• Tussilago09

Stryka efter tvätt

Hej!

Undrar om ni där ute stryker era spädbarns kläder varje gång ni har tvättat dem för att få bort all stärkelse o liknande? Eller räcker det med att torktumla dem? Lillen är 2 veckor o det har redan hunnit bli en del tvätt o med det strykning.

Han verkar inte alls ha känslig hy, så kanske är det inte lika noga då? Någon som vet?

• Svar på tråden Stryka efter tvätt
  • Pingu2009

Hej! Jag har inte fått min lill* knodd ännu, men nu har tvättat igenom och strykit alla filtar och kläder m.m.
    Men jag tror det viktigaste är att man har tvättat dom först innan användning för då ska ju all stärkelse och allt som barnet kan reagera på försvinna. Så jag tror att du kan ta det lugnt! =)
    Grattis till bebis!

• viseversa

eh naj jag har verkligen inte tid att stryka alla barnkläder. Då skulle jag inte göra annat än stryka. Mina barn mår toppen.

• Tussilago09

Pingu2009 skrev 2009-02-08 11:11:00 följande:

Hej! Jag har inte fått min lill* knodd ännu, men nu har tvättat igenom och strykit alla filtar och kläder m.m. Men jag tror det viktigaste är att man har tvättat dom först innan användning för då ska ju all stärkelse och allt som barnet kan reagera på försvinna. Så jag tror att du kan ta det lugnt! =)Grattis till bebis!
    Tack! =) Tvättar och stryker oxå allt en första gång, det är ju de senare tvättarna jag funderar över. Det finns ju stärkelse i tvättmedlet vad jag förstått o det är det jag blir lite fundersam över... om man därför bör stryka varje gång.

viseversa: Ja, det tar ju verkligen tid! Därför vore det skönt att slippa...
  • bebbe2008

har aldrig strykit lillens kläder. På tok för mycket tvätt och för lite tid för det. Har allergivänligt tvätt- och sköljmedel det får räcka. Lägger tiden på att mysa och leka istället

• Pingu2009

Tussilago09 skrev 2009-02-08 11:13:51 följande:

Tack! =) Tvättar och stryker oxå allt en första gång, det är ju de senare tvättarna jag funderar över. Det finns ju stärkelse i tvättmedlet vad jag förstått o det är det jag blir lite fundersam över... om man därför bör stryka varje gång. viseversa: Ja, det tar ju verkligen tid! Därför vore det skönt att slippa...
    Ahh, jag trodde du menade det som ibland gör att kläderna luktar illa ibland när de är nya, de är ju preparerade med något för att de inte ska fälla, jag har använt allergivänligt tvätt och sköljmedel. Men jag tror inte att jag kommer att stryka sedan mer, nu var det mest för att det skulle vara fint! =)
  • viseversa

nej strunta i det. han kommer klaras ig utan strukna kläder. Bättre att lägga tiden på annat som är roligare! vi tumlar ALLA barnkäder. ja förutom dottern lammulltröja då. Men annars så tumlas allt.

Tussilago09 skrev 2009-02-08 11:13:51 följande:
    Tack! =) Tvättar och stryker oxå allt en första gång, det är ju de senare tvättarna jag funderar över. Det finns ju stärkelse i tvättmedlet vad jag förstått o det är det jag blir lite fundersam över... om man därför bör stryka varje gång.viseversa: Ja, det tar ju verkligen tid! Därför vore det skönt att slippa...
  • Cecese

Jag har aldrig stykit eller tumlat barnens kläder och dom mår så bra så. Den enda som stryks i vårt hem är dukar, gardiner och skjortor (och andra finkläder) typ. Tumlat har jag inte gjort en enda gång och kommer aldrig att göra det heller för vi äger ingen tumlare och kommer inte att köpa. Alla kläder hängs och torkar, sommartid ute och vintertid inne.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Vinter04

Oj, nu är det något jag helt har missat. Jag har alltid tvättat alla kläder innan han använder dom, och gör det än. Han är drygt 9 månader. Jag har däremot aldrig strukit några plagg. Mamma har strukit de hon köpt och gett, men jag visste inte att det var av den anledningen. Min sons hud verkar tack och lov inte tagit stryk av det. Han är så fin i hyn, och har alltid varit det.

Se, varje dag lär man sig något nytt =)

• Vinter04
    Svar på #9
    Vilken söt gubbe jag lyckades få dit... men den stämmer nog inte på känslan jag fick =)
  • vittra

Har aldrig hört talas om att man borde göra så, då skulle man ju inte få göra annat om dagarna, hur skulle man då hinna ta hand om bebisen undrar ju jag? Nej det låter ju som nåt påhitt bara...

• jannah

Jag tvättar alltid dotterns kläder innan användning. Vi har ingen torktumlare så här hängtorkas allt. Stryker inga bebiskläder heller, tar alldeles för mycket tid...

¤ Othilia 080524 ¤
  • Enigmia

Stryker alla bebiskläder + alla andra kläder utom underkläder. Men inte av den anledningen (som jag inte ens hört talas om) utan för att jag helt enkelt inte fixar ostrukna kläder. De ska vara släta och mjuka och skrynkelfria för att jag ska vilja använda dem. Så är det bara!

• trötter22

har aldrig strykigt något barnplagg o dottern e 1.5 nu

• camas

skulle aldrig falla mig in i att stryka mina barns kläder! :O

De kläder som går att torktumla de torktumlas just för att de ska bli torr snabbare ;) och alla andra kläder hänger tills de blir torr.

Jag köper inga kläder som måste strykas, varken till barnen, mig eller sambon.

Jag hatar att stryka!

Filip 041227 och Tea 080401
  • rubygirl

Jäklar, den som har tid att stryka sin bebis kläder måste verkligen ha lite att göra.

Däremot använder vi parfymfritt tvättmedel, och inget sköljmedel alls.

• ninnione

enda gången jag har strukit min dotters kläder var innan julafton när hon skulle ha en klänning som såg ut som en enda skrynkla efetr jag tvättat den...skulle aldrig  få för mig att stryka allt, då skulle man ju som någon sa inte få göra annat än stryka kläder. nej här tvättas o tumlas de som går o resten får hänga på tork.

• Tussilago09

Haha, skönt att höra alla svaren! Då är det nog inte så farligt med stärkelsen i tvättmedel alt att det räcker att tumla dem! Tack!

Svar på tråden Stryka efter tvätt