• Anonym (Hungrig)

Räkmacka i vecka 11+3

Jag har en chans att äta en underbar räkmacka snart. Kan man äta det när man är gravid?
    Har för mig att man kan det....?
    Tacksam för svar snart... är hungrig ;P

• Svar på tråden Räkmacka i vecka 11+3
  • AnneSophie

Ja självfallet kan du det.

Jag rekommenderar dig att du går in på www.slv.se och läser kostråden för gravida.

« People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Fille Fjonkan

Det kan man. Det är bara råa skaldjur man ska undvika. Gråa, dallriga och oaptitliga sådana alltså. Inte läckra rosa räkor på smörgås... *börjar vist dregla lite här nu tror jag*

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Lina 1987

De är nog inga som helst problem att äta en räkmacka. Så länge du hoppar över majonäsen. För i den finns det åra ägg och de ska man undvika när man är gravid.

Kan dock tillägga att jag åt korv med gurkMAJONÄS flera ggr under min första graviditet, och de tog då ingen skada.

• Anonym (Hungrig)

Oh vad bra! Tack ska ni ha! Nu blir det fest:)

• AnneSophie
    Lina 1987 skrev 2009-02-08 01:11:27 följande:
    De är nog inga som helst problem att äta en räkmacka. Så länge du hoppar över majonäsen. För i den finns det åra ägg och de ska man undvika när man är gravid.Kan dock tillägga att jag åt korv med gurkMAJONÄS flera ggr under min första graviditet, och de tog då ingen skada.
    Det där stämmer inte.
    Det är helt ok att äta råa ägg i Sverige. Alltså även majonäs.
    « People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Lina 1987
    AnneSophie skrev 2009-02-08 01:25:01 följande:
    Det där stämmer inte.Det är helt ok att äta råa ägg i Sverige. Alltså även majonäs.
    Okej! Så bra!

TS, kolla så majonäsen är svensk ;)
  • listo
    Lina 1987 skrev 2009-02-08 12:40:40 följande:
    Okej! Så bra! TS, kolla så majonäsen är svensk ;)
    Majonnäs man köper i butik står ofta i rumstemperatur, i tub eller burk. Det betyder att majonnäsen är konserverad och därmed steril, alltså fri från eventuella bakterier. Då spelar det ingen roll om majonnäsen är gjord i Svedala eller i Dubai.

Är man utomlands (utanför Sverige, Norge, Finland) kan det vara klokt att undvika hemgjord majonnäs då man inte kan vara säker på att äggen är salmonellafria. Men här hemma är det okej med hemgjord och fabrikstillverkad majonnäs. Smaklig måltid
    listoplisto.blogspot.com - din falukorv i stekpannan
  • Anonym (Hungrig)

Jag åt mackan och den var himelsk ;) Tack ska ni ha!

• Lina 1987
    listoplisto skrev 2009-02-08 15:36:56 följande:
    Majonnäs man köper i butik står ofta i rumstemperatur, i tub eller burk. Det betyder att majonnäsen är konserverad och därmed steril, alltså fri från eventuella bakterier. Då spelar det ingen roll om majonnäsen är gjord i Svedala eller i Dubai.Är man utomlands (utanför Sverige, Norge, Finland) kan det vara klokt att undvika hemgjord majonnäs då man inte kan vara säker på att äggen är salmonellafria. Men här hemma är det okej med hemgjord och fabrikstillverkad majonnäs. Smaklig måltid
    Hej och hå, mycket att hålla reda på angående majonäs!
    Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så där jäääätte mycket då jag nästan aldrig äter majonäs själv. Jag var helt säker på att man skulle undvika råa ägg. Hur som helst... Nu vet jag ju vad som gäller och de är såklart bra Glad  Men nu får det räcka med majonäs pratet för min del.
Svar på tråden Räkmacka i vecka 11+3