• mina små kämpar

mitt ena barn är överviktig söker en massa sunda mat recept som barn gillar

skulle vara jätte tacksam för en massa recept med sundare mat, som ni vet att barn gillar

mitt ena barn är mycket överviktigt ligger på gränsen till fetma enligt bmi så jag vill ändra våran kost totalt för att hjälpa henne

alla råd och tips tas tacksamt emot

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 08:12
    stort tack för era tips jag suger i mig de alla, kom gärna med fler och gärna med recept är så dålig att komma på själv för nu ska jag helhjärtat gå in för att hjälpa henne med att ge henne en perfekt kost, här handlar det inte om bantning utan ge henne det hon behöver, hon lider mycket utav sin vikt barnen retar henne jätteofta

tyvärr tror jag det kan vara lite genetiskt hennes pappa var ganska rund och hennes farmor hon fick även göra en sådan operation där de knyter magsäcken

jag har 3 barn men det är bara hon som lider av övervikt, den ena är normal viktig och min yngsta underviktig så här finns alla sorter trots samma mat

• Svar på tråden mitt ena barn är överviktig söker en massa sunda mat recept som barn gillar
  • Marma

Hur gammalt e barnet?

Min första tanke e minska på allt socker i huset. Så mycket som möjligt ska bort. Äta mycket bönor+linser till maten. De går att koka mycket bönor/linser på en gång sen frysa in så man slipper blötlägga o allt varje gång. Om du köper torkade alltså. Byt chips o godis mot popcorn (ifall man vill lyxa till det) o frukt/nötter m.m

• Juniphé

Och hur kul tycker barn att det är med bönor och linser?

Jag kan ju bara svara för mig själv... jag var alltid överviktig som barn - och således också som vuxen. Jag ärvde mina föräldrars vanor såklart.
    Största boven i vår familj var SOCKER. Visst vi käkade lördagsgodis på lördagar. Men varje dag fanns det hembakat bröd att tillgå... och då menar jag kaffebröd. Sockerkakor, bullar, kärleksmums, drömmar, kladdkaka. Mamma o pappa drack kaffe och "fikade" och jag fikade med dom... och fikade i ensamhet. Hur svårt är det att lista ut vart fikabrödet fanns?
    På den tiden var inte läsk ngt större problem hos oss iaf. Vi drack must till jul o påsk och hade lite läsk om ngn fyllde år. Däremot fanns det alltid saft.
    Ja, och följde vi med mamma o handlade så delades det alltid på en chokladkaka i bilen hem från affären.

Mitt förslag - som också fungerar mkt bra på vikten. Är att minimera kolhydratsintaget, utesluta socker helt. Med andra ord - Diabeteskost.
    Jag tycker inte att ni ska experimentera så mkt. Barn behöver rätt sorts mat o näring för att växa och utvecklas. Ta kontakt med en kostrådgivare/dietist.
    Och du, släng ut allt socker... alla produkter med mängder av socker. Ska du "Baka" någon gång... ja använd då naturligt söta frukter eller en liten mängd sockerersättningspulver.

Läs på om GI. Det är den typ av kost som rekommenderas för diabetiker idag.

• Karlsson

En rätt jag kom att tänka på direkt:
    Hemmagjorda hamburgare på nötkött och istället för brödet lägger man burgaren i stora salladsblad. Blanda chilisås och naturell yougurt eller fil istället för ketchup och dressing.

En annan rätt: Kycklingspett med en sås på yougurt.

Annars säger jag som Småläningsmamma kolla över sockerkonsumtionen. Den vanliga maten som tillagas från grunden är oftast bra mat om man skippar saker som vitt bröd, sockriga dressingar och tillbehör, fritering, halvfabrikat osv.

• Juniphé

Jo, en sak till... ut och rör på er tillsammans med barnen. Åk på utflykter och åk pulka, simma, klättra vägg osv.

• Karlsson

Hmmm mina ungar älskar bönor så när vi gör bönsallad får man vara snabb att ta själv för sen skedar dottern i sig till det är slut i skålen

De är dock de enda ungar i vår bekanskapskrets som gör så.....Vi har väl vant dom från början antar jag

• Pormoicheia

"Och hur kul tycker barn att det är med bönor och linser?"

