Skridskoåkning på tisdag - har lite problem, några tips? *Långt*
Jaha, nu har man ett litet problem minsann...
I onsdags kom vår son hem med ett papper från skolan att de ska åka skridskor med en annan klass på tisdag. "Kul för barnen", tänkte jag medan pojken inte verkar så intresserad av det hela. Kanske för att vi aldrig har varit & åkt skridskor tidigare, mest för att jag inte kan och min man inte gillar det men också för att vi haft svårt att hitta tid till just det.
I alla fall så står det bara att barnen ska ta med egna skridskor & hjälm, och har man inga skridskor så får man låna från släkt eller bekanta.
Nu har vi inga skridskor och jag har ringt runt - det finns ingen vi kan låna av.
Så i torsdags morse pratade jag med en av fröknarna och förklarade vår situation. Jag frågade om man inte kunde hyra skridskor i ishallen längre men fick veta att jo visst kan man det. Dock är det fler klasser som ska till ishallen samtidigt (så stod det inte på pappret?) så risken finns att det inte finns kvar några i rätt storlek till vår son påstod fröken.
Men fröken sa att de skulle prata med barnen om det här vid morgonsamlingen och så skulle de se om det gick att lösa. Vet inte vad hon menade egentligen med detta men antog hursomhelst att det skulle stå något i infobladet barnen alltid får med sig hem på fredagar.
Läste det bladet igår och där står bara samma sak som på pappret de fick hem i onsdags. Inget om att hyra skridskor eller några alternativ om man inte har några skridskor.
Antar att det har att göra med att skolan inte får kosta något, men om min son inte får hyra så skulle jag ju behöva köpa och det blir ju dyrare.
Jag har kollat 2nd hand men det finns inga i rätt storlek, och ärligt talat så vill jag inte köpa ett par splitternya för några hundra när vår son kanske bara använder dem på tisdag och inget mer.
"Kanske" skriver jag för att han vill inte ens åka (han är rädd för nya saker som verkar läskiga) och man kan ju inte tvinga honom när han väl är där. Snacka om bortkastade pengar då...
Så vad 17 ska jag göra?
Tänker prata med fröken på måndag för jag funderade på att själv knata bort till ishallen och betala för hyran av skridskor om det är så att fröknarna inte får handskas med elevernas pengar, men om de säger nej? Ska jag hålla vår son hemma från skolan på tisdag (då missar han 1½ timmes "lektion" den dagen + att han inte ser vad han missar i ishallen s.a.s.), eller ska jag låta han vara i skolan tills de andra ska gå iväg till ishallen eller t.o.m. låta han följa med, men bara sitta & titta på?
Det jag är rädd för ang. sista alternativet är att han ska våga sig på att åka efter en stund och så har han inga skridskor med sig... Han är rätt känslig och kan nog ta en sån sak väldigt hårt...
Så snälla, hjälp mig med råd (om nu skolan inte accepterar mitt förslag)...