• Emeraldy

Berätta om dina erfarenheter av skiftarbete!

Vilka för- och nackdelar ser du med att jobba skift (dygnet runt-skift)? Skulle du hellre vilja ha ett 8-17/måndag-fredag jobb, eller är du nöjd med att jobba skift?

Tycker du det fungerar bra att sova på dagtid t ex? Känner du att du får den sömn du behöver? Mår din kropp bra av skiftgången?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Berätta om dina erfarenheter av skiftarbete!
  • NoAngel

Jag gillar att jobba skift när det bara gäller dag/kväll, men har svårt när det är dag/kväll/natt..

Jag mår inte alls väl av att vända runt dygnet, får huvudvärk, blir konstig i magen och blir smått "knäpp" i huvudet när jag inte får sova när jag brukar! Eftersom jag är ensamstående med två barn och dessutom bor i lägenhet så är det svårt rent praktiskt att kunna sova på dagen.

Men så är det nog olika HUR skiftpassen ligger i veckorna..
    På vissa ställen kör man kanske raka nattveckor och dagveckor då behöver man ju inte svänga runt dygnet så många gånger som om man varvar dag och natt i samma vecka.

Vissa gillar ju att jobba natt eftersom man brukar behöva jobba färre timmar på en vecka då.

• Emeraldy

Tack för ditt svar!

Jag var på en anställningsintervju idag och allt kändes toppen så jag hoppas verkligen att det går vägen. Dock är jag lite nervös inför det här med nattskift t ex eftersom jag aldrig tidigare jobbat så.

Någon fler som vill berätta hur ni ser på det?

• majlin84

dag och kväll är absolut inga problem..e rätt skönt att få lite sovmornar mitt i veckan o så.. natt tycker jag bäst om men då ska man bara jobba natt o inte tre skift, de mår nog inte kroppen alls bra av. Om man inte har sovande jour vill säga. Men annars är de kanon..jobbar inte så många dagar i veckan o bra betalt men gäller ju att man kan sova på dagen! 8-17 e helt okej..men då har man lite värre söndagsångest. Speciellt om man e som jag som absolut inte är någon morronmänniska:P

• Venna

Jag har jobbat mån-fre 7-16 under några år och jag hoppas att jag slipper det framöver!

Jag tyckte att det var hemskt att vakna på måndag morgon och veta att hela veckan såg likadan ut...och likadan som den förra..och som nästa.

Faktiskt så ser jag nästan bara fördelar med att jobba som nu, både dagar och kvällar och så lite helger. Det är jätteskönt att vara ledig någon dag mitt i veckan och skönt att ibland ha en hel förmiddag hemma. Jag hinner träffa vår lilla tjej mycket mer jämfört med om jag skulle jobba kontorstid, och hon behöver inte vara på dagis så mycket.

Nackdelen är ju att jobba varannan helg och därför sällan kunna vara med på träffar och kalas och sånt.

• Emeraldy

Tack för era svar

Nån annan som vill delge sina erfareheter?

Svar på tråden Berätta om dina erfarenheter av skiftarbete!