• Sarita

Kräver du av er förskola att de följer Livsmedelsverkets rek om mat, eller kan det kvitta?

Detta är rekommendatinoerna:

Servera frukt och grönt till varje måltid.
    Servera endast vatten och lättmjölk som måltidsdryck.
    Servera bullar, kakor, glass och saft högst en gång per månad.
    Se till att det finns färskt kallt vatten att dricka för den som är törstig.
    Ge alla barn möjlighet att äta i lugn och ro.

På vår förskola bryter de iallafall mot rekommendationerna på följande punkter:

- endast vatten och lättmjölk som dryck - nej, de serverar oboy ibland, och har dessutom haft vänligheten att introducera min dotter till läsk genom att servera julmust! (Tur hon inte gillade det - jag ogillar allt vad läskdrickande heter!)

- glass och kakor högst en gång/mån - nej, de har tydligen börjat med glasspinne efter lunchen varje fredag! Dessutom har de haft bärpaj som mellanmål, samma dag.

Jag är inte rabiat, men eftersom vi haft fredagar som "glassdag" här hemma sen dottern upptäckte att glass är gott känns det som att vi måste sluta med det. Jag vill inte att hon äter glass två ggr varje fredag och särskilt inte i kombination med ett sött mellanmål!

• Svar på tråden Kräver du av er förskola att de följer Livsmedelsverkets rek om mat, eller kan det kvitta?
  • Blyger

Det låter som du överdriver.... vad gör det om hon äter 2 glassar på en dag?? Varför inte ge henne glassen på lördagen isåfall?

• Sarita

För då är det ju chokladdag....

Kanske överdriver jag, men jag tycker de är så himla ologiska! De hade folktandvården på information på föräldramötet för det är så många barn med dåliga tänder, ändå serverar de själva oboy, läsk, glass, kaka, sötade kex på utflykten, tom godis har de fått utan att det ens var påsk eller nåt...och de firar alla barn med glass, tårta el dyl på själva födelsedagen, samlar aldrig ihop månadsvis eller så som många ställen gör.

• Elfva

Jag tycker inte du överdriver, jag anser att man ska följa livsmedelsverkets rekommendationer och jag strider för detta både på dotterns förskola och på förskolan där jag jobbar.

frukt eller grönt till varje måltid har vi nästan på mitt jobb, inte alltid till mellanmålet men nästan alltid... på dotterns förskola äter de grönsaker till maten och frukt efter maten men jag är tveksam om de får frukt eller grönt till mellis...

Vatten och mjölk serveras, dock mellanmjölk på dotterns förskola och på vår förskola till barnen på småbarnsavdelningen... Det serveras ibland varm choklad (dock ej oboy utan hemgjord) och det serveras dessvärre juice till frukost och barnen över tre år får ganska ofta lättdryck till mellanmål... På dotterns förskola har de ibland varm choklad och ibland nyponsoppa. Det har dock blivit bättre då man förr hade lättdryck stod framme som barnen fick dricka på förmiddagen...

glass och kakor och bullar har vi max en gång i månaden på mitt jobb, på dotterns förskola har de kvar glass vid födelsedagar, jag tycker de kunde ta bort det, men det finns föräldrar som vill ha kvar det tyvärr... på mitt jobb får man bjuda på frukt när man fyller år, då brukar man ta med fruktsallad eller ett fruktfat med lite extra goda frukter såsom melon, jordgubbar, physalis, färsk ananas, druvor eller dylikt. Vi har tagit bort glass och sånt eftersom vi vill att föräldrarna ska få ge det till sina barn hemma istället, vi vill inte ta ifrån dem det... (10 % av alla fyraåringar är överviktiga rent statistiskt och för de som behöver ha koll på sin kost så finns det utrymme för ca en liten glasspinne i veckan om de ätit bra i övrigt i veckan och då vill vi att man ska få ha den glasspinnen hemma med sin familj, att man ska få sätta guldkant hemma och inte på förskolan, vi ska inte ta ifrån familjerna detta...)

när det gäller läsk så har jag råkat ut för samma sak som dig, dottern fick påskmust... hon fick också sin första godisbit på förskolan när de fick påskägg, hmmm (detta hände på en annan förskola än den hon går på idag) trots att de visste att vårt barn inte fick äta godis ännu (vi ville vänta tills hon var minst två år)...

