• Anonym

Läkarem gav mig Pevaryl för fotsvamp mot ev. svamp i underlivet?

Jag var på vårdcentralen igår eftersom jag misstänker att jag har genital herpes. Jag har aldrig haft ett utbrott förut men jag var enormt stressad av flera anledningar för ca 12 dagar sedan och dagen efter det blev jag jättesvullen i lymfkörtlarna vid bikinilinjen och fick vätskeblåsor i underlivet. De sitter främst kring anus och har gått från att vara blåsor som värker och kliar lite till röda stora prickar som kliar enormt. Stod inte ut längre utan gick till vc för att få det bekräftat och ev någon medicin.

2st läkare tittade på mig. Den första trodde på herpes men såg mig bara "framifrån" i gynstol så hon inte såg så mycket och tog prover för det, får svar i slutet på nästa vecka. Hon bad en annan läkare titta på mig igen och den här gången kollade de när jag låg på sidan och den andra läkaren sa att det finns 3 alternativ. Antingen något bakteriellt som svinkoppor men inte så troligt, eller herpes vilket vi får svar på proverna om eller någon svamp. Den kvinnliga läkaren skrev ut pevaryl till mig vilket visade sig vara receptfritt när jag var på apoteket och det står att det är för fotsvamp. Har använt det men märker ingen förbättring alls. Fungerar sådan kräm mot den svampen jag kan ha? Jag tror inte det är candida eftersom jag haft det förut och dessa symptom inte är det minsta lika men det finns ju säkert fler svamptyper som jag inte känner till.

Vill bara att det ska sluta klia :( Känner bara för att bli nedsövd tills det försvunnit.. Alternativt amputera bort röven ;)

• Svar på tråden Läkarem gav mig Pevaryl för fotsvamp mot ev. svamp i underlivet?
  • krakel

ja jag köper alltid pevaryl om jag har svamp i underlivet.. finns både som kräm och vagitorie..

ohoppas du snart får bukt på det ölåter inte så nice....

• Anonym

Pevaryl får säljas receptfritt mot fotsvamp, men kan skrivas ut på recept mot andra svamp infektioner. Iofs tyker jag det låter som herpes...

• mitchi

om det bara kliar tycker jag att det skulle vara konstigt om det va herpes. föe herpes gör rent ut sagt skit ont om man inte behandlar det fort. och då får man dessutom tabletter och e bedövnings gel att smeta på för man kan nästan inte gå. så ont gör det.

pevaryl trodde jag va mot svamp i underlivet?
    dock kan man använda det till vilken svamp på korppen som helst tror jag. har själv använt den till ringorm som är en svampinfektion i huden.

Lycka till och hoppas att du blir av med klådan.

• Anonym (svampen?)

Men det kan alltså finnas samma svamptyp i underlivet som den som ger upphov till fotsvamp?
    Det är just att det inte hjälper som gör mig fundersam, är såpass desperat och jag hade ju hoppats på mirakel. Har ingen aning om det är herpes eller inte för det som inte riktigt stämde in var att den del av huden som är röd slutar som en "kant" en bit in på båda skinkorna. Gah, jag blir galen på det här. Och inte kan man klia heller..

Jo just det, finns det en risk att man kan "spä på" sin smitta genom att använda t.ex. samma handduk flera gånger?

• bebis090614

Den pevarylsalvan som är mot fotsvamp är samma som den vanliga till underlivet, fast den är starkare!, det är enda skillnaden.
    jag använder sån när jag har svamp i underlivet.. men det låter mer som värmeutslag eller något, det som du har.. fast, jag är verkligen inte läkare så jag vet inte.

men om läkararna är så osäkra så tycker jag att dom ska skicka iväg dig med en remiss till hudkliniken.
    om de inte gör det så måste du säga åt dom!

fast, du får väl se vad testet säger.

• EXPOSED

Samma verksamma substans så jag ser inget fel med den ordinationen av salva.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Anonym (svampen?)

Starkare?! I like, tack för infon :) Ja de sa att jag skulle komma tillbaka om det blev värre så jag tyckte ändå de var väldigt vänliga och omtänksamma. Jag gillar verkligen min vårdcentral, de kan alltid fixa akuttid samma dag (på min förra fick man börja ringa 10 min innan de öppnade telefonen, därefter ringa om o om igen tills man kom fram o 15 efter telefonerna öppnade var alla dagens akuttider + kommande veckans bokningsbara tider slut). Ja jag får väl se om det blir bättre eller hur länge jag står ut, de senaste nätterna har jag inte kunnat sova eftersom det kliat så mycket så jag försöker undvika att ens gå och lägga mig eftersom det brukar klia så jäkla mycket efter jag vaknar första gången.

• Anonym (blåsor)

Jag bad om och fick xylokain-gel under tiden vi väntar på provsvaren på mina blåsor i underlivet. Då var det lättare att låta dem vara så de fick läka. Vet ej om man kan få det utan recept.

• Maria40

Pevaryl verkar användas till allt möjligt.
    Jag hade infektion efter operationsstygn (på magen) fick då rådet att använda pevaryl för att få bort infektionen.

Jag använde inte upp allt men fick efter en semester problem med värmeutlsag på ryggen, då smorde jag på av pevarylen, det hjälpte jättebra.

Tror det innehåller kortison som hjälper mot "det mesta".

• Anonym (svampen?)

Skulle hydrokortison kunna hjälpa? Vet att min mamma har massor hemma, kanske med lite gamla bäst före datum men ändå ;) Xylocain finns receptfritt, använde det för nån vecka sen men hittar inte tuben, får leta. Jag vet inte om det hjälpte, testade massa olika salvor och cremer i början.

Svar på tråden Läkarem gav mig Pevaryl för fotsvamp mot ev. svamp i underlivet?