• Snowstorm

Hund skäller på matte/husse, vad göra?? HJÄLP!!

Hej!

Vi har precis tagit hand om en 10 mån gammal hanlabrador. Haft honom i 1v.

Han är jättego o snäll inomhus, men när man är ute o går är det precis som han har öronproppar o tycker allt o alla är jättekul. När vi är på bakgården o en granne kommer ut kan han helt plötsligt börja springa omkring o skälla på husse/matte. Spelar ingen roll vad man säger, ju mer bestämd man är desto mer skäller han o hoppar omkring. Kanske tror han att man leker.....Vet verkligen inte VAD man ska göra?? Ska man ignorera honom, slänga honom på marken...?? Han är väl i trotsåldern, men det är INTE acceptabelt att han beter sig som han gör.....

Vad göra??? Har han inte respekt för oss när han agerar så??

• Svar på tråden Hund skäller på matte/husse, vad göra?? HJÄLP!!
  • musli

ignorera och beröm massor när han är tyst och lugn...
    har haft samma problem och jag kan ju säga att det kommer
    fler såna omgångar... vi har precis haft en ny dust, mållgan är
    14 månader och sen ska det komma en rejäl omgång vid 18 månader
    tydligen... *usch*
    ignorera dåligt uppförande och beröm med nåt gott (vi har upptäckt att frolic är det
    bästa godiset i världen och målle kan sitta still i tiiiimmar bara han
    får en frolic... ) när han är duktig!!!
    lycka till!!!

• Snowstorm

Låter jättebra i teorin, men det är sååå svååårt när han skäller en i ansiktet o heeela grannskapet tittar ut genom fönstren o frågar vad står på....

Hmmm tålamod antar jag.....

• lena ekman

Börja jobba med honom.
    Ha arbetstid då ni tränar, ha honom kopplad, ett tips är att fästa kopplet i ett skärp runt din midja så du har händerna fria. Träna lugna saker så som sitta, ligga. Allt ska gå lugnt och sansat, prata lugnt och tyst, ha lugna rörelser. Allt för att dämpa honom. Ge godis som belöning - det är lugnande.
    Ha lektid men som även du bestämmer över. Börja kanske inomhus eller på en begränsad yta. Göm leksaker han får leta, ge godis som belöning. Göm husse..... Lägg spår (boktips - spårhunden av Inki Sjösten), gör uppletande (boktips - En bok om uppletande av Git Gering).
    Ge honom tankeövningar (det finns en aktiveringstråd här på FL)
    Ha rastningstid där han får strosa och lukta och göra sina behov, I koppel eller lös om det går på ostörd plats.

När det börjar fungera kan du arbeta med honom lös, börja med linförighet (fot i koppel) och fritt följ (fot utan koppel) men fortsätt på samma sätt, lugnt och stilla med godis som belöning.

Det finns hundgodis (leverbitar) som endast innehåller 5% fett men annars är ju korv jättegott.

Tänk på att träna många korta stunder och att han alltid ska vara rastad innan. Strunta i bestraffningar, ni måste lära känna varandra och du kan inte ställa krav. Gör han fel, stanna upp räkna tyst till tre och gör om det.

Lycka till och fråga gärna om du vill ha hjälp!

• Pirum

Man får vara inställd på att "skämmas" lite när man tränar. Folk kommer att titta och antagligen också ha synpunkter på vad ni gör och hur ni gör det. Jag tycker att det har varit det jobbigaste med att träna hund, vad andra ska tycka och det sätter sig på resultaten.

Som exempel kan jag ta när min tik var runt ett år och tyckte att precis alla människor hon såg på promenaden skulle skällas på. Resultatet blev att jag blev supernervös för att möta folk vilket tiken såklart märkte och blev etter värre.

Tipset ovan, att jobba med att ignorera dåligt och belöna rätt beteende tror jag mycket på, men för att kunna jobba konsekvent med någonting överhuvudtaget måste man försöka koppla bort andras reaktioner och tänka på att om resultatet blir en lydig hund kan det vara värt att "skämmas" lite i början.

Hmm.. lite ot kanske.

• lena ekman

Det där med att skämmas...... hm det får man göra, vänta bara när jag ska tala om för dig hur man låter som en falukorv........

• lena ekman

Japp loly... grannarna ser nog oxå fram emot det

• kaffepetter

Jag rekommender varmt din lokala brukshundklubb! www.sbk.se (tror jag det var...)
    Nyttigt för både hund och förare!

Låta som en falukorv?

• lena ekman

Ok känner att det kräver ett förtydligande... tänk dig scenariot. DU är ute med din hanhund i två årsåldern och grannens snygga löptik springre iväg med en falukorv i munnen, nu ska du alltså vara så kul och så spännande att din hund väljer att stanna till dig, eller i värsta fall vända om efter att ha sprungit 50 meter. DÅ har grannarna något att prata om, denna övning har jag plågat många kursdeltagare med men utan hundar och inför sina polare på kursen.... Jag kan lova att det har släppt alla hämningar och sedan har hundarna tyckt deras mattar och hussar varit hur kul som helst när de kommit ut till sina älsklingar för att praktisera teorin.

• frulan

Tycker du har fått jättebra tips!
    Ville bara säga lite om det där med att hunden skäller mer när ni är bestämda mot honom när han varnar för något, grannen i detta fall (antar att ni kanske skriker lite när ni "nejar" honom eller försöker få bort honom), det kan förstärka hans beteende. Han tror att ni oxå tycker det är "farligt" och får på så sätt medhåll från er.

Passa på att köpa en bok om hundens språk/beteende, det är jättenyttigt och intressant!

Ni har ju inte haft honom så länge, så ett förtroende måste byggas upp.

Lycka till

• fabt

Det kan inte vara så att ni har missuppfattat hans beteende och att han vill leka med husse ?

Oavsett så rekommenderas en brukshundsklubb, träning och kanske lite beteendekurser/böcker varmt.

Lycka till!

• Misspanic

Han bara skrattar :) Vissa hundar är jätte skälliga när de leker, det är bara som de skrattar. Men det gör ju inte att det är mindre irriterande. Man får försöka få dem att skratta lite tystare. Min hund bar jätte "skrattig" av sig när han var yngre men efter ett tag fick vi honom att inte skratta så högt.

Svar på tråden Hund skäller på matte/husse, vad göra?? HJÄLP!!