• Anonym

Hur får man sin sambo att sluta snarka?

Nu är klockan 02.49 och snarkmaffian här bredvid håller mig vaken, suck! Någon som känner igen sig? Kom med era bästa tips! Har ni provat nå hjälpmedel, plåster eller så?
    Öronproppar funkar ju alltid men tycker de känns otryggt att sova med dem eftersom man blir helt döv för stunden, läskigt om nått skulle hända!

• Svar på tråden Hur får man sin sambo att sluta snarka?
  • julmusten

Ha-ha, jag laste knarka!!

Jag brukar sla till min man sa han lagger sig pa sidan eller pa mage, da snarkar han mindre i alla fall. Eller sla och sla, jag puttar lite.

Sana dar plaster har jag hort ar bra for folk som snarkar genom nasan, men det gor inte min man sa vi har inte testat dem. Det kan ju vara vart att testa om snarkningarna stor dig jattemycket.

• Hoppetossa

Haha, känner så väl igen mig.
    Min pojkvän gnäller på att jag är uppe sent på nätterna. Tillslut fick jag nog och spelade in hans snarkningar. Kallade den för " den sovande uttern " för det är så det låter.
    Nu klagar han inte på mig längre iaf. :P
    Snarkningarna får jag dock inte heller bort. Kväva är ju ett alternativ, men jag älskar honom lite för mycket för det! :P

• menilla

Lite tips:
    Finns plåster att sätta på näsan som spänner ut och ger mer luft i näsan. Funkar på mig.
    Lite olika sorters grimmor som man sätter i näsan som spänner ut.
    Spray som man sprayar i munnen som spänner ut det som vibrerar i halsen- skall dock inte användas om personen har andningsuppehåll.

• s v e a

såg en apparat man fäster på armen i aftonbladet tror jag att det var, som ger elektriska stötar när man snarkar.
    Funderade skarpt på att ge en sådan till min man i födelsedags present.

Kvävning har jag också tänkt på många gånger när man är så trött så att man inte vet var man ska ta vägen.

• Anonym

En sån där op där man tar bort det fladdriga i svalget?

• jenn82

Första natten med min man, så tänkte jag bara, detta FÅR inte vara mannen i mitt liv, då han snarkade så oerhört. Men när jag väl insåg att han visst var det, så beställde vi tid för sömnutredning. Vet inte vart du bor, men här i Sthlm finns det. Där fick han sova med en apparat som mäter om man har andningsuppehåll osv. Han hade extremt många, och fick en snarkskena som har tagit bort 90& av snarkningarna. Så numera kan jag leva med det Men det är tråkigt då jag vet många äldre som har separata sovrum iom att männen snarkar. Man klarar ju bara ett år eller 2 innan man blir galen, så försök hitta nåt som funkar!

• MoSv74

I reklamen har ju kvinnan en brödkavel...

nä,skoja bara...  
    Har detta problem med min man(han har det tydligen med mej oxå..Oskyldig )
    och han ska till sjukhuset på en sån där utredning som jenn82 skriver om.
    Ska bli intressant och se om det funkar på min man....

s v e a ; en sån där apparat kanske man skulle skaffa sej....intressant..hehe....

Prata med din ma om han borde söka för det? är han trött på dagarna? Man kan ju sova så pass dåligt att man är trött pga det.

Ps.Två av mina barna har tagit bort både polyper och halsmandlar pga att de snarkade och hade andningsuppehåll. Även min man när han var liten..

• Anonym

Testa det där receptfria snarkmedlet som finns att köpa på apoteket, Silence har jag för mig att det heter. Jag köpte det till min man men tycker i och för sig inte att det hjälper särskilt mycket, men å andra sidan så hjälper det inte vid snarkuppehåll och det verkar tyvärr som om min man har just detta. Det kan vara värt ett försök i alla fall, har för mig att det kostar 179 kronor.

• Anonym

Haha va mycket roliga svar :) Min sambo snarkar genom munnen, då hjälper nog inte plåster.De hade jag inte tänka på!

• Petit Coeur

Min man snarkar också nåt oerhört... Tänkte också så första natten att "det här kan inte vara sant, det måste vara för att han har druckit". No, no... Ibland hatar jag nästan stackarn när han snarkar för han somnar ju på en sekund med. Det var hemskt när lillan var nyfödd för jag blev alltid väckt av nån av dem. Jag sover alltid med öronproppar, vi hade inte varit tillsammans idag annars. Vågar dock inte ha dem i om lillan sover hos oss för då skulle hon lätt sno den och sätta i halsen. Jag tyckte det var jättejobbigt när jag var gravid för jag ville inte behöva sova med proppar när lillan var född för jag var så rädd att inte höra henne. Mannen gick på nån konsultation där de inte rekommenderade operation. Resultatet blev att jag sover med proppar och mannen lovade att ta lillan när hon skrek. Kan ju tillägga att jag hör henne ändå och då sover hon ändå i eget rum nu.

Men visst är det HEMSKT när nån snarkar så! Jag har varit helt grinfärdig av trötthet ibland. Nu har vi en gästsäng i lillans rum och ibland när de ligger och snarkar ikapp i vår säng så lägger jag mig där. Han är inte ett dugg överviktig heller men alltid täppt i näsan så jag vet inte vad man ska göra åt det...

Har också övervägt kvävning ett ANTAL ggr och vid ett tillfälle fick han sig en ordentlig smocka... Annars brukar jag mest knuffa på honom mer eller mindre diskret...
    Är det oftast män som snarkar tro? Varför isåfall??

Svar på tråden Hur får man sin sambo att sluta snarka?