• wanderer

Skridskoåkning på tisdag - har lite problem, några tips? *Långt*

Jaha, nu har man ett litet problem minsann...

I onsdags kom vår son hem med ett papper från skolan att de ska åka skridskor med en annan klass på tisdag. "Kul för barnen", tänkte jag medan pojken inte verkar så intresserad av det hela. Kanske för att vi aldrig har varit & åkt skridskor tidigare, mest för att jag inte kan och min man inte gillar det men också för att vi haft svårt att hitta tid till just det.

I alla fall så står det bara att barnen ska ta med egna skridskor & hjälm, och har man inga skridskor så får man låna från släkt eller bekanta.
    Nu har vi inga skridskor och jag har ringt runt - det finns ingen vi kan låna av.
    Så i torsdags morse pratade jag med en av fröknarna och förklarade vår situation. Jag frågade om man inte kunde hyra skridskor i ishallen längre men fick veta att jo visst kan man det. Dock är det fler klasser som ska till ishallen samtidigt (så stod det inte på pappret?) så risken finns att det inte finns kvar några i rätt storlek till vår son påstod fröken.
    Men fröken sa att de skulle prata med barnen om det här vid morgonsamlingen och så skulle de se om det gick att lösa. Vet inte vad hon menade egentligen med detta men antog hursomhelst att det skulle stå något i infobladet barnen alltid får med sig hem på fredagar.
    Läste det bladet igår och där står bara samma sak som på pappret de fick hem i onsdags. Inget om att hyra skridskor eller några alternativ om man inte har några skridskor.
    Antar att det har att göra med att skolan inte får kosta något, men om min son inte får hyra så skulle jag ju behöva köpa och det blir ju dyrare.
    Jag har kollat 2nd hand men det finns inga i rätt storlek, och ärligt talat så vill jag inte köpa ett par splitternya för några hundra när vår son kanske bara använder dem på tisdag och inget mer.
    "Kanske" skriver jag för att han vill inte ens åka (han är rädd för nya saker som verkar läskiga) och man kan ju inte tvinga honom när han väl är där. Snacka om bortkastade pengar då...
    Så vad 17 ska jag göra?
    Tänker prata med fröken på måndag för jag funderade på att själv knata bort till ishallen och betala för hyran av skridskor om det är så att fröknarna inte får handskas med elevernas pengar, men om de säger nej? Ska jag hålla vår son hemma från skolan på tisdag (då missar han 1½ timmes "lektion" den dagen + att han inte ser vad han missar i ishallen s.a.s.), eller ska jag låta han vara i skolan tills de andra ska gå iväg till ishallen eller t.o.m. låta han följa med, men bara sitta & titta på?
    Det jag är rädd för ang. sista alternativet är att han ska våga sig på att åka efter en stund och så har han inga skridskor med sig... Han är rätt känslig och kan nog ta en sån sak väldigt hårt...

Så snälla, hjälp mig med råd (om nu skolan inte accepterar mitt förslag)...

♥ William 020827 ♥ Nora 040516 ♥ Lillebror 090123
  • Svar på tråden Skridskoåkning på tisdag - har lite problem, några tips? *Långt*
  • maly

När vi åker skridskor och ngt barn inte har skridskor försöker vi låna ihop på skolan. Kanske har fritids några eller gympan.
    Om de har uhyrning där din son ska åka skulle jag promenera dit (om jag inte jobbade förstås) och hjälpa honom med pengar och skridskor. Jag tror kanske att din sons lärare har fullt upp med all knytning av alla skridskor, och hjälmar som ska knäppas osv.
    Om det inte blir ngr skridskor för din son ska han ju såklart vara med i ishallen ändå. Lärarna hittar säkert på ngt för de som inga skridskor har. Det borde de göra. Man kan INTE kräva att alla barn SKA ha skridskor.
    Om din son vill åka skridskor vet du det efter tisdagen och kan i lugn och ro, tills nästa skridskodag, försöka hitta bättre begagnade skridskor.
    Ingen panik!

• mion

Mitt tips är att kanske få honom att lära sig åka hemma (nu menar jag inte innan tisdag) kanske tycker han det är kul kanske inte,men min som har en kompis som avsyr nya saker men när han väl är där så tycker han det är kul är så med allt egentligen när det gäller han träning allt... men om han lär sig åka så blir det ju iaf roligt sen,o inte svårt el omöljig när dom har skridsko åkning i skolan el när kompisarna ska åka men inte han för han inte kan... Köp ett par begagnade på tex blocket min som har ett par utan snörning super bra är dm =)

• Kkarin

Här vet jag att man kan hyra skridskor på team sportia.

• wanderer

Tack för era svar!
    Har äntligen läst igenom dem nu (har inte hunnit tidigare pga kalas igår).

Jag har förstås förståelse för att fröknarna säkert får fullt upp med hjälmar och skridskoknytning så det känns ju som det bästa vore att jag gick dit och själv ordnade med hyrning.
    Anser själv att även om vår son säger att han inte vill åka så kan man alltid försöka lirka lite med honom. Inte för att jag skulle tvinga honom men man vet ju inte om man gillar ngt förrän man prövat på det.

Han vill själv följa med till ishallen även om han inte har några skridskor så isåfall får vi se efteråt om han tycker det är spännande.
    Då kanske vi kan ordna så vi får tid att gå dit hela familjen (vad gör man inte för sina barn ) och är det ff kul när han prövat på så får det bli att införskaffa ett par nya skridskor vid nästa skolbesök i ishallen.

Team Sportia hinner jag tyvärr inte besöka innan tisdag. *suck* Vet iofs inte om man kan hyra i butiken här ändå?... Men det var ett bra tips!

• Kålrot

På vår sons skola åker de skidor eller skridskor varje gympa lektion så länge det finns snö och is, vilket brukar vara ett par månader.
    Men vi måste inte köpa utrustning till barnen, även om de flesta har både skidor och skridskor eftersom många åker på fritiden också. Hur som helst så har skolan skidor, pjäxor och skridskor som eleverna får låna.

• wanderer

Tyvärr hade skolan inga skridskor att låna ut. De hade kollat med andra elever om de hade några gamla hemma, men fick inte napp någonstans.
    Men...
    Imorse när jag lämnade vår son sa jag att han bara hade med fika eftersom vi inte lyckats ordna skridskor på egen hand, och DÅ säger hans andra fröken att de helt enkelt får hya åt honom  ishallen.
    Jag hade ju inga pengar med och då svarade hon bara att de skulle dem fixa för det ska jag inte behöva stå för. Det uppskattar jag förstås men kunde de inte sagt detta redan i torsdags eller i fredags så jag hade sluppit gå runt och haft dåligt samvete? *suck*

Ja, det ordnade sig i alla fall. Det är huvudsaken. Ska bli kul att se om han vågade åka dock och vad han tyckte om det. :)

• Twerre

om jag tyckte jag inte hade råd hade jag kollat på blocket. Fanns det inte där skulle jag köpa nya och sen sälja dem på blocket. Då förlorar man inte så mycket pengar. Jag skulle inte vilja utsätta mina barn för att sitta där och inte ha utrustning. Har varit med på flera utflykter i skolan och det är INTE roligt för de barnen som inte har skridskor, skidor, badkläder o dyl. med sig. En del har heller aldrig matsäck med sig. Visserligen ordnar ju skolan matsäck i så fall, men bara känslan av att alla andra har, men inte jag....

• sjö

prata du med hans fröken. jag tycker att ditt förslag verkar vettigt.

Svar på tråden Skridskoåkning på tisdag - har lite problem, några tips? *Långt*