• mamma080322

Resa till USA i sommar med 15 månaders - HJÄLP!

Hej!

Behöver hjälp av er som bor i USA men som även flyger hem till Sverige ibland och på så sätt har erfarenhet av den långa resan med barn.
    Vi (min sambo, jag och vår son) ska åka över till USA (Michigan) i sommar och hälsa på min pappa och hans fru. Ska flyga till Detroit från Göteborg har vi tänkt.
    Det är ju en ganska lång resa med flygplan och man har lite funderingar nu i och med att vår son inte kommer att vara så gammal (kommer att vara ca 15-16 månader när vi flyger):

* Hur har flygresan varit för er när ni har haft små barn med? Hur underhöll ni dom? Vad hade ni med er i handbagaget?
    * När det gället sömn - hur gick det på planet med det? Hur gick det sen när ni kom fram med tanke på tidsskillnaden?
    * Hur är barnmaten i USA? Finns det burkar? Eller tycker ni att man ska ha med sig (blir ju ev en hel del då beroende på hur ens barn äter)?

Är evigt tacksam för råd och tips om flygresan och då man har kommit fram. Tack på förhand! Skrattande

ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Alexander - 080322.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Resa till USA i sommar med 15 månaders - HJÄLP!
  • Dixie

vi var i Florida över nyår med våra barn, 3½ år och 1½ år

* Hur har flygresan varit för er när ni har haft små barn med? Hur underhöll ni dom? Vad hade ni med er i handbagaget?

- Det fungerar rätt bra - ofta har de sovit en del av resan, det bökiga är att man har barnet i knät, så att äta är ju inte alltid så lätt. Napp, snutte, välling och lite roliga leksaker kommer man långt med!

* När det gället sömn - hur gick det på planet med det? Hur gick det sen när ni kom fram med tanke på tidsskillnaden?

- de första dagarna vaknade de tidigt, men efter någon dag hade de vant sig vid den nya tiden.

* Hur är barnmaten i USA? Finns det burkar? Eller tycker ni att man ska ha med sig (blir ju ev en hel del då beroende på hur ens barn äter)?

- vår 1½åring äter inte längre burkmat, så det har jag ingen erfarenhet av - men vi hade med välling

• mamma080322
    Dixie skrev 2009-02-07 21:56:04 följande:
    vi var i Florida över nyår med våra barn, 3½ år och 1½ år* Hur har flygresan varit för er när ni har haft små barn med? Hur underhöll ni dom? Vad hade ni med er i handbagaget?- Det fungerar rätt bra - ofta har de sovit en del av resan, det bökiga är att man har barnet i knät, så att äta är ju inte alltid så lätt. Napp, snutte, välling och lite roliga leksaker kommer man långt med!* När det gället sömn - hur gick det på planet med det? Hur gick det sen när ni kom fram med tanke på tidsskillnaden?- de första dagarna vaknade de tidigt, men efter någon dag hade de vant sig vid den nya tiden.* Hur är barnmaten i USA? Finns det burkar? Eller tycker ni att man ska ha med sig (blir ju ev en hel del då beroende på hur ens barn äter)?- vår 1½åring äter inte längre burkmat, så det har jag ingen erfarenhet av - men vi hade med välling
    Hur gjorde ni på planet när barnet som satt i knät skulle sova? Sov h*n i er famn då?
  • Dixie

ja, hon fick sova i famnet på mig - har man mindre barn kan man ju får en korg/bassinett men inte för så stora barn.

• Tigerwoman

Jag bor i och för sig inte i USA, men har ändå stor erfarenhet av att flyga med småbarn i olika åldrar fram och tillbaka dit. Den ålder du nämner är den jobbigaste enligt mig. De vill inte sitta stilla utan helt vara i rörelse hela tiden och är fulla av upptäckarlust. Man får hitta på det man kan, ibland kan säkerhetsbroschyren vara extremt spännande och underhålla hur länge som helst, ibland får man traska fram och tillbaka i flygplanet nästan hela resan (utan att störa eller vara i vägen förstås). Att försöka hålla fast en 15-månaders i ett flygplanssäte i 15 timmar blir bara en plåga för alla inblandade, inklusive omgivningen. Vi har alltid tagit med nya leksaker, men med blandad framgång, ibland räcker de långt men ibland duger det inte med leksaker. Oftast går resan jättebra, barn sover ofta bra i flygplan också, ljudet är lite sövande precis som i bilen. I den ålderna är det oftast väldigt obekvämt, eftersom de tar stor plats i knät då de sover. Brukar vara svårt att hitta en bekväm sovställning själv med värkade armar och somnade ben. Ibland får man lägga ner barnet på golvet, ibland inte, så det kan man absolut inte räkna med. Men FÖRSÖK sova då barnet sover, för man tacklar eventuella tokutbrott och andra svårigheter så mycket bättre om man inte själv är utmattad av trötthet. Tidsskillnaden brukar de ha fixat efter ca 4 dagar, inga större problem. Burkmat finns såklart i USA, det som kan vara lite svårt är mat för barn 8-12 månader (den maten är väldigt lös och såsig), men för barn 15 mån ska det inte vara några problem. Jag gillar Graduates från Gerber bäst, dessutom kan de ju vid den åldern äta den mat du äter. USA är väldigt barnvänligt, du behöver INTE oroa dig för någonting!

• mamma080322

Tack för era svar...känner mig lite lugnare nu. Ska ta till mig era tips och tänka på dom när resan närmar sig. Tack ännu en gång!!

(Om nån mer har fler råd eller liknande erfarenheter får ni gärna skriva mer! )

• evaoregon

Jag bodde i Ann Arbor, Michigan i 2,5 år, men nu bor jag i Portland, Oregon.

Tidsskillnaden mellan Sverige och Michigan är bara 6 timmar så det lär bli lättare än för oss när vi besöker Sverige (här ligger vi 9 timmar efter Sverige).

Vi har undvikit att flyga med barn i just den åldern. Våra var yngre, 10 månader resp 1 år, så det var lite lättare. Sedan flög vi inte igen förrän de var lite äldre och hade eget säte. Ett tips är att ha extra kläder till både barnet och sig själv i handbagaget om barnet skulle kräkas, blöjan läcka eller dylikt. Lite småleksaker hade vi med, men inte mycket annat. Våra barn sov en stor del av resan.

Jag minns att sonen som var 10 månader hade jet lag och vaknade jättetidigt på morgonen i flera dagar efter att vi kom tillbaka till USA, men annars var det inga större problem. Ni har också mindre tidsskillnad så det lär bli lättare.

Det finns barnmat på burk här. Fast barn i den åldern kan väl äta mycket vanlig mat? Jag skulle inte ta med mig barnmat. Min son som var 10 månader fick äta barnmaten i Sverige, men den var helt klart lite annorlunda än den här i USA.

Svar på tråden Resa till USA i sommar med 15 månaders - HJÄLP!