• vera82

Hur gör ni tortellinigratäng?

Jag tänkte ha såna med ost i men vet inte vad jag ska göra för sås.
    Inte ostsås eftersom det både är ost i och jag tänkte ha riven ost på.

• Svar på tråden Hur gör ni tortellinigratäng?
  • Lithe

Vad gott det lät.... det ska jag nog göra idag. Hur mycket grädde ungefär till en normal form?

• Lady Dahmer

så mycket grädde att det täcker tortellinin. Så det beror ju på hur mycket du ska göra! Jag brukar ta 5-7 dl.

en skvätt vitt vin gör susen också.

färsk tortellini är givetvis godast, men det funkar fint med vanlig torkad. se bara till att koka den innan, men minska koktiden ett par minuter (eftersom den kokas i ugnen också) - såsen ska också kokas innan, sen slänger man ihop det i en ugnsform. På med massa ost och gratinera på 200 grader tills den får fin färg.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • vera82

Låter gott.
    Någon mer? Går det att göra på nån creme fraiche?

• Lithe

Lady Dahmer skrev 2009-02-08 08:14:02 följande:

så mycket grädde att det täcker tortellinin. Så det beror ju på hur mycket du ska göra! Jag brukar ta 5-7 dl. en skvätt vitt vin gör susen också. färsk tortellini är givetvis godast, men det funkar fint med vanlig torkad. se bara till att koka den innan, men minska koktiden ett par minuter (eftersom den kokas i ugnen också) - såsen ska också kokas innan, sen slänger man ihop det i en ugnsform. På med massa ost och gratinera på 200 grader tills den får fin färg.
    Tack så mycket! Det får det bli idag!
  • Lady Dahmer
    vera82 skrev 2009-02-08 09:02:17 följande:
    Låter gott.Någon mer? Går det att göra på nån creme fraiche?
    absolut! jag brukar även blanda creme fraiche OCH grädde.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • vera82

vilken cremefraiche då? Orginal eller med smak?

• Ängelii

tortellini (utan kött men gärna med ost, spenat, mosarella osv ....)
    kyckling (stekt) champinjoner, grädde och riven ost på toppen.

enkekt o gott

• vera82

Ska nog prova cremefrache tomat och basilika och ha på och sen strö över riven ost.Kan det va nåt tro?

• Lithe

Jag gjorde en tortelliningratäng för första gången idag och gud vad gott Det kommer bli fler gånger! Tog iofs lite mycket bacon så det blev lite salt, men man lär sig!
    Nästa gång får det bli lite champinjoner och spenat.
    TACK för detta underbara enkla recept!

• Palsternacka

Till osttortellini blir det gott med en tomatsås, gjord på t ex lök, svamp, spenat, oliver, ev lite skinka, krossade tomater och kryddor (eller färdig tomatsås). Sen kan man blanda i lite grädde eller creme fraiche och ha parmesan överst.

• PuhGirl

Min specialare:

4 port

1 påse osttortellini
    1 pkt bacon
    1 banan
    1 dl purjolök
    3 dl vispgrädde
    1 banan
    1 röd paprika
    curry
    vetemjöl till redning
    Riven ost

Sätt ugnen på 250 grader. Koka upp pastan. Under tiden steker du baconen knaprig. Sen skär du fläskfilén i mindre bitar och steker den i lite extra smör. När den fått färg pudrar du över mjöl och curry efter smak. Häll över grädden och sänk värmen så det kokar i 5 min under omröring. Hacka paprikan i små bitar, likadant med purjolöken. Skiva bananen och lägg allt i en ugnsäker form och blanda runt. Strö över den rivna osten och in i ugnen i 15 min.

Servera med sallad och bröd

går inte att tröttna på detta...inte viktväktarmat direkt men fruktansvärt gott

• Zenobia

Jag brukar göra en tortellinigratäng på tomatsås med gorgonzola i, sen har man på spenat ovanpå och riven parmesan.

Svar på tråden Hur gör ni tortellinigratäng?