• JLS

Kan jag ge Yosa havreyoghurt till min 8 månaders som är mjölkallergiker? Och vill gärna ha tips på mellanmål?

Jätteglad om någon kan svara på om det är okej att ge Yosa havreyoghurt till min 8 månaders dotter som tråkigt nog inte tål mjölkprodukter? Hör ju om folk som ger lite yoghurt med frukt till mellanmål men jag måste ju hitta alternativ till det, brukar ge majskrok och fruktpuré men det känns lite trist i längden kanske.

Försökte ge henne formbröd skuret i små små bitar med saltfritt smör på idag men hon verkade bli besvärad i halsen av det så antar att det fastnade lite. Suck smörgåsrån går inte, det kommer hon inte få på länge då hon en dag satt en bit rån i halsen och jag fick dunka ut biten. Läskigt!!

Jättetacksam för tips

♥ Älskade Julia ♥
  • Svar på tråden Kan jag ge Yosa havreyoghurt till min 8 månaders som är mjölkallergiker? Och vill gärna ha tips på mellanmål?
  • knäppisen

ja visst kan du göra det, det är ju alldeles utmärkt.
    Havremjölk o smörgåsar, pannkakor(mjölkfria då givetvis) och havreyoghurt o sojayoghurt var min sons favoriter.

• mian75

Ja visst, Yosa funkar bra. Yosa innehåller dock en del socker och vill du undvika det kan du istället använda Rapsy. Rapsy är ett majsbaserat pulver som blandas med vatten till yoggi. Det finns flera varianter t ex pannkaksmix o s v och du hittar Rapsy i butiker som har ett bra allergiutbud eller på www.allergimat.com (tror jag).

Vi brukade och använder fortfarande Rapsy yoggi och tillsätter vanlig osötad fruktpuré till sonen som glatt slevar i sig.

• 071020

knäppisen skrev 2009-02-07 16:19:38 följande:

ja visst kan du göra det, det är ju alldeles utmärkt. Havremjölk o smörgåsar, pannkakor(mjölkfria då givetvis) och havreyoghurt o sojayoghurt var min sons favoriter.
    ska nog tilläggas att man kan utveckla sojaallergi om man redan har mjölkallergi...vi fick besked att vänta tills de fyllt ett, nu är hon 15mån vi har precis börjat testa med sojabaserade produkter o tyvärr verkar hon reagera på samma sätt som med möljen..:( sen gäller det naturligtvis inte alla..
  • JLS

Tack för hjälpen

Ska nog hoppa Yosa då den innehöll socker som ni skrev och prova denna Rapsy först Min dotter är redan för hyper om nätterna t ex så vill inte riskera att det förvärras med sockret *stryker på ännu ett lager concealer* 

♥ Älskade Julia ♥
  • mian75

071020 du har helt rätt ang att mjölkallergiker lätt utvecklar sojaallergi och att man därför ska undvika detta.

Yosa yoggi är dock havrebaserad och Rapsy är majsbaserat och ingen av produkterna innehåller sojaprotein.

• 071020

mian75 skrev 2009-02-07 21:25:44 följande:

071020 du har helt rätt ang att mjölkallergiker lätt utvecklar sojaallergi och att man därför ska undvika detta. Yosa yoggi är dock havrebaserad och Rapsy är majsbaserat och ingen av produkterna innehåller sojaprotein.
    jo, menade bara att knäppisens son hade ätit sojayoghurt, så om man ska testa det måste man vara medveten om korsallergi..
  • mian75

Ja, jag förstod det . Vi var också väääääldigt restriktiva och är fortfarande med sojaprodukter. Sonen får mest ris-, majs- eller havrebaserat även om han verkar tåla sojaprodukter.

Vi får väl hoppas att våra små älsklingar växer från sina allergier så småningom. Vår son har ju även äggallergi, vilket också är en vanlig kombination med mjölkallergi precis som sojallergin är.

• 071020
    Svar på #7
    visste inte om det där med äggallergi &mjölk/soja... systerdottern har äggallergi (håller på att växa ifrån den som tur är) men min lilla äter ägg i massor...

Hoppas verkligen att våra också växer ifrån allergierna..hade gjort vardagen lite enklare...

Lillan blev så glad när hon Äntligen fick smaka ost(soja), för det har hon velat smaka länge...o nu har vi tagit bort det igen:(

Använder du No egg pulver? (tror det heter ngt sådant)
  • mian75

Ja, jag fixar sockerkaka, pannkakor m m på NoEgg till sonen. Funkar helt ok. Jag kan dock känna att det t ex i sockerkaka kan bli en bismak för du tillsätter ju nästintill bakpulver i dubbel dos.

Om jag bakar bullar blir det på rismjölk och jag använder Oatly iMat eller Ica:s havrebas istället för kesella, vilket jag alltid använder i bulldegen. Penslar bullarna gör jag med äppeljuice istället för ägg. Det gäller att inte vara feg utan testa på och ta smällen med att misslyckas ibland . Ofta blir det dock ett toppenresultat - bullarna t ex blir supergoda och luftiga.

Ja, visst hade vardagen blivit lite enklare men efter tre år så är vi ganska vana. Det är mest när man ska ut och äta eller gå på ett café eller liknande som det kan ställa till problem. Vi har dock alltid med oss mat/gott till sonen och kan inte restaurangen/cafét erbjuda mjölk- och äggfritt förklarar vi situationen och ber att få maten vi har med värmd. Det brukar sällan resultera i några sura miner .

• 071020
    Svar på #9
    Känner igen det där med att ta med mat...gör jag alltid, brukar annars bli mkt krångel, folk som vill väl o ska laga mat o baka..men missar skillnaden på laktos & protein... men som du säger man vänjer sig rätt snabbt, alltid läsa innehållsförteckning på allt..

Pensla bullar med äpplejuice...smart, men blir det stor skillnad, jag brukar ta lite Oatly lr vatten...
  • mian75

071020; Nej, det är inte så stor skillnad med att använda äppeljuice eller Oatly vid pensling men bullarna får en god smak och dessutom sitter pärlsockret kvar bättre i den klibbiga juicen .

EnSanna; kom på ett annat mellanmål - Proviva drycker t ex nyponsoppa eller blåbärssoppa. Kolla för säkerhets skull upp med BVC om det är ok att ge till så små barn. Det var ett tag sen vi var där så jag har glömt om man kunde ge det till små barn eller inte. Provivan innehåller ju annars bra bakterier som våra "mjölkisar" missar i t ex yoggi p g a sin allergi.

• JLS
    mian75 skrev 2009-02-08 19:35:23 följande:
    071020; Nej, det är inte så stor skillnad med att använda äppeljuice eller Oatly vid pensling men bullarna får en god smak och dessutom sitter pärlsockret kvar bättre i den klibbiga juicen .EnSanna; kom på ett annat mellanmål - Proviva drycker t ex nyponsoppa eller blåbärssoppa. Kolla för säkerhets skull upp med BVC om det är ok att ge till så små barn. Det var ett tag sen vi var där så jag har glömt om man kunde ge det till små barn eller inte. Provivan innehåller ju annars bra bakterier som våra "mjölkisar" missar i t ex yoggi p g a sin allergi.
    Tack för tipset, det låter ju nyttigt Ska höra efter med bvc men man tycker ju att det kanske inte skulle vara någon fara men bara det inte innehåller socker? För ger ingenting som innehåller tillsatt socker.
    ♥ Älskade Julia ♥
Svar på tråden Kan jag ge Yosa havreyoghurt till min 8 månaders som är mjölkallergiker? Och vill gärna ha tips på mellanmål?