• Trolli

Tvätta golvet! Tips!

Hej hopp!
    Jag och min sambo bor i en lgh som är sen 40-talet.. I vardagsrummet ligger det trägolv.. Jättefint trägolv..
    Men problemet är att det är obehandlat!! Helt matt och trist..
    Minsa lilla man spiller sätter sig ju direkt..
    Där är fläckar vid balkongdörren (Sen tidigare) antagligen har de haft öppet och så har de regnat in eller så..
    Nu till frågan!
    Hur i helsike torkar jag det?
    Finns det nåt mojs man har i vattnet som ger de lite yta eller så?
    Vår lgh är hyresrätt så vi kan ju inte börja slipa och fixa.. Hehe..

• Svar på tråden Tvätta golvet! Tips!
  • Eofrysina

Det låter som om du har ett skurgolv i lägenheten. Då ska du skura med brunsåpa eller linoljesåpa. Tvålflingor kan också funka men jag rekommenderar egentligen någon av de första såpasorterna.

Grönsåpa ska helst inte användas.

Skura alltid med kallt vatten och använd två hinkar. En hink med skurvatten som innehåller såpa och en hink med sköljvatten. Skura i träets längdrikting och gå efter och moppa upp med rent sköljvatten. Om man får fläckar av såpa på golvet som får torka in så får man färgförändringar.

Skurar man med varmt vatten så får man ett golv där fibrerna reser sig upp och blir väldigt känsligt för fläckar och som tappar ursprunglig inskurad yta. Brukar se dassigt grått ut om man använt varmt vatten.

Tips: lös upp såpan först i lite varmvatten i botten på hinken och häll sedan på kallvatten. Att lösa så fet såpa i kallvatten tar annars ganska lång tid.

• Trolli
    Svar på #1
    Eofrysina skrev 2009-02-07 13:34:35 följande:
    Det låter som om du har ett skurgolv i lägenheten. Då ska du skura med brunsåpa eller linoljesåpa. Tvålflingor kan också funka men jag rekommenderar egentligen någon av de första såpasorterna. Grönsåpa ska helst inte användas.Skura alltid med kallt vatten och använd två hinkar. En hink med skurvatten som innehåller såpa och en hink med sköljvatten. Skura i träets längdrikting och gå efter och moppa upp med rent sköljvatten. Om man får fläckar av såpa på golvet som får torka in så får man färgförändringar. Skurar man med varmt vatten så får man ett golv där fibrerna reser sig upp och blir väldigt känsligt för fläckar och som tappar ursprunglig inskurad yta. Brukar se dassigt grått ut om man använt varmt vatten. Tips: lös upp såpan först i lite varmvatten i botten på hinken och häll sedan på kallvatten. Att lösa så fet såpa i kallvatten tar annars ganska lång tid.
    Tack så mycket för tipsen! Men i träets riktning blir svårt.. :s
    Det är nämligen inte raka plankor så att säga.. Utan mer åt fiskbenshållet Om du förstår vad jag menar?
  • Eofrysina

Ja, men vilket träslag har ni? Låter ju som om du har ett stavparkettgolv i ek? Då ska det inte skuras på det sätt som jag beskrev.

• Trolli
    Svar på #3
    Eofrysina skrev 2009-02-07 13:40:46 följande:
    Ja, men vilket träslag har ni? Låter ju som om du har ett stavparkettgolv i ek? Då ska det inte skuras på det sätt som jag beskrev.
    Ojoj.. Hur vet jag det?
  • Eofrysina

Nu var jag tvungen o läsa på. Tackar för det Jag gissar att du har ett golv av kortstav som varit bonat och sedan inte skötts på länge.

Jag hittade inte riktigt rätt bok nu, men läste på lite om gamla golv och du ska kunna skura gammal bonad parkett med såpa, eller så kan du välja att börja bona golvet igen, men jag tror faktiskt att det är krångligare än såpskurning.

Hursomhelst så kan du välja att torka av golvet med terpentin (i längdriktning)för att avlägsna eventuell gammal bonvax, sedan kan du bona golvet igen. (har aldrig gjort detta själv, jag såpskurar) Om du såpskurar så kommer gammal bonvax att skuras bort med tiden och ersättas av ett nytt skydd som såpan ger när den skuras in i träet. Såpskurning behöver upprepas för att ge en hållbar yta. När man skurat upp en bra yta behöver man bara skura ett par ggr per år, resten av tiden använder man torrmoppning eller dammsugning.

• Trolli
    Svar på #5
    Eofrysina skrev 2009-02-07 13:59:02 följande:
    Nu var jag tvungen o läsa på. Tackar för det Jag gissar att du har ett golv av kortstav som varit bonat och sedan inte skötts på länge. Jag hittade inte riktigt rätt bok nu, men läste på lite om gamla golv och du ska kunna skura gammal bonad parkett med såpa, eller så kan du välja att börja bona golvet igen, men jag tror faktiskt att det är krångligare än såpskurning. Hursomhelst så kan du välja att torka av golvet med terpentin (i längdriktning)för att avlägsna eventuell gammal bonvax, sedan kan du bona golvet igen. (har aldrig gjort detta själv, jag såpskurar) Om du såpskurar så kommer gammal bonvax att skuras bort med tiden och ersättas av ett nytt skydd som såpan ger när den skuras in i träet. Såpskurning behöver upprepas för att ge en hållbar yta. När man skurat upp en bra yta behöver man bara skura ett par ggr per år, resten av tiden använder man torrmoppning eller dammsugning.
    Hehe.. Tack så mycket! Ska prata med hyresvärden, han kanske kan göra nåt åt de..
    De är samma golv i rummet innan köket (Där frysen står)
    Men det är blankt och fint..
  • Eofrysina

ok då kan du ju be att han slipar om det istället

Då kan man ju välja att lackera det eller att oljebehandla. Det blir billigast för honom i längden om han oljebehandlar med en bra kvalitetsolja. Då är underhållet minimalt även om man får en repa någonstans.

• Trolli
    Svar på #7
    Eofrysina skrev 2009-02-07 14:04:58 följande:
    ok då kan du ju be att han slipar om det istället Då kan man ju välja att lackera det eller att oljebehandla. Det blir billigast för honom i längden om han oljebehandlar med en bra kvalitetsolja. Då är underhållet minimalt även om man får en repa någonstans.
    Precis! För det är inte kul att behöva vara rädd att spilla lite vatten.. Vi har iofs inga barn än.. Men planerar.. Därför hade det varit bra om han hade kunnat göra nåt åt det
Svar på tråden Tvätta golvet! Tips!