Jag tycker inte du överdriver, jag anser att man ska följa livsmedelsverkets rekommendationer och jag strider för detta både på dotterns förskola och på förskolan där jag jobbar.
frukt eller grönt till varje måltid har vi nästan på mitt jobb, inte alltid till mellanmålet men nästan alltid... på dotterns förskola äter de grönsaker till maten och frukt efter maten men jag är tveksam om de får frukt eller grönt till mellis...
Vatten och mjölk serveras, dock mellanmjölk på dotterns förskola och på vår förskola till barnen på småbarnsavdelningen... Det serveras ibland varm choklad (dock ej oboy utan hemgjord) och det serveras dessvärre juice till frukost och barnen över tre år får ganska ofta lättdryck till mellanmål... På dotterns förskola har de ibland varm choklad och ibland nyponsoppa. Det har dock blivit bättre då man förr hade lättdryck stod framme som barnen fick dricka på förmiddagen...
glass och kakor och bullar har vi max en gång i månaden på mitt jobb, på dotterns förskola har de kvar glass vid födelsedagar, jag tycker de kunde ta bort det, men det finns föräldrar som vill ha kvar det tyvärr... på mitt jobb får man bjuda på frukt när man fyller år, då brukar man ta med fruktsallad eller ett fruktfat med lite extra goda frukter såsom melon, jordgubbar, physalis, färsk ananas, druvor eller dylikt. Vi har tagit bort glass och sånt eftersom vi vill att föräldrarna ska få ge det till sina barn hemma istället, vi vill inte ta ifrån dem det... (10 % av alla fyraåringar är överviktiga rent statistiskt och för de som behöver ha koll på sin kost så finns det utrymme för ca en liten glasspinne i veckan om de ätit bra i övrigt i veckan och då vill vi att man ska få ha den glasspinnen hemma med sin familj, att man ska få sätta guldkant hemma och inte på förskolan, vi ska inte ta ifrån familjerna detta...)
när det gäller läsk så har jag råkat ut för samma sak som dig, dottern fick påskmust... hon fick också sin första godisbit på förskolan när de fick påskägg, hmmm (detta hände på en annan förskola än den hon går på idag) trots att de visste att vårt barn inte fick äta godis ännu (vi ville vänta tills hon var minst två år)...
Eftersom man inte behöver sötsaker för sin utveckling så tycker jag att man kan vara lite restriktiv med det, förskolan behöver i princip inte servera det alls, det är inte sötsaker vi ska lära barnen äta. Jag tycker att de kan få ha godsakerna hemma istället då kan också var och en bestämma i vilken utsträckning och mängd man tycker är lämpligt för sitt eget barn...