• mulena

autism och assistans?

Hej

Jag undrar om det finns några föräldrar här som har assistans till sitt barn med autism? Vi har just nu avlösning i hemmet som hjälp, men det räcker inte vi är helt utslitna och funderar på assistans.

vad krävs för att få igenom assistans? ska barnen vara en viss ålder?

• Svar på tråden autism och assistans?
  • mamman i skogen

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m39875442.html   Här kan du fråga om detta det har ingen betydelse vad funktionshindret är utan det har helt och hållet med att göra hur mycket hjälp man behöver med först och främst grundläggande behov så som mat hygien kommunikation förflyttning. Utöver det så bedömer man övriga behov

För att du ska få timmar enl LASS så måste behovet för de grundläggande överstiga 20 timmar annars är det LSS som beslutar om ass och de kan istället erbjuda tex kortis eller avlösarservice..Enl mig är det bättre att söka både till FK för LASS och sen även kommunen för om FK beslutar att det överstiger 20 timmar så måste kommunen rätta sig efter deras beslut men om man bara söker till kommunen via LSS så bedömer de godtyckligt och man får oftast mycket mindre än man har rätt till..

Vi är fler i tråden som har bra koll på reglerna så välkommen dit.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mulena

tack. jag såg tråden, men tänkte att det skulle vara kul om det fanns andra föräldrar till barn med just autism och höra deras erfarenheter.

Det är lätt att inläggen försvinner i en tråd där alla finns. men jag kan ju fråga där också förståss.

• mulena
    mamman i skogen skrev 2009-02-07 14:02:31 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m39875442.html   Här kan du fråga om detta det har ingen betydelse vad funktionshindret är utan det har helt och hållet med att göra hur mycket hjälp man behöver med först och främst grundläggande behov så som mat hygien kommunikation förflyttning. Utöver det så bedömer man övriga behov För att du ska få timmar enl LASS så måste behovet för de grundläggande överstiga 20 timmar annars är det LSS som beslutar om ass och de kan istället erbjuda tex kortis eller avlösarservice..Enl mig är det bättre att söka både till FK för LASS och sen även kommunen för om FK beslutar att det överstiger 20 timmar så måste kommunen rätta sig efter deras beslut men om man bara söker till kommunen via LSS så bedömer de godtyckligt och man får oftast mycket mindre än man har rätt till..Vi är fler i tråden som har bra koll på reglerna så välkommen dit.
    tack för tipsen om att söka först hos FK om LASS.
  • Nilsfar

Hej, vi har en 13-åring med autism och har assistans. Det har varit en lång resa där vi i början hade jättesvårt för att få stöd vi ville av assistansbolaget. Vi fick själva stå för det mesta av upplärningen och det fanns ingen kunskap om autism inom företaget som hjälpte oss.

För tre år sedan startade vi ett eget bolag och det har naturligtvis fungerat mycket bättre. Till och med hos ägarna finns det ju ett stor engagemang inom autismområdet

Du har redan fått rådet att vända dig till försäkringskassan. De flesta assistansbolag hjälper också kostnadsfritt till med ansökningarna. Naturligtvis förväntar de sig att du sedan skall bli kund till dem. Tänk bara på att inte skriva på avtal med för långa uppsägningstider. Det är viktigt att byta assistansbolag om du tycker att assistansen kan fungera bättre. Om fler byter oftare kommer konkurrensen att skärpas och bolagen att bli bättre och bättre.

• mulena

Nilsfar skrev 2009-02-08 10:10:04 följande:

Hej, vi har en 13-åring med autism och har assistans. Det har varit en lång resa där vi i början hade jättesvårt för att få stöd vi ville av assistansbolaget. Vi fick själva stå för det mesta av upplärningen och det fanns ingen kunskap om autism inom företaget som hjälpte oss.För tre år sedan startade vi ett eget bolag och det har naturligtvis fungerat mycket bättre. Till och med hos ägarna finns det ju ett stor engagemang inom autismområdet Du har redan fått rådet att vända dig till försäkringskassan. De flesta assistansbolag hjälper också kostnadsfritt till med ansökningarna. Naturligtvis förväntar de sig att du sedan skall bli kund till dem. Tänk bara på att inte skriva på avtal med för långa uppsägningstider. Det är viktigt att byta assistansbolag om du tycker att assistansen kan fungera bättre. Om fler byter oftare kommer konkurrensen att skärpas och bolagen att bli bättre och bättre.
    hej o tack för ditt svar
    Bra tips. Jag ska kolla upp olika assistansbolag och se vilket som verkar bäst för oss. I bland kan ju ett assistansbolag ligga i en helt annan stad men dom har endå "brukare" i en annan stad. spelar det in på kvaliteten om bolaget ligger tex. i göteborg och vi bor i stockholm. är det bättre att ta ett bolag som finns i samma stad?

