• xellery2006

Tapetsera när man är gravid ?

Hej !

Vi tänkter sätta upp en ny tapet på den gamla tapeten i sovrummet.

Och tänkte fråga om det är okey att tapetsera när man är gravid ?
    Vilken graviditetsvecka är bäst att tepsera i ?

• Svar på tråden Tapetsera när man är gravid ?
  • Knoddas

Tror inte du ska tapetsera när du är gravid. Däremot sägs det att det är ok att måla om du använder vattenbaserad färg.

• Linny76

Knoddas, vet du varför man inte ska tapetsera när man är gravid? Är klister farligare än färg?? Tapetklister är ju åxå vattenbaserat.

• frökenanna

Läs på burken om klistret är vattenlösligt då är det ingen fara. Lukten kan ju kanske däremot kännas jobbig men ventilera väl så slipper du det.

Lycka till med tapeterna!

• IdaM

Tapetklister ska ju vara giftfritt, i alla fall vanligt vattenlösligt klister som du blandar själv. Det är ju därför som många dagis låter barn använda det när dom tex pysslar och gör roliga ballonger med tidningar på som man sedan målar till jordglobar å sånt...
    Vet inte hur det är med klister som man köper färdigblandat eller sånt som man använder till vinyl tapet, men fråga där du köpt tapeterna och klistret.

• listo

Jag skulle inte tveka att tapetsera under graviditeten!
    I de flesta fall använder man ju vattenbaserat tapetklister, och då är det ju ingen större skillnad jämfört med att t.ex. måla med vattenbaserad färg.

• Fnusan

Passar på nu när det är "varmt" ute så du kan ventilera så ska det ju inte va något problem, jag målade hela husfasaden när jag var runt v. 28 och det var ju inget. Bara man gör så mkt som man känner är ok. Passa på nu innan pysen kommer för då blir det Svårare att hinna med!

• Carråå

Det finns ju mask man kan ha för att slippa ångorna. Tapetklister brukar väl lukta ganska skarpt. Jag är i v.29 och ska måla min lägenhet om två veckor. Ska använda vattenbaserad färg men personalen i färgaffären tyckte ändå att jag ska använda mask.

Svar på tråden Tapetsera när man är gravid ?