Har du inga drömmar, funderingar på vad du skulle vilja göra för något med livet? Inga mål att nå? Intressen? De vänner du träffar, är de riktiga vänner eller träffar du de bara för att ha något att göra?
Mitt tips är att helt enkelt fundera ut vad som skulle kunna ge dig mer glädje i vardagen. Skriv ned allt du kommer på! Vilka vänner du trivs med, vad du skulle vilja göra då du är ensam hemma, vad du skulle vilja uppnå med ditt liv. Finns mycket saker man kan skriva upp.
Vi kan ta mig som ett exempel. Jag lever ensam nu, och ensamheten kan bli väldigt påtaglig nu då min man inte finns runt mig längre. Vi har levt i ett dåligt förhållande till varandra under flera år och jag tappade kontakten med mina väninnor och min familj. Och nu står jag här helt allena. Jag har mina hundar, de är min livsglädje och inspiration, men ingen annan kontakt med människor direkt. Förutom när jag tar bussen till stan och handlar, eller träffar folk under promenaderna med vovvarna.
Men jag accepterar det just nu, för jag har så mycket annat jag trivs med. Jag läser böcker, tycker om att skriva, älskar att vara ute i naturen och så sitta vid datorn och tvn också då. Jag har hittat sätt att slippa känna mig ensam då jag har mina saker att göra. Jag har satt upp vissa mål som jag kommer göra allt för att uppfylla. Det är att ta körkort nu i sommar, ta upp kontakten med väninnor+familj då jag gått igenom skilsmässan och kommit över min man och hans alkoholproblem. Jag har drömmar om att skriva barnböcker, och längtar tills snön försvunnit då jag kan gå ut i skogen och bara andas vårluften och få inspiration av naturen till mina berättelser.
Jag planerar att hjälpa till ideellt med att stötta misshandlade kvinnor, när jag mår ännu bättre.
Jag har i omgångar funnit bitar av mig själv som jag nu pusslar ihop, och kommer även att leta resterande delar av mig att sätta ihop till en hel människa. Jag har inget arbete heller, utan har sjukersättning.
Jag har så mycket på gång i mitt liv, och jag är så ensam som en människa kan bli! Men jag är ganska nöjd ändå som det är, jag har hittat vad jag ska satsa på.