• challe 1

alkohol

hur länge efter man har druckit ska man vänta med att köra bil. har aldrig varit bra på detta. jag drack två glas vin och två och en halv cider igår. en och en halv cider var 7,0 och den andra cidern var 4.5. jag gick och la mig vid tolv. hur länge ska jag vänta med att köra bil?

• Svar på tråden alkohol
  • Dripknot

Hej TS.

Hur länge du ska vänta med att köra bil är en sak du får känna själv. Det är så individuellt hur snabbt våra kroppar förbränner alkohol, många faktorer spelar in. Men lite generellt så kan jag säga att i snitt förbränner kroppen 2 cl alkohol per timme, så det är bara att räkna ut hur många cl du fick i dig igår.

Jag brukar själv aldrig köra bil dagen efter. Skulle det hända nåt å jag är orsaken så är det aldrig värt det. Fixa skjuts, ta bussen, ring en taxi, gå eller cykla. Det finns många andra alternativ som är mycket bättre.

Jag brukar resonera som såhär: "Om polisen skulle ta mig nu och tvinga mig att blåsa, skulle jag då vara nervös?" Om svaret är Ja, så ta inte bilen. En ganska bra fråga att ställa sig dagen efter.

Lycka till!

Svar på tråden alkohol