• brawny

Gröna blad på kaprifolen...

Jag gick en runda i snön i trädgården idag och såg då att vår kaprifol redan har gröna små blad, främst på de "nyare" grenarna.

Är det inte för tidigt med grönt redan nu, eller är det normalt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 14:36
    Vi bor i Västmanland, nära Mälaren.

• Svar på tråden Gröna blad på kaprifolen...
  • Lineus

Det hade vi på vår kaprifol också förra året, har inte tänkt på det i år. Måste nog kolla det i morgon.

• Maomao

våran syren har haft gröna knoppar hela vintern? det tycker jag är lite konstigt, så ska det väl inte vara eller?

• brawny

*puffar*

Finns det ingen trädgårdexpert som har svar på detta?

• HellviHumle

Det kanske beror på var man bor. Här på Gotland så har också syrenen små gröna knoppar. Ska kolla kaprifolen i morgon. Hasseln brukar ha hängen på gång också.

• Diablo

Jag har kollat en kaprifole både i Hörby och ett exemplar i Malmö och ingen av dem har några blad. Står den mot en syd vägg kanske?

• brawny

Hmm, det är mkt mystiskt. Den står mot öster och vi bor i Västmanland...

Och jag som hade tänkt att klippa ner den i vår för den är så spretig och ful ner till. Undrar om jag kan göra det sen ändå utan att åsamka alltför stora skador.

• HellviHumle
    brawny skrev 2009-02-11 14:36:02 följande:
    Hmm, det är mkt mystiskt. Den står mot öster och vi bor i Västmanland... Och jag som hade tänkt att klippa ner den i vår för den är så spretig och ful ner till. Undrar om jag kan göra det sen ändå utan att åsamka alltför stora skador.
    Om det är en vanlig kaprifol så kan du vara ganska våldsam. Den kommer ändå. Hur det förhåller sig med namnsorterna, vet jag däremot inte.
  • brawny

jag har ju inte riktigt koll på om den är vanlig eller inte, men jag tror att jag chansar i alla fall sen senare i vår.

kan april-maj vara lämplig tid att klippa ned den? jag tänkte mig att klippa ner den till ca 40 cm.

• HellviHumle
    brawny skrev 2009-02-11 14:49:59 följande:
    jag har ju inte riktigt koll på om den är vanlig eller inte, men jag tror att jag chansar i alla fall sen senare i vår. kan april-maj vara lämplig tid att klippa ned den? jag tänkte mig att klippa ner den till ca 40 cm.
    Jag vågar inte säga nå't om tidpunkten. Skulle dock tro att det går bra. Du kan ju sätta sticklingar också.
    Kaprifolen är, förresten, en lian. Kan förklara en del av tåligheten.
  • HellviHumle

Har just tittat på kaprifolen och det finns en del gröna blad på gång.

Svar på tråden Gröna blad på kaprifolen...