Bönor och linser är ofta färgglada så varför skulle det inte gå?
    Det beror ju helt på vad man vant dem vid från början och hur man som vuxen förhåller sig till den maten.

Ungar märker snabbt om man låtsas tycka om något

Jag och bonusen bakar ibland bröd gjort på degvätska av linser och det tycker han är jättegott och han är 9 år.
    Men då har vi inte tutat i dem nåt sånt på det viset tidigare hellet.
    Han hade bara ainte reflekterat över att det är "nyttigt" och "äckligt" med just bönor och linser.

No poo is da shit
  • Pormoicheia

ett enkelt tips.

När/om ni äter köttfärsrätter är det jätteenkelt att riva ner nogra morötter och få tjockare konsistens genom att ta med lite linser.
    Inget som märks på det viset.

No poo is da shit
  • h8him

Om det handlade om mitt barn så skulle jag ta bort alla hel- och de flesta halvfabrikaten, Bort med sötningsmedel, minimera socker och öka aktiviteten.

Om man gör riktig mat hemma, försöker servera goda grönsaker, frukter till måltiderna samt äter bra mellanmål (ex. smörgås, mjölk och frukt) och sedan ser till att barnet är ute och rör sig varje dag så bör vikten minska. Barn vill gärna röra på sig, men har de få kompisar är det lätt att man hamnar framför datorn/tv-spelet istället. För att ändra detta ska man involvera hela familjen, alla äter samma mat, alla ska röra på sig. Åk pulka, skidor, skridskor, promenera, spela bandy, fotboll, klättra, lek kurragömma...

Barn som behöver gå ner i vikt ska göra det med sjukvårdens hjälp!

• Mammassaga

Frågan är om det är barnen eller föräldrarna som har fel inställning till bönor och linser? Jag tror inte något barn föds och tycker grönsaker osv är äckligt och godis supergott, det blir vad man gör det till.
    Min lilltjej på 1,5 år har hela tiden älskat grönsaker, bönor, linser osv osv.

Juniphé skrev 2009-02-07 09:52:06 följande:
    Och hur kul tycker barn att det är med bönor och linser? Jag kan ju bara svara för mig själv... jag var alltid överviktig som barn - och således också som vuxen. Jag ärvde mina föräldrars vanor såklart. Största boven i vår familj var SOCKER. Visst vi käkade lördagsgodis på lördagar. Men varje dag fanns det hembakat bröd att tillgå... och då menar jag kaffebröd. Sockerkakor, bullar, kärleksmums, drömmar, kladdkaka. Mamma o pappa drack kaffe och "fikade" och jag fikade med dom... och fikade i ensamhet. Hur svårt är det att lista ut vart fikabrödet fanns? På den tiden var inte läsk ngt större problem hos oss iaf. Vi drack must till jul o påsk och hade lite läsk om ngn fyllde år. Däremot fanns det alltid saft. Ja, och följde vi med mamma o handlade så delades det alltid på en chokladkaka i bilen hem från affären. Mitt förslag - som också fungerar mkt bra på vikten. Är att minimera kolhydratsintaget, utesluta socker helt. Med andra ord - Diabeteskost. Jag tycker inte att ni ska experimentera så mkt. Barn behöver rätt sorts mat o näring för att växa och utvecklas. Ta kontakt med en kostrådgivare/dietist. Och du, släng ut allt socker... alla produkter med mängder av socker. Ska du "Baka" någon gång... ja använd då naturligt söta frukter eller en liten mängd sockerersättningspulver. Läs på om GI. Det är den typ av kost som rekommenderas för diabetiker idag.
  • Juniphé
    Mammassaga skrev 2009-02-07 10:28:51 följande:
    Frågan är om det är barnen eller föräldrarna som har fel inställning till bönor och linser? Jag tror inte något barn föds och tycker grönsaker osv är äckligt och godis supergott, det blir vad man gör det till.Min lilltjej på 1,5 år har hela tiden älskat grönsaker, bönor, linser osv osv.
    Nåja, nu tror ju inte jag att TS har en nyfödd son som har ett BMI nära fetma? Eller vad tror du?