Fick ni rätt till assistans på en gång eller har ni fått överklaga beslut?
  • DennisH

mulena skrev 2009-02-08 23:04:26 följande:

Nilsfar skrev 2009-02-08 10:10:04 följande:
    hej o tack för ditt svar Bra tips. Jag ska kolla upp olika assistansbolag och se vilket som verkar bäst för oss. I bland kan ju ett assistansbolag ligga i en helt annan stad men dom har endå "brukare" i en annan stad. spelar det in på kvaliteten om bolaget ligger tex. i göteborg och vi bor i stockholm. är det bättre att ta ett bolag som finns i samma stad?
    Att bolagen ligger i en annan stad behöver inte betyda försämrad kvalitet.
    Jag bor själv i västragötaland och åker dit det behövs.
    Det bolagen gör kan man göra i Thailand till större del.
    Men i början så behöver man besöka både brukare och personal lite oftare för att få igång allt så det fungerar bra.
    Efter det så sköter man ändå det mesta via telefon.
    Sedan åker man en gång i veckan till en gång per månad och har möte med brukare och/eller personalen så allt fortsätter att fungera bra.

Så mitt svar är nog att bolaget inte alls behöver vara i samma stad.
    Det är snarare viktigare att du hittar ett bolag som förstår både er som föräldrar, barnets behov och er framtida personals behov.
    När alla dessa saker klaffar så är det som en väloljad maskin :).

Kolla www.funktionshinder.se/assistans/at_start.php
    Där finns en mindre lista på bolag.

I val av bolag ska du kolla på lite olika saker.
    Som nämnt innan ska de inte ha lång uppsägningstid.
    De bolag som har 1 månad är oftast inte lika rädda för att kunden ska lämna just för de hoppas på att ni ska vara nöjda.
    Gäller ju självklart inte alla bolag ;).
    Sedan ska ni ringa runt till lite olika bolag och prata med dem.
    Lär er att läsa emellan raderna bara för många är så fina i telefon och sen går det åt pipsvängen.
    Kolla saker som uppsägningstid.
    Om de behåller pengarna som finns över i kassan OM ni byter bolag i framtiden.

Om de behåller pengarna efter varje år då pengarna är beskattade och anses vara vinst i skattemyndigheternas ögon.
    Detta är en lurig sak.
    Skattemyndigheterna anser pengarna vara vinst och drar vinstskatt på de pengar som finns kvar i kassan.
    Många bolag använder det som ursäkt och säger att de inte kan använda pengarna igen.
    Så se till att de svarar något i stil med detta:
    "De pengar som är kvar efter vinstskatt kan användas till assistansomkostnader".

Uppsägningstid och fifflande med omkostnadspengar är där du kan sålla ut de bolag som endast finns för sina ägares skull och de som faktiskt kommer försöka göra ett bra jobb åt er.

Lycka till :).
  • Nilsfar

Hej Mulena, vi fick assistans med en gång.

När vi sedan behövde mer timmar trodde inte assistánsbolaget vi hade då att det skulle gå. Vi sökte ändå och fick det vi sökte.

Hej Dennis.

Assistans för en individ med ett intellektuellt funktionshinder som gör det svårt för honom/henne att kommunicera sina behov ställer mycket stora krav på assistansbolaget.

Det allra viktigaste, i mitt tycke, är hur företaget arbetar för att det är den funktionshindrades perspektiv och den funktionshindrades behov som sätts i första rummet.

En annan oerhört viktigt bit som naturligtvis hänger ihop med det föregående är hur man kan handleda assistenterna. Utan en bra handledning så kan väldigt mycket gå snett i kontakten med den funktionshindrade.

Många bolag har ingen egen kompetens inom autism utan anlitar utomstående konsulter. Detta ger oftast inte den kontinuitet och närvaro i vardagen som behövs för att få assistansen på rätt spår.

Jag anser också att det är viktigt med tydlig målsättning för assistansen och regelbunden avstämning för hur målen uppfylls och uppdatering av målen.

Svar på tråden autism och assistans?