• Yabbadabbadoo

Tips vid tikens första löp.

Vår tik är 10 månader gammal och igår började den löpa för första gången,jag var (dumt nog) praktiskt helt oförberedd på detta.Har tänkt att det var rätt länge till.
    Jag beställde direkt särskilt tiklskydd från internetbutik.Och tillsvidare klippte jag av min lillas för små strumpbyxor och la i ett trosskydd.Men hunden skäms och tycker det är jobbigt nåt fruktansvärt,hon skakar och tycker nog det är jättekonstigt.Två gånger när vi inte varit hemma har hon tuggat sönder "byxan" och jag har fått leta upp ett nytt par för små strumbyxor.
    Mina frågor är:
    Kommer hon att vänja sig med tiden? Finns det nåt särskilt jag kan göra för att lugna henne och göra så att hon inte tuggar sönder det mer?

Tacksam för tips.

• Svar på tråden Tips vid tikens första löp.
  • Imox

Måste du ha på henne skydd?? vissa tikar är duktiga och tvättar sig så man inte hittar små blodfläckar....

• car

Vi har inte haft något skydd til våra två tikar.

Visst blir det lite blodfläckar ibland, men det är ju inte mycket - en viss del städar de själv,men sedan blöder de ju inte så mycket.

Fast vi har inte hundar som får ligga i sängar eller soffor - annars hade jag nog sett annorlunda på det

♥ ღ Arvid och Elsa ღ ♥
  • MillanB

Jag tycker inte att du ska ha skydd på henne eftersom att hon inte lär sig hur hon ska hålla sig ren. Dessutom ökar risken för infektion om du inte låter henne tvätta sig. Det är senare när tiken blir äldre som man kanske kan ha skydd på tex på natten om hon sover i er säng. Om hon ligger i soffan är det bättre att lägga ut några lakarn och lära henne att hon bara får ligga på filten/lakarnet.

• vRv

Lär hunden städa efter sig... När det kommer på golvet ber du henne slicka upp det... oftast finns det redan med... Nä usch tycker synd om hunden det är inte nartutligt med bindor o sånt för dom...

• icekizz

Vi har också en hund som är i första löpen, hon är 13månader (lite sen, men den kom ändå!), vi har inte gjort något speciellt, räddat några mattor som vi inte vill ha blodfläckar på men annars så städar hon själv riktigt bra. Både i rumpan och på golvet. Det var första dagen som hon inte hade en blekaste aning om vad som hände. Det kom ju nåt konstigt ur snippan hennes och hon såg så enormt trött ut första dagarna, men nu börjar hon bli lite piggare..
    Måste tillägga också att hon har börjat äta mer än vad hon gjorde förrut. Vi lägger upp hennes mat i skålen och så får hon äta när hon är hungrig och nu äter hon upp 2/3 av maten under dagen, resten på kvällen.. Förrut åt hon nästan bara 1/2 vissa dagar.
    Vi är iaf stolta över henne, för hon är riktigt duktig! Kommer ihåg själv när jag fick första mensen, herregud!

Svar på tråden Tips vid tikens första löp.