Jag personligen älskar bönor o grönsaker i alla dess former... och min man likaså. Så visst tror jag att man är en produkt av sin miljö. Men hey! Var det inte ngt liknande jag skrev ovan?
  • Daniella88

Pannkakor där smeten blandas ut med rivna morötter. Smakar lika gott som vanliga pannkakor. Sen behöver man ju faktiskt inte alls äta "sylt och grädde" till.. Själv älskar jag fruktsallad och keso på.
    Sedan kanske du kan fråga din dotter själv vad hon skulle vilja ha för mat. Det mesta går att ändra på så att det förvandlas från kaloribomb till nyttig mat.. Men ändå är gott. Det gäller att ha fantasi :)

• mina små kämpar

SmåläningsMamman skrev 2009-02-07 08:57:16 följande:

Hur gammalt e barnet?Min första tanke e minska på allt socker i huset. Så mycket som möjligt ska bort. Äta mycket bönor+linser till maten. De går att koka mycket bönor/linser på en gång sen frysa in så man slipper blötlägga o allt varje gång. Om du köper torkade alltså. Byt chips o godis mot popcorn (ifall man vill lyxa till det) o frukt/nötter m.m
    hon blir 9 år till sommaren
  • mina små kämpar

Karlsson skrev 2009-02-07 10:00:28 följande:

En rätt jag kom att tänka på direkt: Hemmagjorda hamburgare på nötkött och istället för brödet lägger man burgaren i stora salladsblad. Blanda chilisås och naturell yougurt eller fil istället för ketchup och dressing.En annan rätt: Kycklingspett med en sås på yougurt.Annars säger jag som Småläningsmamma kolla över sockerkonsumtionen. Den vanliga maten som tillagas från grunden är oftast bra mat om man skippar saker som vitt bröd, sockriga dressingar och tillbehör, fritering, halvfabrikat osv.
    det är nog något hon absolut skulle gilla, grönsaker är lätt att få i henne

vad för sås till kycklingen vad ska jag ha i yougurten ?
  • Ula

Jag jobbar med barn i skolåldern och vet hur jobbigt det kan vara för den som är överviktig.
    Några barn blir runda fast de äter samma mat som andra. Då handlar det ofta om beteende och att de äter lite för mycket och kanske så fort att de inte hinner känna att det är mätta.
    Får hon hjälp på skolan så att hon tar lagom stora portioner?

Har du pratat med skolan om att din flicka blir retad? Det låter så tråkigt när du berättar att de andra barnen är dumma mot henne. Det förbjudet att kränka någon på grund av dess vikt. Hon duger. Med din hjälp kommer hon antagligen att växa i sin vikt på sikt.

- Ett glas mjölk räcker till maten (om man är mer törstig dricker man vatten)
    - andra portionen ska vara liten, de flesta dagar räcker det med en.
    - Sallad och hård smörgås före maten, som en liten förrätt (kan fungera hemma)
    - Se över tillbehör som ketchup, sylt, sweetcilli, taccossåser är sockerbomber.

• Karlsson

Vad kul

Tja tzatziki kanske till kycklingspettet? Det är även gott att blanda spiskummin, salt och peppar i yougurten just till kyckling, lite indiskt.

Har ni testat bulgur? Det kan man äta till mycket och även göra goda sallader på. Jag brukar koka som det står på paketet och när det kokat färdigt blandar jag i olivolja och mycket citron. Sen kan man ha i lite vad man vill, kyckling, melonbitar, granatäppelkärnor, gurkbitar, majs, avocado, ruccola tex.

mina små kämpar skrev 2009-02-08 08:14:33 följande:

Karlsson skrev 2009-02-07 10:00:28 följande:
    det är nog något hon absolut skulle gilla, grönsaker är lätt att få i hennevad för sås till kycklingen vad ska jag ha i yougurten ?
Svar på tråden mitt ena barn är överviktig söker en massa sunda mat recept som barn gillar