• Moll

Lön för barnskötare?

Jag är nyfiken på vad ni som jobbar som barnskötare har i månadslön. Är det stora skillnader mellan olika kommuner? Utbildad/icke utbildad/arbetlivserfarenhet - hur mycket spelar det in?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Lön för barnskötare?
  • strojes

jobbar inte själv som barnskötare men min mamma gör det och hon har 17 000-18 000:- någonstans och hon har  jobbat på förskola i 15-20 år

• La Lola

Är man inte utbildad så är man ju inte barnskötare anser jag.....

Hursomhelst; 2 års utbildning (på gymnasiet), 35 år, 14 år inom yrket, bor i jämtland o skulle ha en heltidslön på 16700 före skatt.

*mamma till Alma 8 år, ev planerat snitt med nr 2 runt den 4 mars.
  • Moll

Tack för svaren! Då är det alltså lite skillnad...

I Jönköpings kommun är grundlönen för förskolelärare 19500 (nån hundring hit och dit kanske), och för andra 16500. Jag tycker att det är rätt så lågt - det var därför jag undrade.

La lola: Jag är inte säker på vad man ska kallas egentligen... Dock kallas min man för barnskötare i sitt kontrakt (precis nyanställd), och han har inte förskolelärare- eller barnskötarutbildning i bagaget - endast arbetslivserfarenhet.

• strojes

bellyboo: Men även arbetslivserfarenhet är ju en form av utbildning.

• Hellan139

Jag får 18500 kr och jobbar i en förort utanför Stockholm och har jobbat i 1 år sen utbildningen.

• lammet

Inte för att vara taskig men det är sorgligt att barnskötare tjänar så dåligt. De gör ju ett fantastiskt arbete och har ett enormt ansvar då de tar hand om det käraste man har. Jag tar mest hand om papper och siffror och tjänar betydligt mer på det. Så orättvist så jag blir förbannad!!! Trodde man tjänade mer. Ändå så arbetar personalen på min dotters förskola gratis ibland, då det är sommarfester, sovaöverfester och fikahosfröknarfester!! eloge!!

• Moll

skydiver: Ja visst. Men jag förstår Lolas tanke också - har man kämpat sig igenom en utbildning och fått en titel så kan det nog svida lite om andra bara sveper in och kallas samma sak. Det jag tycker är så dumt är att lönen är så pass låg även om man har läst tre år på universitet/högskola...och då är det kanske inte så konstigt att barnskötare får ännu lägre lön. Men det är ju våra barn de tar hand om, det viktigaste vi har - borde inte det premieras i form av högre lön? Vad kan man göra åt det?

• Moll

lammet skrev 2009-02-06 14:29:17 följande:

Inte för att vara taskig men det är sorgligt att barnskötare tjänar så dåligt. De gör ju ett fantastiskt arbete och har ett enormt ansvar då de tar hand om det käraste man har. Jag tar mest hand om papper och siffror och tjänar betydligt mer på det. Så orättvist så jag blir förbannad!!! Trodde man tjänade mer. Ändå så arbetar personalen på min dotters förskola gratis ibland, då det är sommarfester, sovaöverfester och fikahosfröknarfester!! eloge!!
    Håller med!
  • La Lola
    lammet skrev 2009-02-06 14:29:17 följande:
    Nja, det är inte så konstigt eg med tanke på att fler o flera kommuner väljer förskollärare, vilket jag tycker är helt rätt!
    Dock är deras löner otroligt dåliga o det är tragiskt tycker jag.
    *mamma till Alma 8 år, ev planerat snitt med nr 2 runt den 4 mars.
  • Moll

Camilla D skrev 2009-02-06 14:39:49 följande:

Jag jobbar som barnskötare, har 18700 före skatt.
    Det låter ju bra! Har du utbildning? Är 18700 grundlön eller har du jobbat dig upp?
  • Camilla D

Jag är barnskötare (3 årig gymnasieutbildning) och har jobbat till och från som timvikarie. Nu har jag en anställning, men jag hade den lönen även som timvik. på slutet.
    Jobbat sammanlagt snart 2 år i kommunen (Varbergs kommun)

Svar på tråden Lön för barnskötare?