• Miltons Mamma

Bjuda sambon på fin 3 rätters middag hemma RECEPT TACK!!

Vill bjuda sambon på en tre rätters middag på alla hjärtans dag..
    förätten ska helst vara nåt gott med skagen..
    förslag på förrätt huvudrätt och efterrätt,,priset spelar ingen roll

• Svar på tråden Bjuda sambon på fin 3 rätters middag hemma RECEPT TACK!!
  • Champagne

Åh du måste göra den här huvudrätten, den är inte så avancerad som den låter. Men den är verkligen sjukt god.

Oxfilé rullad i örter och karljohansvamp och virad i prosciutto
    Ugn:ca 230 grader

4 port
    12-18 skivor prosciutto eller parmaskinka
    3 vitlöksklyftor, skalade
    1 rejäl näve torkad karljohansvamp, blötlagd i 3 dl kokande vatten
    3 rejäla smörklickar
    saften av 1/2 citron
    salt, nymald svartpeppar
    1 kg oxfil´e
    1 rejäl näve färsk rosmarin och timjan, repade och hackade
    2 glas rödvin

Lägg prosciuttoskivorna tätt bredvid varandra på bakplåtspapper
    Hacka en av vitlökarna och stek med karljohansvampen med 1 smörklick i 1 min. TIllsätt hälften av blötläggningsvattnet (ta bort skräp först). Sjud sakta och koka i 5 min innan du rör i citronsaft, resten av smöret, salt och peppar.
    Lägg svampen på ena halvan av prosciuttoskivorna. Salta och peppra köttet och rulla det i örterna. Lägg det ovanpå svampen och rulla in det i skinkskivorna. Ta bort pappret.  Bind fast med några bitar hushållssnöre.

Lägg köttet i långpanna tillsammans med ett par vitlöksklyftor och ugnstek ca 25-30 min(blodig) 40 min (medium) 50 min (genomstekt) 60 min (kremerad). Efter halva tillagningstiden tillsätter du vinet. När köttet är klart, lägger du det på en skärbräda och låter det vila ca 5 min. Ta köttsaften från långpannan, häll i en kastrull, och värm på. Används sedan som en vinsås!

Servera med pressad potatis (så suger potatisen upp den gudomliga såsen).

• Miltons Mamma

gud va gott det lät.. tack

• Gravid2008

Efterrätt, frukstallad med ekotiska frukter och bär, gott efter mastig middag. Vispa grädde och smält vit valhrona choklad och rör ned i. Gott, enkelt och lätt ätet efter en stor middag.

• Foodlover

Åh, helt klart creme brule som efterrätt med en god liten fruktsallad eller bara marinerade jordgubbar dopade i vit eller mörk choklad. Sååååååå gott!

Svar på tråden Bjuda sambon på fin 3 rätters middag hemma RECEPT TACK!!