• Esska

Välling till frukost, lunch o middag, och sedan isglass till mellis!

Ja, så ser dieten ut för vår stora tjej nu när hon är juk (förkyld med feber). Vi är glada att hon får i sig något överhuvudtaget, men det är ju så förskräckligt besvärligt att "vänja" henne av dessa ovanor.

Vad ger ni till era barn när de är sjuka?

• Svar på tråden Välling till frukost, lunch o middag, och sedan isglass till mellis!
  • Disco

Välling välling välling, vatten, ibland lyckas vi få i honom lite saft. Vår lillkille är inte förtjust i något när han är sjuk. tar igen det med råge när han piggar på sig.Krya på sig!

• h8him

Istället för bara välling kan du ju prova ge en slät potatissoppa, morotssoppa osv. Fast de flesta barn vänjer av sig de dåliga vanorna när de börjar tillfriskna. Du får väl locka med favoriträtterna de första dagarna så ordnar det sig nog.

• örtagård

Det ungefär

Fast det har inte varit några problem att återgår till normalkost om man bortser från vällingen när dottern var liten för hon har alltid matvägrat men i sin tur har hon alltid mått dåligt av kronsik förstoppning. Så hon har alltid kompletterat med välling upp till två år. Men efter vällingaavvänjning har det itne varit problem (fast maten är alltid lite problematisk med henne men hon är ingen gottegris). och från treårsålder började det på riktigt bli lätt att förklara undantag " du får glass för du är sjuk" och nästa dag - "ok, en idag för du är inte helt frisk men sen blir detinte fler förrän lördag". En liten nertrappning och sen inga problem!

Lillen som jämt och ständigt är sjuk får sådan kost när han är sjuk men så fort han tillfrisknar vill han ha riktig mat en solstrålen när det gäller mat! Just nu är han sjuk och blir så frustrerad över att inte klara vanlig mat.

• örtagård

kex, saltiner, (vad som går ner) saft, festis (tycker det är kul med packeten). Försöker med mycket sagft för att inte får vätskebrist. har varit med om det på båda så det slösas med sötdryck om det är de de vill ha.

• BimBim o Knorrans Mamma

min son som är snart 2 år har levt i 5 dygn på coca cola. Går inte få i han nåt annat. Suck* Han är magsjuk. Eller inte kräkts/haft diarre sen igår på dan. han vill äta men kan inte få ner nåt. Jo lite popcorn fick han i sig igår....

• Jesster

Här blir det enbart välling och Proviva fruktsoppa Men han är trött på det, det märks. Men allt annat kommer upp lika snabbt igen.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Mälaröbo

Låter som menyn kan se ut här under febertider. Ibland slinker det ner ett och annat grillchips också!

• örtagård

Vid magsjuka är vätskeersättning toppen men jag vet att det inte alltid går att få ner.Med vår stora hade det varit en kamp menman kan blanda det med lite äppeljuice. Vår lille fick sådan vätskeförslust sist ahna var magsjuk, trots vi hela tiden gav honom något att dricka, då han inte behöllnågot, att han blev så slö, att han fick ligga inne med dropp. Då lärde jag mig att spruta in 5 ml vätskeersättning var femteminut så kroppen skall hinna ta upp det. Så det gjorde lille och jag häromdagen framför tv:n i ett par timmar. Det hade varit svårare med dottern men ett tips jag kan förmedla! Är de slö kan man ju tvinga ner det!

• vittra

Vi brukar mixa fruktdrycker, yoghurt och frukt och vatten typ. Finns ju färdiga liknande som man också kan ge, tycker det är bra så får de åtminstone i sig näring även i drycken. Sen ger vi gröt istället för välling och det går bra att äta även när hon är sjuk... i övrigt är det typ.. vatten och glass, vatten i mängder! Ibland nyponsoppa, lagom varm och go. Det är inte kul, det är så hemskt att se när de är så sjuka att de inte orkar/kan äta

Svar på tråden Välling till frukost, lunch o middag, och sedan isglass till mellis!