• mizzhatt

Räknas man som förstföderska efter 7 år??

Är det någon som vet vad som är sant med att man räknas som förstföderska efter ett visst antal år mellan barnen. Har hört 7 år, 10 år och att det inte stämmer alls. Jag har två barn. En på 10 år och en på 8 år. Nu väntar jag mitt tredje och det skulle vara kul att höra andras tankar och gärna erfarenheter vad det gäller långa hopp mellan barnen. Hur har era förlossningar varit?

• Svar på tråden Räknas man som förstföderska efter 7 år??
  • Dodis

Min BM sa att man aldrig räknas som förstföderska mer oavsett hur långt det är mellan barnen.

• ingra

Nej, det gör man inte. Till mig sa man att jag inte var det och för mig var det 15 år emellan 1 och tvillingarna.
    Men det var vad dem sa till mig.
    Jag blev igångsatt och från det att man gjorde hål för fostervattnet så tog det 7 timmar. Dem kom med 10 min mellanrum och inte mer än 2-3 krystvärkar.
    Är gravid igen och ska försöka hålla ut tills vattnet går automatiskt nästa gång. Då ska det förhoppningsvis gå lite snabbare.
    //
    Ingela

• Majsan70

NEJ! Kroppen minns! det syns ju på flera tusen år gamla skelett om kvinnan fött barn eller ej.

• Willwin

Man blir ju inte som en förtföderska igen, det skulle ju vara som att bli oskuld igen efter ett visst antal år
    Däremot har jag hört att det tar typ 5 år för kroppen att helt återhämta sej efter en graviditet.

• bodica

Nej, det är en myt att man efter x antal år skulle bli som en förstföderska igen. Det är 10 år mellan mina töser och det var inte som att vara förstföderska igen.

• PLUPP09

Har pratat med min BM ang detta, då jag ett barn på 8 år sedan tidigare och skall har barn i maj. Enl henne räknas man ALDRIG som förstföderska på nytt, oavsett hur lång många år det är mellan graviditeterna / förlossningarna.

• mizzhatt

Finns de fler som har erfarenheter av detta, de är ju jätte svårt att säga hur en förlossning blir, men kan man tänka att de blir som andra barnet??? Jag bor ju lite dumt till, de tar ju en stund att ta sig till förlossningen.. Måste passa färjetider,vet inte hur länge man ska våga vänta hemma. Tacksam för all information..

• Majsan70

mizzhatt skrev 2009-02-08 10:19:48 följande:

Finns de fler som har erfarenheter av detta, de är ju jätte svårt att säga hur en förlossning blir, men kan man tänka att de blir som andra barnet??? Jag bor ju lite dumt till, de tar ju en stund att ta sig till förlossningen.. Måste passa färjetider,vet inte hur länge man ska våga vänta hemma. Tacksam för all information..
    Jag hade 8,5 år emellan min tvåa o trea. Tredje förlossningen är den som är "KNEPIGAST" enligt den läkaren jag träffade på. Jag gick tex. 18 dagar över tiden, vilket jag inte gjort med ettan o tvåan. När det väl var dags så gick det oerhört fort.

Men många tredje förlossningar kan istället dra ut på tiden..svårt att sia om alltså.
  • viseversa

Har du fött barn så kan du aldrig räknas som föstföderska igen. Kroppen kommer alltid "minnas" att du har fött barn innan.

• mizzhatt

E de knappt ingen som har stort glapp mellan barnen?? Väntar ivrigt på fler inlägg.

• klotta

jag har tolv år mellan mina, jag väntar spänt på att få min tredje. När jag frågade min barnmorska om detta så svarade hon precis som många andra här i tråden att kroppen glömmer inte!
    Men visst är det lite nervöst...

• Elina73

Hej Mizzhatt Jag har precis samma ålderskillnad på barnen som du!
    Men mina kommer att var med samma pappa. Vi kände att vi nog inte var klara som vi trott med barnafödandet. Undrar oxå mycket hur den här förlossningen ska bli. De andra två har kommit 5dagar o 15 dagar före beräknat. Hoppas den här lille inte vill stanna inne på övertid. Men man ska väl inte hoppas för mycket.
    Vi ska ha i slutet av april. JAg säger till alla att jag har bestämt att den ska komma den 22. Får väl se omjag får rätt...

• Åzzy

jag fick mitt 2a barn i juni 08...12 år efter 1a barnet.

Det tog 54 minuter från att vattnet gick tills han var ute:)

Svar på tråden Räknas man som förstföderska efter 7 år??