• Culete

3 frågor om potatis...

Jag och potatis är inte bästa vännerna men vill ändå bli bättre. Kanske kan vi med lite hjälp från er? =)

* Hur (tusan) kokar man en hel potatis (spec. om den är av mjöligare sort)?
    Jag föredrar med skalet på, om det nu gör ngn skillnad.
    Snälla, hur hett skall den koka och med hur mkt vatten? Måste man ha salt i och hur länge bör den koka ungefär om det är en normalstor potatis?

* Hur gör man råstekt potatis? Alla tips om tillvägagångssätt uppskattas!

* Varför blir det ibland som en seg/konstig hinna på min potatis när jag gör klyftor i ugn? Brukar ha lite olja samt kryddor. Temp och tid varierar. Ibland får jag till det super men ibland blir det just en knasig hinna. Vad kan den bero på så jag vet vad jag bör undvika framöver?

Ja, det var dom potatisfrågorna det. Snälla potatisfolk - hjälp mej! =)

Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma.
  • Svar på tråden 3 frågor om potatis...
  • Diwa

om du lär mig koka ägg så

koka med skal
    tvätta dem så du slipper jord i vattnet
    fyll på med vatten så det knappt täcker
    ställ på spisen, låt koka upp och sänk sedan så det precis kokar
    saltar gör man som man vill
    min gubbe hävdar han känner skillnad men om jag säger jag saltat så känner han inte att jag inte gjort det
    jag saltar sällan i maten dvs ris, pasta, potatiskoket
    koktid 20-40 minuter beroende på stl?
    känn med sticka så känner du när den är klar

råstekt potatis
    jag river i beredare häller i kastrull sköljer ur stärkelsen och kokar 5-10 minuter beroende på hur grovt jag rivit
    sen häller jag av vatten och steker?
    skivad potatis gör jag samma med
    går fortare steka då utan att den blir överstekt

klyftpotatis i ugn gör jag på två vis
    klyftor får koka 5-10 minuter häll av släng i panna på med lite olja vänd runt och in i ugnen (kryddar med grilkrydda) ca 20-25 min 175 grader

klyfta, ner i panna, klyfta morötter, ner i panna
    på med olivolja timjan och flingsalt
    in i ugnen 150-175 grader 30-40 minuter ca
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • chokladoman72

Kokning: om det är en mjölig sort så ska den så klart inte koka för häftigt, utan lite lugnt (dock inte bara sjuda) - då får laborera med just din spis. Jag brukar ha locket "på glänt". ca 20 minuter brukar vara lagom för normalstora potatisar, men som Diwa skrver - känn efter md sticka.

Råstekt: om man ska vara noga så innebär ju råstekt att man INTE förkokar, även om man så klart som Diwa kan göra det. Det viktigaste när man råsteker är att man tärnar i små bitar eller skivar tunt, annars tar det (alldeles för) lång tid att få potatisen genomstekt.

klyftor: vet inte riktigt vad du menar med konstig hinna. Jag tycker själv att den lite torra ytan med det mjuka innanmätet är just vad som gör klyftpotatis så gott!!!

• Culete

Tack för svaren!
    Min man äter inte kokt potatis varav vi sällan bara kokar den men min dotter tycker om det desto mer så för hennes skull vill jag ju lära mej att få till dem bra.
    Verkar alltid som om jag kokar dem för hastigt/länge för dom trillar alldeles för lätt i sär.
    Saltar gör även jag mkt sällan i kokvatten, men visste inte om det uppfyllde ngn speciell funktion då alla verkar salta i potatisvattnet (bla)...

Råstekt skall jag försöka slåss med mera, och då just utan förkok även om det var en ide det med. =)

Det med klyftpotatisen är att ibland blir denna hinna lite för hård och seg. Och jag vet inte riktigt vad det kan berott på eftersom det lika många ggr blir en perfekt lagom hinna.
    Tänkte att det kanske hade med grader eller tid att göra, eller om jag haft för mkt/lite olja den ggn...

• Diwa
    Hallonmask skrev 2009-02-06 23:37:20 följande:
    Tack för svaren!Min man äter inte kokt potatis varav vi sällan bara kokar den men min dotter tycker om det desto mer så för hennes skull vill jag ju lära mej att få till dem bra. Verkar alltid som om jag kokar dem för hastigt/länge för dom trillar alldeles för lätt i sär. Saltar gör även jag mkt sällan i kokvatten, men visste inte om det uppfyllde ngn speciell funktion då alla verkar salta i potatisvattnet (bla)...Råstekt skall jag försöka slåss med mera, och då just utan förkok även om det var en ide det med. =) Det med klyftpotatisen är att ibland blir denna hinna lite för hård och seg. Och jag vet inte riktigt vad det kan berott på eftersom det lika många ggr blir en perfekt lagom hinna. Tänkte att det kanske hade med grader eller tid att göra, eller om jag haft för mkt/lite olja den ggn...
    ju varmare radantal ju fortare blir den klar utvändigt

prova sänka temp lite oc lägg folie löst över formen de sista tio minuterna så blir inte skorpan för hård
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Culete

Tack för tipset! Skall testa det! =)

• Karlsson

Det här med salt. Hörde en kock berätta att om man ska salta potatis och pasta tex så gäller det att salta mer än man tror. Inte bara en tsk eller två utan mer. Dom flesta saltar för lite och känner därför ingen skillnad om salt utesluts.

Sen jag började göra det så tycker jag både potatis och pasta blivit godare, känner direkt om det inte saltats (mannen glömmer ibland).

Man häller ju av allt vatten så även om det känns mycket att salta så hälls ju det mesta bort, smaken går däremot in i både potatis och pasta

Svar på tråden 3 frågor om potatis...