• Golde

Mat att bjuda på till en barnfamilj?

Ska ha över en barnfamilj till middag ikväll och barnen är under 6 år gamla, har ingen aning vad jag ska bjuda på.. Det ska vara något som uppskattas av alla, även de vuxna, lite festligt men samtidigt väldigt då jag inte har mycket tid att laga till maten. Alla tips välkomnas!!

• Svar på tråden Mat att bjuda på till en barnfamilj?
  • Sencha

Något enkelt med lax? Älskas i alla fall av min femåring.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Sencha
    Butterscotch skrev 2009-02-06 09:47:34 följande:
    Lasagne går väl alltid hem hos barn? Men inte så vansinnigt festligt kanske.
    Min grabb har inte varit så förtjust i det.
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Flippen

Ett annat bra tips som uppskattas av alla är om du gör pizzadeg (eller köp färdig pizzadeg om du inte har tid att baka).
    Sedan brer du på tomatsås innan du sätter in den i ugnen.
    När pizzan är klar får var och en lägga på vad man vill ha på pizzan. Vi brukar ha:

ruccolasallad
    parmaskinka
    oliver
    körsbärstomater
    parmesanost

Pizzadegen går jättefort att göra. Ska bara jäsa 30 min. (Leila Lindholms recept)

http://recept.nu/1.16506/leila_lindholm/leilas_pizzadeg

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Maijlo

Flygande Jakob kan man göra om man har jordnötterna vid sidan om. Det älskar i alla fall min dotter som är drygt ett och ett halvt. Man kan göra en god sallad till.

• Golde

Åh va gulliga ni alla är som kommer med så många bra förslag !

• annhan

Spaghetti & köttfärssås uppskattas av de flesta, oavsett ålder. Med en fräsch grönsallad till.

~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • vampyria2

Om man vill lyxa till det så har jag världens bästa lax recept som min 6 åring älskar.

Man skivar citron och lägger på botten på en ungsäker form, häller på fling salt. Lägger Laxen och saltar och har citronpeppar på, sen lägger man citronskivor och klickar smör på.

Man gör sky på smält smör som man har i massor av dill och lite färsk riven peppar rot, innana man serverar så blandar men i räkor.

Serverar med koktpotatis och färsk riven peparrot så man kan bestämma hur starkt man vill ha det själv

• h8him

En riktig spaghetti bolognese! Hur gott och festligt som helt!

Ett tips: Kör italienskt tema med tomat och mozzarellasallad till förrätt och chokladpannacotta med bär till efterrätt.

Beroende på barnens ålder kan du göra små pizzabitar, fruktspett, vitlöksbröd, skinka med melon osv. som alternativ till förrätten. Samt vanlig glass med chokladsås till efterrätt.

• Toyya

Jättegod, barnvänlig och enkel lax.

Sås:
    Creme fraiche o matlagningsgrädde 50/50
    Hummerfond till lagom smak och färg
    Vitpeppar

Skär lax i kuber. Koka i såsen tills klara, ca fem min.

Servera med ris och broccoli eller andra goda grönsaker.

• Golde

Tack så hemskt mycket för alla era goda tips, jätteuppskattat ! Det blir nog antingen lax, bolognese eller pizza. Ha en fin helg !

• Mollymajs

När vi ha familjer här på middag med småttingar brukar ja faktiskt göra nåt till oss vuxna o sen köper ja chiken nuggets o steker till barnen med ris o sås. Brukar uppskattas.

• annhan
    Toyya skrev 2009-02-06 10:09:46 följande:
    Jättegod, barnvänlig och enkel lax.Sås: Creme fraiche o matlagningsgrädde 50/50Hummerfond till lagom smak och färgVitpepparSkär lax i kuber. Koka i såsen tills klara, ca fem min.Servera med ris och broccoli eller andra goda grönsaker.
    Detta ska jag göra till middag idag. Lät väldigt gott, snabbt och enkelt!
    ~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • Toyya

annhan skrev 2009-02-06 11:44:38 följande:

Detta ska jag göra till middag idag. Lät väldigt gott, snabbt och enkelt!
    Gör det, det är verkligen dögott!
    Går till och med i min synnerligen kräsna son på fyra...
  • Kluvenflicka

Måste man verkligen ha speciell mat bara för att det är barn med? Mina barn har alltid ätit det som kallas "vuxenmat"..från första dagen de ätit..

• Flippen
    Kluvenflicka skrev 2009-02-06 14:57:32 följande:
    Måste man verkligen ha speciell mat bara för att det är barn med? Mina barn har alltid ätit det som kallas "vuxenmat"..från första dagen de ätit..
    Nej, det måste man inte. Vi har heller aldrig lagat speciell barnmat.
    Nu har vi haft turen att ha "all-ätare" till barn, och de älskar sådant som t o m vuxna kan rynka åt näsan åt.
    MEN, nu efterfrågade TS speciell barnmat. Självklart hjälper vi henne med det då!
    Nytt år - Nya möjligheter!
Svar på tråden Mat att bjuda på till en barnfamilj?