• Puls

Bila runt England och Skottland

Vi hade tänkt att ev. bila runt England och Skottland i sommar.

Men vart ska vi åka där, det är här du kommer in.

Vad tycker du vi inte bör missa, eller är det något du skulle avråda ifrån.
    Det kan vara vad som helst mellan himmel och pannkaka, vi är öppna för alla förslag. :)

Ge oss tips och bredda vårt synfält för allt det vackra som England och Skottland har att bjuda på.

• Svar på tråden Bila runt England och Skottland
  • Amber1975

Åh då tycker jag att du ska åka till Whitby. Jag bor ungefär en timme därifrån och tjatar alltid på min sambo att vi ska dit igen och igen. Det ligger vid havet och har gränder med mysiga små affärer man kan gå i hur länge som helst.

• Puls

Ok, vad kul med tips. :)

Det låter som om det ligger i Södra England?

Vad mysigt, jag blir lite avundsjuk, vill också bo i England, en dag kanske....

Känner du till om det finns några trevliga ställen att bo på i Whitby?
    Nån speciell favoritrestaurang/pub.

*letar efter Whitby på Englandskartan*

Tack. :)

• Amber1975

Nej Whitby ligger i noröstra England vid havet. Är så dålig på att komma ihåg namn, men det finns en massa hotell och restauranger där. De har även stugor och stora husvagnar man kan hyra i olika parker där efter kusten. Ska höra med sambon imorgon som har bättre koll än mig. Det är det rätt nära till Scarborogh, som tydligen ska vara jättefint oxå.

Inte så stor koll på södra England, men gillade Isle of Wight när jag var där som tonåring på språkresa

Varför är du sugen på England?

• Puls

Jag vet inte riktigt.
    Bodde i London när jag var riktigt ung, och nånstans känns det som det är där jag hör hemma, svårt att förklara.

Så jag saknar det.

Aha, där hade jag helt fel.....geografi är inte mitt starka ämne. ¨*s*

• Hoppetossa

Området runt Loch Ness i Skottland är helt fantastiskt vackert! Sedan kan man även ta båt ut på havet och se delfiner! :)

• Puls

Ja, Hoppetossa, det låter vackert, med hedarna kan jag tänka mig.
    Vad bra, för Whitby och sen ut på heden och sen havet. :)

• Amber1975

Jo men det kan jag förstå Själv fick jag lite av en chock när jag flyttade hit. Fast det är ett trevligt land oxå, men mycket vacker natur och trevliga människor.

• LillYmer

ÅÅåå du måste åka till Glastonbury i sydvästra England (somerset).

Där är den årliga rockfestivalen och oavsett den så är hela stan är en new-ageinspirerad kulturplats med meditationscenters. yoga och annat mysigt. Trevliga cafeer med konstnärer som målar och spelar harpa plus att  den staden ligger till grund för hela Kung Arthur-legenden.

Sägnen säger att Glastonbury tidigare var "The Isle of Avslon" och att man kan hitta porten till underjorden där. (vid djup meditation förstås). Det finns även en jättestor och fascinerande klosterruin som är det sista klostret som stängdes av Henrik VIII innan de konverterade till anglikanska kyrkan och massor med museer och kultur. Finns massor att läsa om detta innan ni åker, missa det inte!!!

Sen sägs de även att platsen korsas av davids och maria-linjen som är två enormt kraftiga energifält (om man tror på sånt) i atmosfären och det gör att det blir en jättefin energi och ett speciellt ljus där. Andra liknande platser med samma energifält  sägs vara på Fårö till exempel.

Flum eller sanning, för mej kvittar det, jag vet bara att det är ett av dom mysigaste ställena jag varit på iaf.

• Kängurupappan

Pitlochry, ligger ca två-tre timmars bilfärd norr om Edinburgh. En liten pitoresk by med tillhörande slott, som dessutom är hotell (Atholl palace). Här ligger även skottlands minsta destilleri, klart värt ett besök.

Skye, otroligt vacker ö på västkusten. Finns bro över så det är bara att köra över med bilen. Små mysiga kustbyar med fenomenalt bra mat.

Ett besök vid lochness och castle urqhart hör till.

The Albannach hotell vid lochinver om ni är barnfria. Dyrt men värt det.

• Puls

Vilka härliga tips ni ger mig.
    Jag vill inte missa något ni skriver om.
    Jag googlar så tangentbordet ryker och börjar inse att det kommer att bli en låååång resa.
    Inte för att det stör mig. :)

Tack, jag läser och myser.

• sherlock

Vi bilade runt skottland för ett par år sedan, bästa semestern vi haft!

Vi körde upp till Newcastle sedan över gränsen till skottlan och stannade på ett ställe som hette Eyemouth och åt riktigt god fish and chips

Sedan for vi till Edinburgh och stannade en natt. Vi var där under fringefestivalen, hur roligt som helst.

Sedan bar det va till Dee side (Aberdeenshire) där vi har familj, så vackert att tillochmed drottningen har ett slott här Balmoral. Vi besökte wiskey distilleriet där Royal Lochnagar. Rekommenderar det området.

Vi körde sedan upp över Cairngorms natur resarvat och sen längs östkusten genom Inverness mot Spetsen i norr. Stannade på mysiga ställen efter vägen och åt den godaste laxen, jag älskar verklign fisk i skottland!

