• Diana P

Hur många Kcal ska en övervitkig kvinna äta per dag för att gå ner i vikt?

Hej!jag håller på och hjälper min mamma med recept och tips för att stötta henne i hennes viktnedgång.Hon väger idag 110kg och är 50 år.Jag har räknat ut att enligt VV points ska hon äta 25 points..?Men hur många Kcal per dag bör hon max få i sig?
    Är jätte tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden Hur många Kcal ska en övervitkig kvinna äta per dag för att gå ner i vikt?
  • Diana P

hmm..oki..jag har för mig att en "normalviktig" människa ska få i sig 2000Kcal..men är inte säker?

• Mother of 5

Min lärare (läser till undersköterska) sa att om man inte gör nånting...bara ligger i sängen konstant, så behövs minst 1500 för att inte hjärnan ska ta stryk. Men rörman på sig, så behöver man ju def mer.

Vet dock inte HUR mkt.

• styggingen

1500 Kcal ska hon äta. Då kommer hon att gå ner 0,5-1 kg i veckan. Hjärnan tar inte stryk om hon äter mindre. Inte på väldigt länge iallafall. Jag önskar att jag var lika omtänksam mot min mamma. Lycka till

• Gyllenhammar

Om man äter 1500 kcal utan att träna så går man ner 0,5-1 kg veckan... Men om man äter 1300 kcal (som dom flesta säger att man ska äta) hur mykket går man ner då?

• Diana P

Styggingen: Tack!!Vad snällt av dig att säga att så!Jag blev jätte glad!!!

• styggingen

Ett kilo fett motsvarar ca 7000Kcal. Om du normalt sett får i dig säg 2000 Kcal/dag och står still i vikt och plötsligt börjar äta 1500 Kcal/dag så kommer kroppen att ta en del energi från dina fettreserver istället. I detta fall 500 Kcal/dag vilket blir ca 0,5 kg fett/vecka. Om du rör på dig eller äter lite mindre så går man ner mer.

Svar på tråden Hur många Kcal ska en övervitkig kvinna äta per dag för att gå ner i vikt?