrera hundar är en mode-grej just nu. Alla veterinärer propsar på att det är SÅ BRA och att hunden mår så mkt bättre och blir så mkt trevligare. Detta är långt ifrån sant men i många veterinärers värld är det så pga den relativt höga förtjänst de gör på ingreppet...
1. Många ändrar inte psyke alls. Framförallt hanhundsagg. kvarstår oftast!
2. Könsdriften kan mycket väl bestå HELT!
3. Livliga, busiga hundar fortsätter att vara livliga och busiga. Dock kan hundar som från start är törga och tråkiga bli ännu värre...
4. Du får fortsätta tävla/ställa ut din hund om du bara får med en anteckning i stamtavlan om att hunden haft 2 normalt belägna testiklar efter 18 mån ålder.
min lilla kille e kastrerad,han har blivit mycket keligare o vill sitta i knät hela tiden...han pinkar inte 711ggr d e rätt skönt och han har börjat att älska mat!!
Ang kemisk kastrering så kan jag säga att djursjukhusen inte gärna gör det då det finns bieffekter som att hunden kan få diabetes m.m...
Vi kastrerade vår hanhund när han va 10 månader gammal för han mådde dåligt när tikarna löpte och vägrade äta m.m. och kissade jätteofta. Han blev en helt annan hund.
husdjur som inte ska användas till avel ska kastreras/steriliseras, tycker jag.
Vår ena hanhund är kastrerad. Han var härlig innan, men stressig. Ett tag (månader) efter ingreppet åt han bättre, gick upp i vikt för första gången på flera år, var betydligt mindre stressig. Nackdelen är att pälsen har förändrats och blivit ulligare. Han tycker fortfaradande att tikar luktar mums och han kissar gärna ofta på en promenad om han får. Jag var mycket tveksam innan, men nu är jag klart för att kastrera om man vet att man inte ska avla. Som andra har skrivit så får du ju fortfarande ställa ut och tävla honom, fast det kommer stå kasterad i katalogerna och en del frågor får man ju eftersom många tror att kastration bara görs pga hanhundsaggresivitet eller översexualitet. Att kastrera är ju inte lösningen för alla men vår hund mår mycket bättre nu än innan.
Har också en kastrerad hanhund. Detta har hänt efteråt:
1) Han är mer tillgiven
2) Han är lite lugnare = bara bra!! Han är inte lugn!
3) Han är hungrigare men i bra form.
4) Han struntar i löptikar och är inte intresserad av att para sig.
5) Han är mer osäker.
Detta hände tyvärr INTE:
1) Han är fortfarande ilsken mot andra hundar.
2) Han vaktar lika mycket.
Eftersom jag ville ha en hund som inte var rädd och arg tycker jag att det jag blev förespeglad före kastreringen inte riktigt stämde. Jag skulle antagligen göra om det igen i alla fall eftersom han är mer tillgiven nu och eftersom han inte är lika löptokig.