Eftersom man inte behöver sötsaker för sin utveckling så tycker jag att man kan vara lite restriktiv med det, förskolan behöver i princip inte servera det alls, det är inte sötsaker vi ska lära barnen äta. Jag tycker att de kan få ha godsakerna hemma istället då kan också var och en bestämma i vilken utsträckning och mängd man tycker är lämpligt för sitt eget barn...

• Maran79

Var har du fått tag i rekommendationerna?

Jag förstår dig, men det är jobbigt att vara föräldern som gnäller.

• mariaheterjag

Jag tycker man bör följa rekommendationerna! Vi gör det på förskolan där jag arbetar och alla förskolor borde göra detta. Just för att det inte ska bli en massa tyckanden, en del vill ha glass en del inte. Då är det lika bra att följa Livsmedelverkets råd så blir det inget snack! Samma som att man ska följa råd om hygien, buller osv tycker jag...

• Elfva

rekommendationerna finns på slv hemsida om jag inte missminner mig, hos oss ligger de också ute i ett litet häfte i pdf format på vår kommuns hemsida...

• Mirris

Det enda jag "kräver" är att sonen trivs och tycker att det är kul att gå till sin förskola.

Nu går han på en "hälsoskola" och det äts inte onödigt av nånting.

Frukt får vi som föräldrar skicka med varje dag.

Ingen aning om vad dom dricker till lunch, men i dessa spartider så antar jag att vatten står framme iallafall.

En gång i månaden är det "Månadskalas" för dom barnen som fyller år den månanden.
    Då äter dom lite tårta/glass eller nåt.

Ibland är det "fest".. då är dom utklädda (om dom vill) och så har dom lite disco och äter popcorn.

Är nog en väldigt kravlös förälder som bara vill att sonen ska trivas där han tillbringar så mycket av sin tid. Och det gör han.

• Fru F

Håller med TS. Är själv inte den som vill klaga i onödan och verka "svår" men sa faktiskt till på sonens dagis för ett tag sedan. Min son var vid tillfället 1,5 år och vi har varit rätt noga med att han inte äter en massa socker i onödan. Han älskar frukt och har än så länge inte ätit godis. Vi är dock inte fanatiska utan glass får han ibland och naturligvis får även han smaka bulle eller tårta om det är fest. På hans dagis hade de en vecka följande mellanmål: mån: macka och juice, tis: jordgubbskräm, ons: fil med krossade pepparkakor, tors: pannkakor med sylt och grädde, fre: kladdkaka med vaniljvisp. Jättekul och säkert väldigt populärt hos barnen men snälla nån! Kladdkaka som mellanmål?! Sa till fröknarna som inte verkade förstå hur jag menade. Nu är mellanmålen borttagna från matlistan så nu vet jag inte vad han får om jag inte frågar, vilket jag gjorde i fredags och då hade det varit semla!! suck..

• Glamrockare

Eftersom jag tycker att livsmedelsverkets flesta rekomendationer är ren skit så vill jag inte alls att de skall följa LVS.

Gravid med andra barnet i vecka 33
  • blå fisk

Vår förskola följer de reglerna, vi har fått skriftlig information om vad som gäller. Man får t.ex. inte skicka med något hemifrån när barnet fyller år, dels av hänsyn till barn som ev. har allergier och för att de anser att det är bättre att förskolan står för att servera något gott någon gång i månaden i stället. Jag tycker att det känns bra. Det är inte totalt sockerförbud, men det är inte sötsaker varje vecka och t.ex. sylt och ketchup serveras sparsamt och inte så ofta.

Svar på tråden Kräver du av er förskola att de följer Livsmedelsverkets rek om mat, eller kan det kvitta?