• Anonym

Sälja andras saker och behålla pengarna själv?

Har jag rätt att sälja min killes terrarium när han vägrar sälja eller forsla bort det själv?

Han är skyldig mig tusentalskronor och har inte pengar att betala tillbaks ett öre.
    Och jag har snart under ett årt tid bett honom köra bort terrariumet (2 meter långt) eller sätta ut annons så han kan sälja det. Men inget händer?!
    Till saken hör nog även att vi inte bor tillsammans utan bara har en 5 månaders tillsammans så som ni förstår så behövs All yta för att lillen ska rymmas med alla sina saker och aktiviteter.

Så, kan jag sälja det och ta pengarna själv?

• Svar på tråden Sälja andras saker och behålla pengarna själv?
  • MeNoLike

Jag sålde mitt ex bokhylla och tog pengarna själv. Han var/är skyldig mig pengar

Mamma till tvillingarna Timothy och Maximilian 20070325
  • Isnogood

Du har INGEN rätt att sälja något som e hans så länge du inte har hans tillstånd till det.
    Det som kan hända e att han polisanmäler dig för detta, då kan du bli anklagad för stöld och försäljning av stöldgods, men om du är beredd på detta....
    Tycker däremot att du ska prata med honom ORDENTLIGT o förklara att om han inte kommer o tar bort terrariumet så kommer det forslas bort, kan du inte erbjuda honom att hjälpa till med en annons, och hjälpa till med försäljningen..prata o förklara, erbjud dina känster..

• Anonym

Hästarobarn: Jag har försökt allt detta, men utan resultat. Han säger att han ska, men inget händer.
    Jag sa senast igår att han får veckan på sig att få bort det sen kommer jag ringa Myrorna så dom får komma och hämta det.
    Och då tyckte han att han skulle _dra av_ det på skulden.
    Så jag ska alltså betala för att få tillbaks 2 meter av min lägehtet trots att han haft lång tid på sig?
    Är det inte rätt att han ska betala för att få använda utrymmet i mitt hem?

• hejhejmonika

Det är nog så att du ej har rätt att sälja hans grejer. Men du har nog rätt att flytta ut terrariumet ur lägenheten och meddela honom var det finns att hämta (på gården tex). Nån måste det väl finnas som kan hjälpa dig att bära ut det?

• Anonym
    Svar på #3
    Hahaha.. gör så, skicka en räkning för uthyrning av akvarieplats.... ta 100 spänn i månaden eller nåt...retraktivt!
  • Flapper

hejhejmonika skrev 2009-02-07 09:27:15 följande:

Det är nog så att du ej har rätt att sälja hans grejer. Men du har nog rätt att flytta ut terrariumet ur lägenheten och meddela honom var det finns att hämta (på gården tex). Nån måste det väl finnas som kan hjälpa dig att bära ut det?
    *applåderar*
  • Anonym

Hejhejbarn, hade det inte varit ett glasterrarium som krävde tre starka karlar att bära in hade jag kunnat ställa det på gården.
    Detär just det, det är ingen trevlig kloss som jag har att göra med, den går inte att flytta runt på, jag kan inte få den att försvinna i ex förrådet eller liknande. Utan den står bara och tar en massa onödig plats.

• hejhejmonika

Anonym skrev 2009-02-07 09:33:45 följande:

Hejhejbarn, hade det inte varit ett glasterrarium som krävde tre starka karlar att bära in hade jag kunnat ställa det på gården. Detär just det, det är ingen trevlig kloss som jag har att göra med, den går inte att flytta runt på, jag kan inte få den att försvinna i ex förrådet eller liknande. Utan den står bara och tar en massa onödig plats.
    Har du inte tre starka karlar att skrapa ihop då? Grannar, vänner, vänners killar etc?

Sen kansek det blir ett problem iofs om ditt ex aldrig hämtar åbäket från gården, jag vet inte vad som gäller då.
  • Vasen

Men om han då går med på att du ger bort det till Myrorna kan du väl lika gärna sälja det. Det är inte helt lagligt kanske, men å andra sidan verkar han ju inte så värst intresserad av det heller?

