• Cillisen

Kan man värma bröstmjölken fler än en gång?

Jag har precis värmt upp lite mjölk i ett varmt vattenbad men sen ville han inte äta så mycket. Kan jag sätta in det i kylen igen och värma senare? eller är det bara att kasta nu när det varit varmt en gång?

• Svar på tråden Kan man värma bröstmjölken fler än en gång?
  • sebbeman

Jag tror inte det är så bra....varje gång det varms upp o kallnar så bildas det bakterier i mjölken....gäller även ersättning, välling, gröt o vanlig mat.
    Jag har äeven hört

• SvanFlikkan

jag kastar den värmda maten han inte vill ha, men har jag precis gjort i ordning den så ställer jag in den, är den värmd en ggn redan (microvarm, varmbad) så slänger jag den.

• H1980

Bäst att kasta. För välling står det på förpackningen att man ska slänga resterna från en måltid. Gäller all mat som är uppvärmd tror jag. Bildas bakterier och speciellt nu på sommaren är det extra noga att man är försiktig.

• sebbeman

Att om man pumpar mjölk så skall man inte fylla på på samma flaska under dagen utan ta en ny hela tiden för att det kan bildas bakterier då om mjölken hunnit att kallna o man häller i varm mjölk....

• TweetyUllis

Man bör aldrig värma mat två gånger, varken till barnet eller till dig själv. Risken för bakteriebildning är stor PLUS att du förstör viktiga vitaminer etc.

Svar på tråden Kan man värma bröstmjölken fler än en gång?