Ner igen mot Lochness och sedan via Glasgow ner till Blackpool i England.

Fantastisk resa. Åkte i Augusti och då blommar ljungen så vackert i skottland.

• TheStar

Nordvästra Skottland med isle of skye är supervackert. Vi var också t.ex. på whiskydestillerier, en klassiker. Om ni har tid kan jag rekommendera er att åka hela vägen ner till Campbelltown och besöka Springbanks destilleri, de gör alla steg i processen själv, vänder säden under torkningen etc.

Gillade Edinburgh skarpt också, och Inverness trots att jag bara hört att den skulle vara tråkig. Tråkig är däremot Dumfries, som jag hört skulle vara vackert... det enda vi gillade där var en gammal camera obscura, som kanske kan vara nåt att titta på trots allt om man har vägarna förbi.

Annars tyckte jag den största behållningen med Skottland var att bara åka och titta på får, ljung och sånt. Bo på B&B så träffar ni trevliga och/eller roliga människor.

England har jag bara åkt igenom på väg till Skottland eller Irland. Kan dock ge följande synpunkter: Skippa Stonehenge. Åk till Oxford eller Cambridge och testa att "punta" (båt). ta en sväng in i Wales, jättevackert. Kolla vikingar i York, stanna på bypubar och käka lunch... hmm.. nu blir jag lite sugen på att bila själv.

• vackrastarflow

Kan ju "redovisa" för den bilturen vi tog i Skottland.

Jag bodde ett år i Edinburgh - en helt fantastisk stad som ni inte får missa. Därifrån körde vi norröver, stannade till och lunchade i Dalwhinnie för att sedan åka iväg till första övernattningen i Fort Augustus. Det är en by som ligger vid Loch Ness mest södra punkt.
    Vi bodde på detta urmysiga (och fräscha) B&B www.lorien-house.co.uk/
    Byn är liten men jättefin, har sju slussar.
    Nästa dag åkte vi vidare mot Fort Williams men stannade inte till där. Vi stannade för övrigt lite här och var, det finns väldigt mycket att titta på. Kyrkor, slott, berg, minnesstatyer osv. Nästa övernattning var i Oban på västkusten. Större än Fort Augustus, men inte massivt stor stad.
    Vi åt middag på Coast www.coastoban.com/ lite fine dining, men väldigt värt pengarna. Man ska satsa på fisk och skaldjur i Oban!
    Vi bodde på detta guest house www.thornloeoban.co.uk/
    Trevligt, men lite slitet och småjobbig ägare. Dock så god frukost! Och väldigt bra läge. Den hade fler stjärnor än Lorien House, men Lorien House var ändå fräschare.
    Sista dagen åkte vi hem till Edinburgh med ett längre stopp i Sterling, och tittade på Bravehearts memorial. Minns inte vad han hette på riktigt

Som sagt gjorde vi många småstopp på vägen. Stannade där det fanns skyltar mot kultur (liknande de vi har i Sverige). Och ibland stannade vi för det var såååå vackert!

Glasgow är en stad man lätt kan hoppa över utan att missa för mycket, men är man ute efter musik så är det hit man ska!
    Om ni stannar några dagar i Edinburgh så kan man ta buss över dagen till Glasgow.

• Cailleach Beine Bric

Missa inte Orkneyöarna! Färjor avgår dagligen till Kirkwall. (Det går att åka från Thurso - Kirkwall och sedan tillbaka till faslandet via nattfärja till Aberdeen.) Det finns massor att se både för den historieintresserade och whiskyentusiasten . Missa inte Maes Howe och Tomb of the Eagles.

Som nämnts ovan är Skye en underbar plats, liksom Aberdeenshire. Edinburgh är en underbar storstad med "småstadskänsla" och där slottet och the Royal Mile är en behållning. Kan även rekommendera Stirling Castle för den slottsintresserade, eller varför inte Dunottar Castle. Culloden Moor är lika vackert som fasansfullt och northern Highlands är förödande vackert.

A nod's as good as a wink to a blind bat
  • Puls

Tack alla för härliga tips.
    Det låter som om Skottland står högt i kurs hos dom flesta.
    Jag har själv varit där, men det är såååå längesen nu.

*kollar länkar och googglar*

• styggingen

Jag bilade runt där för några år sedan och hittade ett riktigt guldkorn. Typ 3 mil söder om Edinburgh ligger ett ställe som heter St:Abbs. Det är en fiskarby och det fanns ett par B&B där. Det fanns vandringsleder där och naturen var otroligt vacker.

• miie

Om man gillar ruiner (som jag gör) så får man inte missa Dunottar Castle som ligger straxt utan för Stonehaven (mellan Edinburgh och Aberdeen typ... östkusten i alla fall). Vi var där off season och helt själva att kliva runt i denna otroliga ruin.

http://www.dunnottarcastle.co.uk/

• Howdahkan

Lägger denna tråd till mina favoriter då detta är oxå min drömresa! Längtar så att få åka runt i Skottland.
    England har jag sett en del av men aldrig Skottland.
    Antecknar oxå alla tips!

Puls - Hoppas ni får en underbar resa med många fina minnen!

Svar på tråden Bila runt England och Skottland