• Ardnas86

Kombinerad kyl/frys. Bra eller dåligt?

Vi är två vuxna i hushållet, ännu inga barn och inga större planer (men man vet ju aldrig riktigt). Vi ska snart flytta till våran nya lägenhet och ska göra om köket. Funderar nu på de olika alternativ i köket och har börjat fundera på om vi kanske skulle klara oss med en kombinerad kyl/frys på 200cm och sen om man sen behöver köpa till ett litet frysskåp och ställa i tvättstugan. Erfarenhet? Åsikter?

• Svar på tråden Kombinerad kyl/frys. Bra eller dåligt?
  • sommar2001

Mitt tips är att ni inte ska köpa det billigaste. Finns flera olika varianter.
    - en kompressor
    - en kompressor med frostfri frys
    - en kompressor med dubbla termostater och frostfri frys
    - två kompressorer

I det 2 första alternativen jan det bli väldigt kallt i frysen, kallare än -25, inte alls bra om den inte frostar av sig själv för har du otur frostar frysen igen hela tiden..

De andra alternativen är betydligt mycket bättre, du kan ställa vilken temp du vill ha i både kyl och frysdel. Dubbla komp, är bra om du vill stänga av kylen men ha frysdelen igång. Kanske mest användbart i stugor.

Bra märken
    Bosch och Siemens
    Electrolux, Husqvarna, Aeg och Elektro Helios
    Miele
    LG
    Gram

Skulle inte rekommendera
    Upo
    Cylinda
    Gorenje
    Whirlpool

• humma

Vi är två vuxna och två barn och det fungerar bra.
    Visst köper inte jag på mig mycket men jag har gott och väl med mat i frysen.
    Vi har en Miele sedan tre år tillbaka (tror jag) och den fungerar toppen.

• Ardnas86

Tack för era svar :) De är ett Husqvarna skåp i svart vi kollat på. Först har vi kollat på ett av varje, men börjar fundera på om vi inte skulle klara oss med ett kombinerat.
    Bor i hyreslägenhet idag där de är ett 170cm kombinerat skåp som vi ju faktiskt har klarat oss med.
    Men de är så himla svårt för de finns så himla mycket att välja på.

• Ardnas86

*puffar* Läser gärna flera åsikter och erfarenheter..

Svar på tråden Kombinerad kyl/frys. Bra eller dåligt?