• Anonym (Ledsen)

Mycoplasma- botemedel?

jag fick ett tråkigt besked att min senaste sexpartner har mycoplasma. Blev så ledsen då jag nyss testat mig och var frisk så får man veta detta att ens sexpartner har mycoplasma

Är det någon som haft det och som blivit botad eller ligger det kvar i kroppen resten av livet?

• Svar på tråden Mycoplasma- botemedel?
  • nano

Jag hade mycoplasma men det var i lungorna så det kanske finns flera varianter? Jag fick då inte det via sexuel kontakt utan det räckte med att jag träffa en person som hade det. Fick iaf "medicin" tror det var en tablet med både pencelin och antibiotika eller nåt sånt.

• Anonym

Jag har haft det.. en pencillinkur och sen var det borta! men fick inte symtom förrän efter nästan 6mån.... så hade ingen aning om att jag var smittad förräns lååååångt senare...

• nano

Jag var dålig nästan 6 mån jag med, vi trodde det var min astma som blivit värre så jag fick starkare och starkare mediciner tills min mamma kom på att jag träffa en släkting under några timmar som sen fick mycoplasma.

• Doktorn

Det finns två sorters mycoplasmabakterier som i princip har samma behandling: mycoplasma pneumoniae som ger lunginflammation och mycoplasma genitalium som ger en sexuellt överförbar sjukdom jämförbar med klamydia. Jag utgår från att det är m. genitalium du syftar på i ditt inlägg TS.

Bakterien lever intracellulärt, dvs inuti kroppens celler, och är därför endast känslig för anibiotika som tar sig in dit. Man kan t.ex. välja preparat ur grupperna tetracylkliner (Doxyferm, Tetralysal) eller makrolider (Ery-Max, Azithromax).

Efter en antibiotikabehandling är man helt firsk och smittfri, men man kan bli smittad igen. Man blir inte immun mot mycoplasma.

Hoppas att detta svarar på dina funderingar!

• VISDOM

Jag har haft mycoplasma,,men detta gav mig lunginflammation..Inget med mitt kön att göra ???

Fick behandling med antibiotika

• Anonym

Ok nu ser jag av ovan inlägg att det finns fler sorters mycoplasma bakterier...Sorry

• Anonym (Ledsen)
    Doktorn skrev 2009-02-06 20:34:38 följande:
    Det finns två sorters mycoplasmabakterier som i princip har samma behandling: mycoplasma pneumoniae som ger lunginflammation och mycoplasma genitalium som ger en sexuellt överförbar sjukdom jämförbar med klamydia. Jag utgår från att det är m. genitalium du syftar på i ditt inlägg TS.Bakterien lever intracellulärt, dvs inuti kroppens celler, och är därför endast känslig för anibiotika som tar sig in dit. Man kan t.ex. välja preparat ur grupperna tetracylkliner (Doxyferm, Tetralysal) eller makrolider (Ery-Max, Azithromax).Efter en antibiotikabehandling är man helt firsk och smittfri, men man kan bli smittad igen. Man blir inte immun mot mycoplasma.Hoppas att detta svarar på dina funderingar!
    Tack för svaret
Svar på tråden Mycoplasma- botemedel?