• madeleine82

praktik/regler?

Jag undrar nu vad som gäller på en praktik plats.Jag måste arbeta på lördagar och alla jag har pratat med har sagt att det ska man inte acceptera.Har fått detta genom kommun och jag har pratat med alla jag kan tänkas fråga som arbetsförmedling och hon på kommun men ingen har ett svar om hur det är.Jag ska imorgon arbeta med en som aldrig är här annars så ingen ordniarie kommer vara här,det känns lite som att bli uttnyttjad.Någon som vet vad som gäller så är jag tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 19:40
    När jag skriver arbtea menar jag fortfarande praktisera

• Svar på tråden praktik/regler?
  • Tecken

Ska du jobba eller ha praktik på lördag?

• skorpionen80

När jag praktiserade så var jag där under sama tider som deras heltid är. Eftersom jag var i butik och hade 1h lunch, så innebar det att jag skulle jobba någon timma på lördagen också.

• Cuthalion

Det beror väl på ifall de använder dig istället för en andra person på lördagen eller om du går bredvid en som i vanliga fall jobbar själv på lördagar.

Just att vara på jobbet på lördagar är ju vanligt i många branscher så den biten är ju inte konstig eller i sig ett tecken på att de utnyttjar dig.

• Tecken

Inom flera branscher, t ex inom vården är det vanligt med praktik på helger/kvällar - eftersom verksamheterna är igång då. Det brukar dock inte krävas att eleven/studenten ska praktisera _alla_ helger/kvällar, utan det räcker att se hur det fungerar på helger/kvällar (och då räcker det med någon dag, lite beroende på hur lång praktiken är). Oftast har man ju inte praktik på heltid, utan kanske 30-32h/v + 8-10h/v för egna studier, rapportskrivning etc.

• madeleine82

Cuthalion:Idag är ingen ordinarie personal här,bara jag och en till extra person som inte brukar vara här.

• Bolaget

Nu beror det väl på vad det är för praktikplats. På ett av våra företag har vi ett samarbete med en av förvaltningarna på kommunen. Ibland har de folk som de vill ha i sysselsättning och då får de en praktikplats hos oss. Det är lite andra regler än när praktikanten kommer via AMS eller någon skola exempelvis.
    Praktik i samband med utbildning = man ska delta i arbetet men inte ersätta annan personal. Normalt, eftersom man går i utbildning, så har man inte heller kunskaper som gör att man kan överta ordinarie personals uppgifter
    Praktik via AMS = man ska utföra ordinarie arbete men inte ersätta ordinarie personal. Här ser man en risk i att personer som kan arbetet men har svårt att få jobb utnyttjas som ordinarie personal under praktiktiden. Därför ska alltid facket ge sitt löfte till varje praktikant innan man får påbörja praktiken och man får aldrig ha en relation som är lägre än 5 ordinarie på 1 praktikant
    Praktik via kommunen = en del i en handlingsplan för en viss individ. Praktikanten ska jobba på samma vilkor som ordinarie personal eftersom det inte handlar om att lära sig ett yrke, eller lära sig en arbetsplats, utan helt enkelt att individen ska lära sig att sköta ett jobb.

• Cuthalion

Bolaget skrev 2009-02-07 15:34:00 följande:

Nu beror det väl på vad det är för praktikplats. På ett av våra företag har vi ett samarbete med en av förvaltningarna på kommunen. Ibland har de folk som de vill ha i sysselsättning och då får de en praktikplats hos oss. Det är lite andra regler än när praktikanten kommer via AMS eller någon skola exempelvis.Praktik i samband med utbildning = man ska delta i arbetet men inte ersätta annan personal. Normalt, eftersom man går i utbildning, så har man inte heller kunskaper som gör att man kan överta ordinarie personals uppgifterPraktik via AMS = man ska utföra ordinarie arbete men inte ersätta ordinarie personal. Här ser man en risk i att personer som kan arbetet men har svårt att få jobb utnyttjas som ordinarie personal under praktiktiden. Därför ska alltid facket ge sitt löfte till varje praktikant innan man får påbörja praktiken och man får aldrig ha en relation som är lägre än 5 ordinarie på 1 praktikantPraktik via kommunen = en del i en handlingsplan för en viss individ. Praktikanten ska jobba på samma vilkor som ordinarie personal eftersom det inte handlar om att lära sig ett yrke, eller lära sig en arbetsplats, utan helt enkelt att individen ska lära sig att sköta ett jobb.
    Intressant! Tack för informationen!
  • Anna1982

Min personliga åsikt är dock (trots att alla de jag känner som haft praktik även praktiserat helger) att jag inte tycker att man ska "behöva" vara där helger, sena kvällar och nätter, man får ju inget OB för det och det är ju fel. Enligt mig.

På en praktik ska man alltid vara "utöver" den ordinarie personalen, så om du och en annan jobbar helg så låter det som om de utnyttjar dig, om det inte är det normala att personalen är ensam på helgen.

• JA77

Du ska inte bli arbetskraft. Som "Tecken" säger, det räcker oftast att gå ett helgpass för att se hur verksamheten ser ut då.

• Yyy01

Jag praktiserade på äldreomsorgen och var där 4 vacker när mina barn blev sjuk då jag var tvungen var hemma med de, till sist min apl plats handledare skulle bedöma mig och sa hon till mig att du måste ärsätta de timmarna när du var borta från apl då vi kan bedöma dig på en bra sett. Snälla hjälp mig är det så man behandla en pararikanten som var hemma pga barnen var sjuk. Jag bor inte så länge i Sverige och vet inte mycket om regler:( Snälla ge mig råd vad ska jag göra !!!

Svar på tråden praktik/regler?