• mimmi 1

Vilken olja är den nyttigaste?

Ja, det är ju en djungel av oljor i handeln... olivolja, rapsolja, solrosolja, majsolja, linfröolja etc...

vilken ska man välja om man vill vara så nyttig som man kan?
    Läste på alla etiketter på ica idag, och blev inte klok på vilken som är den bästa? solrosoljan hade hög halt av omega 6, medan linfröoljan hade högsta halten av omega 3,
    och båda hade jättehöga halter av fleromättat fett. olivoljan däremot, den som jag alltid trott varit den bästa, hade låg halt av fleromättat fett??

Hjälp!!!! vilken är den bästa??

• Svar på tråden Vilken olja är den nyttigaste?
  • lyckligmamma

vet inte, använder olivolja

Rapsoljan innehåller mycket enkelomättat fett, och minskar därigenom risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och vissa typer av cancer.
    Rapsolja innehåller dessutom Omega 3 och antioxidanter.

• mimmi 1

linfröolja köpte jag förut en gång för att tillsätta i min dotters mat, eftersom hon är fiskalergiker, och då skulle hon få i sej de nyttiga ämnen som finns i fisk... men linfröoljan är verkligen dålig! den smaken slår igenom vad man än tillsätter den i... så jag blev inte så populär

• Agent 355

det beror nog pa ur vilken vinkel man menar, olika fordelar/nackdelar kan ju krocka med varandra...

sjalv ger jag min bebbe det basta jag kan tanka mig; rapsolja -kravmarkt, kallpressad.

• Pirum

Det beror lite på vad man ska använda oljan till.

Olivolja tål inte värme så bra och därför är det bättre att använda den till typ dressing, och istället steka i rapsolja.

• Alm

Bäst är linfröolja, men den är inte bra att hetta upp, därefter kommer rapsolja och sen olivolja.

• h8him

Kallpressad oliv- samt rapsolja är de bästa. Sen steker jag i smör istället för olja.

Ang. nyttighet med linförolja så är det diskutabelt. Den måste vara kall annars ändras sammansättningen, samt att kroppen har svårare att ta upp Omega 3 från linfröolja i jämförelse med upptaget från fisk.

• 19carpediem77

Jag har hört extra virgin olivolja

• mimmi 1

Tack för alla svar... det tycks vara en fråga om smak då

linfröolja smakar vidrigt, så den köper jag ingen fler gång..
    olivolja har jag alltid stekt i, men tydligen är det inte bra då? så då ändrar jag till rapsolja då...

men sen så har jag köpt solrosolja, och tänker testa den till sallader... typ 3-veckors sallad, som jag kör med nu, när vitkål o morötter är så billigt.
    eftersom den oljan verkar ha högsta värde på omega fetter...?

• lyckligmamma

Olivolja och många oljor blir inte lika nyttiga när man värmer,s teker de. Man ska helst äta som den är, tex till sallad har jag hört

Svar på tråden Vilken olja är den nyttigaste?