• Isalel

Hur ska man skära köttet?

Håller just nu på med en porterstek och funderar nu hur man vet hur man ska skära köttet?
    För man  ska väl göra i en viss riktning för att det ska bli bra och inte segt?
    Vill ju inte gärna förstöra en fransyska för 180 kronor för att jag inte kan skära ;)

• Svar på tråden Hur ska man skära köttet?
  • Anettan73

Man skär kött tvärs över fibrerna för att det ska bli mört att äta (upplevas som mörare). Muskelfibrerna är uppbyggda av långa trådar som är ihopbuntade i sektioner med flera hinnor runt. Hinnorna är starka och håller ihop muskeln. Ju större och äldre djur, desto fler hinnor. För att köttet inte ska upplevas som segt skär man därför av fibrerna. Utöver detta bör man även ta av de yttre hinnorna, vilket gäller för nötkött, griskött och vilt kött.

Griskött är av naturen mörare än nötkött, men genom att skära av fibrerna så får man det ännu mörare. Kyckling behöver man däremot inte skära på detta sätt, främst beroende på att kycklingen slaktas ung. En tumregel är, ju mindre och yngre djur desto mörare kött.

• Isalel

Så om vi säger att köttet ser ut som ett ägg och fibrerna går i riktning mot " toppen" på ägget, alltså långsidan, då ska jag skära rätt över kortsidan?

Haha svårt att förklara men är det så du menar?
    Känner mig lite hjärndöd :)

Svar på tråden Hur ska man skära köttet?