• Majjsan74

Vilken typ av mössa till nyfödd?

Ja, nu har jag börjat gå in på detaljerna rejält inför bebisens ankomst i början av juni, så jag tänkte höra med er experter på familjeliv! Jag tänkte köpa ett par mössor för kyliga dagar, men vet inte vilka som är bäst? De som är av hjälmmodell med knytning eller de som är som toppluvor? Är det krångligt med knytningen tro? Andra mösstips?

• Svar på tråden Vilken typ av mössa till nyfödd?
  • turpis

Hjälmmodell, absolut! En sån är ju mer "skräddarsydd" än en toppluva. Och knytning behövs, de sitter inte på annars.

Det finns jättemysiga silkes-hjälmmössor på t ex www.minimundus.se (tror jag i a f) och på sidor som säljer ekologiska kläder. vekar oppen tycker jag. Siden har ju fördelen att det inte suger åt sig fukt, och det blir inte för varmt om det är varmt (blir ju lätt det nere i vagnen).

• Bonnie Tyler

hjälmmössor är super-duper!

• Yes I am

Vilken storlek har nyfödda på mössa ?

• Hjartat2006
    Yes I am skrev 2009-02-09 19:59:24 följande:
    Vilken storlek har nyfödda på mössa ?
    Det är olika. Har för mig att vi köpte för huvudmått 38. Vissa mössor har vanliga klädstorlekar så då är det 50-56.
    Envis men söt ändå . Julia född 060201, Bebis i magen med BF 090206.
  • Yes I am

Har en dotter sen tidigare men har konstigt nog glömt bort mösstorleken på nyfödda. Men nu fick jag klarhet i det. Tack Hjartat2006!

• sweetsandra

Jag köpte nyligen en mössa i stl 39 till bebis i magen. Hade också glömt bort mösstorlekar för nyfödda. Men när jag kom hem så såg jag att dottern hade huvudomfång 34 när hon föddes så då känns ju 39 lite stort. Men vet inte vad minsta storleken är...

Mamma till Vinga 070108 & bebis i magen BF 090818
  • uppdragmamma

hjälmmössa skulle jag satsa på...

• Hjartat2006
    Yes I am skrev 2009-02-09 21:29:47 följande:
    Har en dotter sen tidigare men har konstigt nog glömt bort mösstorleken på nyfödda. Men nu fick jag klarhet i det. Tack Hjartat2006!
    Oj, nu såg jag när jag tittade tillbaka i barnkammaren här på FL att Julia faktiskt bara hade 35 i huvudomfång när hon föddes (men då kom hon i v. 39+0). När hon var 2-3 månader hade hon 38.
    Envis men söt ändå . Julia född 060201, Bebis i magen med BF 090206.
  • nyfikna mamman

Ja, jag får väl komma med en avvikande åsikt då. Jag gillar inte hjälmmössor alls till nyfödda. Jag klarade inte av att knyta runt den där lilla hakan där huden var så tunn och känslig. Jag gillar vanliga små mjuka mössor, gärna såna som man knyter en knut på längst upp för då kan man justera längden. Bebisar kan ju inte röra på huvudet i början så de sitter på plats alldeles utmärkt. Självklart ska det vara ekologiskt och jättemjukt också!

Svar på tråden Vilken typ av mössa till nyfödd?