• ThereseK

kolapaj? speciellt recept sökes..

JAg hade förr ett recept på en kolapaj som va så himla god.. Suttit o kikat lite men de recept jag hittar innehåller en botten me mjöl o de "vanliga" ingredienserna för en pajbotten, men det ska det inte vara..

Jag hade ett recept där botten bestod av mandelmassa och creme fraiche tror jag? Iaf va det creme fraice i kolapajen.. Kommer ju inte ihåg receptet men saknar det så in i vassen..Å det är helt borta också..

Skulle bli såå glad om det är någon som har receptet =) Den kolapajen går inte av för hackoor, o den e såå underbart sliskig och god hihi

• Svar på tråden kolapaj? speciellt recept sökes..
  • Viewsonic

Oj vad gott det låter!

• Viewsonic

Finns en kokbok "En liten smula" bara med såna tårtor. :)

• Zanna1983

Annars är den här jättegod

Lingon- och kolapaj
    10 Bitar

125 g Smör
    2 msk Socker
    2 1/2 dl Vetemjöl
    1 Ägg
    1 msk Vatten

Fyllning

3 dl Vispgrädde
    1 dl Socker
    1/2 dl Ljus sirap
    3 dl Lingon; ev något mer

Hacka samman smör, socker och vetemjöl till en grynig massa. Tillsätt ägg och vatten. Arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform, ca 24 cm i diameter till 10 bitar. Låt stå kallt i 30 minuter. Grädda pajskalet i 200°, 15-20 minuter. Blanda grädde, socker och sirap. Låt koka på svag värme ca 15 minuter. Lägg i lingonen och rör om väl. Häll lingonkolan i pajskalet strax före servering. Servera gärna med kall vispad grädde smaksatt med kanel.

• ThereseK

har suttit o kikat o försökt lista ut receptet sen jag skrev i tråden sist o nu har jag kommit på vad det va för recept..det heter Tjinuskitårta =) Å då stämmer det me creme fraiche o mandelmassa i receptet åxå hihi

nu återstår bara en anledning till att få göra den hihi

• maskrosfjäril

Ja det är ju snart fredag hihi

• ThereseK

just ja =) hihi, joo, eller så gör man på lörda,,till melodifestivalen *yummie*

• ImLost
    ThereseK skrev 2009-02-19 08:09:33 följande:
    just ja =) hihi, joo, eller så gör man på lörda,,till melodifestivalen *yummie*
    skriv in receptet vet ja :)
  • ImLost

hmm..finn nog i sju sorters  kakor föresten harjag för mig 

• ThereseK

ska leta rätt på receptet, har det sparat på den andra datorn.. åsså lägger jag i det sen =) supergött!!

Svar på tråden kolapaj? speciellt recept sökes..