• Millan och Dennis

Ont i handleden / De quervains syndrom. Någon mer är jag?

Hej. Jag vaknade upp en morgon och det kändes som att jag stukat min vänstra handled/tumme. Det gjorde jätte ont och jag kunde inte vika handleden åt sidorna.

Jag gick till doktorn samma dag och fick diagnosen
    "De quervains syndrom". Det är en inflammation i tummens ledband. Han sa att man vanligast får detta efter en graviditet men att man också kan få den under tiden. Jag är i v 38 nu.

Det kan hålla i sig länge och risken är att man inte kan sköta om sitt barn under tiden. Om det blev värre skulle jag ringa så kunde vi operera med lokalbedövning och då brukar det läka på ca 3 veckor.

Nu går jag omkring med en stödvante som jag köpte på apoteket.

Är det någon mer än jag som fått detta? Någon som vet mer?

/Millan

• Svar på tråden Ont i handleden / De quervains syndrom. Någon mer är jag?
  • Safiren

Hade det då jag väntade sonen och det höll i sig efteråt. Det påminner om karpaltunnelsyndrom man om man greppar tummen så kan man inte vinkla handen nedåt i llillfingrets riktning.

Jag fick sova med en handledsskena och smörja med voltarengele och efter några veckor gav det med sig. Många saker dock som gjorde fruktansvärt ont att göra, lyfta upp sonen ur sängen, byta blöjor, toabesök mm mm mm.

Lycka till!

• corax

Jag fick det när dottern var två månader. Fick gå med plastskenor över båda handlederna dygnet runt i tre veckor, inget kul alls men det hjälpte! Kanske kan vara värt att prova redan nu, TS? Jag gick till en arbetsterapeut som fixade skenorna åt mig.

Jag fick det antagligen av att överbelasta tummarna när jag lyfte dottern, det klassiska att man tar sina tumveck i bebisens armhålor. Fick hitta andra sätt att lyfta henne sen, ena handen bakom nacken och andra under rumpan. Det var inte lätt att byta blöjor med skenorna på, men det gick med lite trixande, även om det tog mkt längre tid. Har man skenorna på hela tiden undviker man att göra rörelser som frestar på, men man känner sig löjligt låst å andra sidan. Usch, inte kul! För mig hjälpte iallafall skenorna så jag slapp operation.

Hittade denna tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m28996434-1.html och lite mer info www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/broschyrer/morbus_de_quervain_tittex.pdf

Hoppas du klarar dig lite lindrigare undan, TS!

• Millan och Dennis

Tack så hemskt mycket för era svar. Nu känner jag mig lite lugnare.

Kramar /Millan

Svar på tråden Ont i handleden / De quervains syndrom. Någon mer är jag?