• mamma är bäst

Kanin eller marsvin - vilket är bäst husdjur för barnen?

Det lutar nog åt kanin eller marsvin som nytt husdjur till barnen. Barnen är 4 och 6 år, så givetvis blir djuren mitt ansvar.

Men vilket djur passar bäst för barn som är 4 och 6 år - kanin eller marsvin?

• Svar på tråden Kanin eller marsvin - vilket är bäst husdjur för barnen?
  • Taggtroden

Jag tycker att marsvin är mer lätthanterliga så jag skulle rekommendera marsvin :) Otroligt charmiga djur :)

• challe 1

har för mig att marsvin är bättre för allergiker med.

• pilliss

Jag fick ett marsvin av min pappa när jag var 4.
    Lilla Kurre (låter kurrande när de "snackar")
    O jag hade henne (trodde det var en pojke först, därav namnet) i 10 år.
    Är en hög ålder för ett marsvin.
    O det var ett jättebra husdjur.
    Funderar på att skaffa ett igen.
    Lättskötta. O lätt att få tama. Min brukade ha bursidan öppen så hon gick ut o in ur buren när hon ville.

• tii

pilliss skrev 2009-02-06 23:11:51 följande:

Jag fick ett marsvin av min pappa när jag var 4.Lilla Kurre (låter kurrande när de "snackar")O jag hade henne (trodde det var en pojke först, därav namnet) i 10 år.Är en hög ålder för ett marsvin.O det var ett jättebra husdjur.Funderar på att skaffa ett igen.Lättskötta. O lätt att få tama. Min brukade ha bursidan öppen så hon gick ut o in ur buren när hon ville.
    Om du ska skaffa marsvin igen, så skaffa två. Marsvin är flockdjur och mår bäst av att vara med sina artfränder. (är tom lag på det)

Har själv två sötnosar.
  • pilliss

mmmm
    ska göra det.
    blir helt salig när man e i djuraffär o ser dom...

Finns inte så många djur som passar i en lgh.
    Kaniner, marsvin, fiskar, fåglar och katter e ok.

• Zaria

Marsvin absolut.

Det enda är väl att de är lite mer ömtåliga än kaniner.
    Många kaniner kan dessutom bli lite aggressiva när de blir könsmogna.

• KaffeSandra

Marsvin är trevliga djur. Tänk bara på att barnen måste va väldigt försiktiga med dom. Dom är väldigt omtåliga och dör på fläcken om man skulle råka tappa dom från en liten höjd... Så det är ingen bra idé att låta ett barn bära ett marsvin. Bara så ni tänker på det. Annars kan jag absolut rekomendera marsvin

Underbara lilla Alice 070926
  • Tecken

Marsvin! Det ger ljud ifrån sig och protesterar högljutt om någonting inte passar - och så "oinkar" de nöjt när allt är bra Jag hade både marsvin och kanin när jag var liten, och jag tyckte marsvinen var mycket roligare.

• Tygtiiger

Marsvin är underbara djur. MEN - de är INTE bättre för allergiker, de är ett av de mest allergiframkallande djuren som finns. Så om man har anlag för pälsallergi ska man avhålla sig från gnagare helt och hållet.

• mamma är bäst

Hmm, allergi oroar mig ju såklart. ENa dottern har känsliga luftrör och förkylningsastma, men vi har testat henne mot både pollen och pälsdjur och det visar inget. Hon har inte heller reagerat på något djur hittills. Men säker kan man ju aldrig vara...

• Vofflis

Ett tips, jag har precis varit tvungen att göra mig av med mina älskade grisar pga av min astma som gjorde att jag reagerade på mina marsvin, kolla så ditt barn inte är allergisk mot marsvin innan ni skaffar några, det är otroligt jobbigt att behöva göra sig av med dem. Marsvinshanar är också mer allergiframkallande än honorna. Annars sägs det att marsvin är det "sämsta" djuret att skaffa om man har allergier och astma. Lycka till!!

• PixieApa

Inga djur passar bra som husdjur åt så små barn

• mamma är bäst

PixieApa skrev 2009-02-07 21:56:30 följande:

Inga djur passar bra som husdjur åt så små barn
    Vidareutveckla gärna varför?
    (Det är ju inte direkt så att jag kommer att överlåta allt ansvar på barnen, huvudansvaret är ju mitt. Så vad är problemet?
Svar på tråden Kanin eller marsvin - vilket är bäst husdjur för barnen?