• logg81

Ställ ultimatum....

"Har du inte fixat bort terrariet tills på måndag så anser jag att du inte vill ha det och då säljer jag det..."

Då har han en valmöjlighet...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Isnogood

Kolla med vänner o bekanta, kanske finns det någon som vet någon osv. som kan hjälpa dig med detta...
    -Men..du skrev att han skulle dra av det på skulden som han har till dig...men då har han ju på sätt o vis redan gett dig medgivande att kunna sälja det...
    Så, om du kan sälja det, gör då det (om han verkligen sagt så..)
    men tänk då på att spara kvitton på annonskostnad o dyl som du lägger ut pengar på för det är pengar som du då ska dra av innan ni räknar på skulden (han ska ju stå för de kostnaderna) och sedan räkna av summan som blir över på hans skuld till dig.

• h8him

Om ni bott tillsammans och separerat ska ni göra en bodelning. Många missar detta och då kan såna här situationer uppstå. Tyvärr får man inte kasta någon annans saker. Däremot tror jag man kan frakta bort dem och hyra förvaringsutrymme som den som äger sakerna då får betala kostnaderna för.

• Anonym

Varför ens ha en pojkvän som inte betalar tillbaka det han e skyldig o vägrar att ta bort sina saker ? Vad e det för förhållande? Låter ju inte direkt som det är nån kärlek där inte.

• Anonym

h8him, vi har aldrig bott tillsammans utan hade planer på att göra det. och han fick då ett gäng terrarium av en kompis som skulle flytta och jag gick med på att han fick ta dem till mig eftersom vi ändå skulle flytta ihop^^
    han har fått hem alla förutom den här, dels för att han inte har plats hemma hos sig, dels för att han ska renovera och antagligen dels för att slippa lyfta ett finger.

Så jag kan alltså sätta in en annons och dra av på skulden utan att jag får lagens långa finger i baken?
    Det är ju ändå det han vill göra själv men inte får gjort.

Och det han menade med att han skulle dra av på skulden ifall jag skickade den till myrorna var det han hade kunnat få för det om han hade sålt det.
    Så han hotade alltså med att Jag skulle få betala för att jag skickat iväg det utan att tjäna på det.

• Anonym

Anonym:
    Han har Inga pengar alls att betala med. Inget jobb, ingen a kassa inget bidrag från soc. Det enda han har är "vänner och familj" som betalar för honom så han ska klara sig.
    Trasslig historia om en ledsen man som inte ärden ekonomiska typen;)

• Anonym

Kan hans föräldrar hämta eländet?

• Anonym
    Hästarobarn skrev 2009-02-07 09:18:09 följande:
    Du har INGEN rätt att sälja något som e hans så länge du inte har hans tillstånd till det.Det som kan hända e att han polisanmäler dig för detta, då kan du bli anklagad för stöld och försäljning av stöldgods, men om du är beredd på detta....Tycker däremot att du ska prata med honom ORDENTLIGT o förklara att om han inte kommer o tar bort terrariumet så kommer det forslas bort, kan du inte erbjuda honom att hjälpa till med en annons, och hjälpa till med försäljningen..prata o förklara, erbjud dina känster..
    Men då kan väl ts polisanmäla pojkvännen för stöld av 2 meter av hennes hem?
  • Anonym

Hans föräldrar skiter nog i vilket. Tror inte dom vill beblanda sig mer än dom redan gjort.

• Meli

Jag skulle sagt att det är mitt om tre dagar om han inte tagit det då. Och då hade jag sålt det oh behållt pengarna, eller skänkt bort det.

Jag tror inte man blir anklagad för stöld. Har man inte forslat bort det inom en viss tid, så är det väl ditt. SOm hittegods.

Men varna honom först, så han har en ny chans och vet vad som gäller.

• Anonym

Gör slut med killen ...... Vad e han att ha om han gör så...

Svar på tråden Sälja andras saker och behålla pengarna själv?