• Anonym

ca pris för advokat/Jurist gällande stämning av felbehandlig på sjukhus

låter konstigt kanske men sonen har blivit felbehandlad av flera läkare på sjukhus, vi har i flera månader kämpat och bråkat om att få rätt vård men läkarna har aldrig lyssnat på oss utan kallat hans problem för återkommande magsjuka. när det nu i själva verket har visat sig vara så att han har Celiaki (vilket jag länge har hävdat) han har under denna tid blivit satt på mjölkfri kost 3 gånger då man trodde att de skulle vara de trots att alla test visat neg. och han har aldrig mått dåligt av mjölk. turerna till sjukuset har varit oerhört många och vi har varit inlagda sammanlagt i 1 månad ( sonen är 10 månader). Nu när vi vet felet så har vi blivit rekomenderade att stämma och anmäla sjukhuset av det sjukhuset som gav oss "rätt" diagnos. nån som vet vart man vänder sig och vad de brukar ligga på i kostnad? är det ens värt att försöka stämma? eller brukar de kosta mer än de smakar?

• Svar på tråden ca pris för advokat/Jurist gällande stämning av felbehandlig på sjukhus
  • Anonym

Vänd er till patientnämnden först

• Anonym

I första hand vänder du dig till Patientnämnden så får du vidare info om hur du går vidare. Du kan ringa växeln i ditt landsting och få nummer eller kanske bli kopplad. Man ska lämna in skrivningar och journalkopior osv.... (kan inte det).
    Sedan finns det en Ansvarsnämnd för läkarna som du också kan vända dig till, men vet inte hur det fungerar.
    Den ena instansen är för att "pricka" läkarna och den andra är för att kräva ersättning.
    Tycker du ska prata med ditt försäkringsbolag. Det kanske ingår ersättning för jurist i hemförsäkringen eller sjukförsäkringen för sonen?!
    Lycka till.

• Anonym (M)

Finns ingen mening med att kontakta advokat/jurist för att stämma ett sjukhus. För jag antar att du bor här i Sverige?

Celiaki är oftast en diagnos som tar tid att ställa eftersom man oftast ha så olika symtom. Tycker det ändå är bra att din son fick sin diagnos så pass tidigt ändå. Själv tog det många svängar i vården innan de äntligen kom på att det var celiaki som jag led av. Blev även ganska felbehandlad samt att min diagnos tog flera år att ställa pga att ingen följde upp min gastroskopi.

I alla fall. De tips jag kan ge dig är följande.

- Kontakta barnets försäkringsbolag för att få ersättning. Jag fick ut 20 000 kr via en barnförsäkring från Folksam.

- Anmäl händelsen till Patientskadeförsäkringen, PSR. Gå in på www.psr.se och läs mer. Jag skrev en anmälan om mitt fall och fick 25 000 kr i ersättning.

- Anmäl felbehandlingen till HSAN. Jag gjorde det inte för det skulle ändå inte leda till något då det i mitt fall handlade om bristande rutiner. Du får heller ingen ersättning här utan det är i så fall en läkare som får exempelvis en varning.

Lycka till.

• Anonym

Det kan tyvärr ta lång tid innan man får rätt diagnos vid celiaki. Vår dotter var sjuk i flera månader och jättedålig innan de äntligen kom på att det var celiaki.

Tror inte att det hjälper att stämma sjukhuset privat. Gör en anmälan om du känner att det skulle vara bra. Och ansök om ersättning från försäkringsbolaget. Vi har Trygg-Hansa och fick ersättning därifrån.

• Anonym (f)

Känner en gravid kvinna som hade problem med högt blodtryck, hon blev hemskickad av Ks gång på gång. De sa att det inte var något farligt, hennes barnmorska däremot rekommenderade kvinnan att söka läkare varje gång. När kvinnan skulle på vändningsförsök så hördes inga hjärtljud, hon hade då varit på ks för undersökning två dagar innan (o blivit hemskickad). Tror ni det är något man kan anmäla, jag hade gjort det direkt men eftersom jag inte känner kvinnan jätte bra vill jag inte ge henne falska hopp. Inga pengar i världen kan göra så att hon får sin son tillbaka, men de har gjort fel. vad tycker ni? råd?

• Anonym (f)

ursäkta ts att det blir lite ot

• Anonym

vill bara förtydliga att vi har sökt vård sedan dess att han var nyfödd så i nästan 10 månader har vi åkt fram och tillbaka till sjukhuset för provtagningar och suttit på akuten. sjukhuset vägrade att ta gluten tester då dom inte trodde på den teorin

Svar på tråden ca pris för advokat/Jurist gällande stämning av felbehandlig på sjukhus