• Hanakana

Ni med barn som pottränar, hur gör ni med bilbarnstolen? Finns det något överdrag att köpa eller kan man använda en handduk?

Vår dotter håller på att potträna just nu, hon är 3 år.
    Nu har hon varit jätteduktig, men det är klart att det händer små olyckor ibland, en elelr två gånger per dag, då hon inte hinner till pottan. Och då har hon hunnit kissa eller bajsa i byxorna.

Vi har självklart stor förståelse för detta, och tycker att hon är lika duktig för det. Hon försöker ju och gör så gott det går.

Nu undrar jag lite hur det blir när hon är utan blöja och vi åker bil lite längre sträckor.

Kissar hon ned sig blir ju bilbarnsstolen helt nedkissad och blöt. Inget kul att sitta i den sen... Finns det något överdrag eller så att köpa till en bilbarnsstol eller kan man använda en vikt handduk (och göra den "tunn")?
    VI har en Römer/Britax Kid Fix bilbarnstol.

Hur har ni andra gjort i denna situation?

• Svar på tråden Ni med barn som pottränar, hur gör ni med bilbarnstolen? Finns det något överdrag att köpa eller kan man använda en handduk?
  • viseversa

köp engångsunderlägg som man kan ha när man byter på ofentliga kötbord. Finns i nästan alla matäffärer.

• örtagård

En liten bit plastad frotté!

• JohannaL

eller kör med blöja  när ni e ute och åker tills hon har större koll på det så gjorde vi, o tjejen e blöjfri nu utom på nätter.

• krakel

hmm de där tänkte jag med på för et tag sen.. nu har vi inte åkt nån långsträcka ännu men jag brukar antar du med gör så kissa henne innan vi ska åka iväg vare sig det är bil eller buss eller gå med för den delen..

tänkte mig att man kunde klippa till en plastadfrottebit och lägga i sittdelen och att detgick upp en bit på ryggen om olyckan skulle va framme..

men som viseversa säger så varför inte engångs kan man ju bara kasta det om det händer nått...

• Alexandra84

Jag skulle köpa plastad frote... eller sna där underlag man har på sjukhus...

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Stiina

En bit plastad frotte och en handduk ovanpå, det fungerar perfekt.

• örtagård

Vi körde nog också med blöja ett tag i bilen eller tänkte göra det - så var det nog men så gick allt så snabbt. Hon var helt torr över tre dagar men vi hade kvar frottén ett tag. De klarar nog ofta bra att köpa skillnade på blöja i bilen för säkerhets skull och inte annars i början om de inte själva så klart är väldigt bestämda på att inte ha blöja och oavsett vilket slår jag ett stort slag för frottén och kanske går det snabbt! Lycka till !

• örtagård

Vi brukar inte tala om när hon ska kissa men just innan bilfärd gör vi det för då är det ju logiskt att man försöker utan att vara nödig då det inte finns möjlighet sen eller att det blir svårt sen.

Men det är klart den aldra första träningstiden är det ju inte säkert de tömmer blåsan helt varje gång.

krakel skrev 2009-02-06 19:49:47 följande:
    hmm de där tänkte jag med på för et tag sen.. nu har vi inte åkt nån långsträcka ännu men jag brukar antar du med gör så kissa henne innan vi ska åka iväg vare sig det är bil eller buss eller gå med för den delen..tänkte mig att man kunde klippa till en plastadfrottebit och lägga i sittdelen och att detgick upp en bit på ryggen om olyckan skulle va framme..men som viseversa säger så varför inte engångs kan man ju bara kasta det om det händer nått...
  • lovemyboys

Blöja första tiden när man ska ut  och åka bil....bilen var rena sömnmedicinen....å då gick det inte att hejda!! Kortare turer så får man helt enkelt kissa dom små innan man drar iväg, och en plastadfrotte bit i stolen!!

Familjen KALOW....min alles egen..
  • Hanakana

Tusen tack för alla svar!
    Det blir plastad frotté eller engångsskötunderlägg
    beroende på vad som finns hemma...

Svar på tråden Ni med barn som pottränar, hur gör ni med bilbarnstolen? Finns det något överdrag att köpa eller kan man använda en handduk?